Hej!

Bostadsrättslägenhet från 70-talet.
Har 2 problem som jag inte kan få huvudet runt:

1. Radiatorrören som kommer ur väggen kommer ej ut ur väggen (betong) rätvinkligt. Om vi lyckas trä på manchett för tätskiktet, blir det godkänt då?
Alternativet vi har fudnerat på är att knacka fram rören, frösöka göra en ny koppling "inne" i väggen, med tätskikt runt och dra ut rören vinkelrätt och inspektionslucka på andra sidan väggen (hall).

2. Ventilation ut från badrummet sitter ej i liv med badrumsväggen. Väggen går ej att flytta pga brunn/avlopp etc.
Antingen spika någon sorts låda runt hela skiten, och antingen måla eller kakla in den i samma som väggar.
Eller skära kaklet och foga som bara den! Men blir det godkändt tätskikt då?

Tacksam för svar!

Före- och efterbilder på renovering av radiatorrör och ventilation i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bra ide att flytta rör med skåp till hallen. Bygg på väggen med ventrören så den täcker rörböjen, kommer bli fult & onödigt komplicerat med kakling mm annars.

Tack.
Enda problemen jag ser med att flytta in kopplingarna i väggen är att rören är 1)gamla 2) ej i rät vinkel från betongplattan = en väldans snirklig variant. Och att få badrumsväggen tillräckligt hållfast. INgen aning hur jag ska bygga det. Smyga in någon sorts plywood mitt i all betong? :/

Ja, det kanske blir fult? Men det blir en låda också? Hahah, fult hur man än gör det? Har svårt att visualisera detta. Dock mindre jobb att låta det vara och plattsättaren får pussla...

Kommer radiatorrören från väggen och nerifrån eller vad? Jag skulle ha byggt ut hela den väggen från början men nu kanske det blir svårt?

Jonatan79 skrev:
Kommer radiatorrören från väggen och nerifrån eller vad? Jag skulle ha byggt ut hela den väggen från början men nu kanske det blir svårt?
Radiatorören kommer upp från golvet/väggen.

Blir tight att regla ut den väggen då måste jag flytta dörren också. Ej optimalt

Ok, synd. Men det finns ju inga genvägar till det perfekta... ;)
Bygg en nisch för ventröret som är ca 90x20 så det täcker själva röret som sticker ut så blir det minst fult tycker jag.

BirgitS
Om du ska in i väggen och ändra på radiatorrören behöver du antagligen tillåtelse från föreningens styrelse och följa de eventuella villkor som de sätter upp för att säkerställa att det inte påverkar någon annans uppvärmning.

BirgitS skrev:
Om du ska in i väggen och ändra på radiatorrören behöver du antagligen tillåtelse från föreningens styrelse och följa de eventuella villkor som de sätter upp för att säkerställa att det inte påverkar någon annans uppvärmning.
Japp. Har bråkat X antal gånger om att få stänga av vattnet en liten stund och äntligen fått min röst hörd.

Det har setat ett element där förut, nu kommer det sitta en handdukstork istället. "Samma" rördragning så det kommer inte påverka grannen, eftersom nästa element är mitt egna i köket så det vore dumt att sabba för mig själv och andra :)

Ventilationsrör som sticker ut från en vägg som är förberedd för kakelsättning.
Skapa konto
En vägg med ett synligt ventilationsrör och markerade områden som diskussion för placering av kakel.
Skapa konto

Vilken tror ni blir bäst? VVS+Plattsättare gav förslag att inte bygga någon "låda" över huvud taget, utan låta ventilationsröret vara synligt och skära kaklet efter det. Men jag tycker det låter lite konstigt.

Ska sitta 20x40 kakel runt det där.

Tacksam för svar.

Nr 2 blir snyggast, bara lathet från deras sida att inte bygga låda!

Chaly
Tycker alt. 2 blir snyggast. Går kanske att få till bra med 20x40?

Måste nog hålla med plattsättar'n.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.