Bästa svaret

yonna yonna skrev:
Fritidshus som kallställs: Byggaren är tveksam till att ta bort tätskikt i ytterväggarna (detta finns i tekniska beskrivningen) men kan det verkligen finnas krav på tätskikt?
Jag antar att du menar ångspärren (man brukar använda plast på varmsidan av väggarna)?

Varför ska du ta bort den ?
Det är riktigt att många förespråkar att inte ha en ångspärr i hus som kallställs, utan då istället en ångbroms, eller kanske tom inget alls. Men om man nu har ett hus byggt med det - varför vill du ta bort det ? Har du upplevt problem ?

"Krav" finns inte, men rekommendationer.

PBL skriver: "6:531 LufttäthetAllmänt rådFör att undvika skador på grund av fuktkonvektion bör byggnadens klimatskiljande delar ha så god lufttäthet som möjligt."

Tumregeln brukar säga att du bör ha en ångspärr om du har mer än 200 mm isolering.

Jag skulle hävda att en ångbroms också funkar (iaf enligt många och inte minst tillverkarna av sådana system). Min egen åsikt är också att jag hellre använder ångbroms om jag inte kan garantera att huset blir 100% tätt - tex om jag bygger till eller om ett gammalt hus (vilket är fallet i vårt hus), eftersom denna då kan släppa ut fukt om det skulle komma in i kontruktionen, vilket det finns en hög risk för i många fall.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...-byggregler/fuktsakerhet/lufttathet-och-fukt/

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Tack för en mycket bra förklaring.

Det gäller utbyggnad av snart 100årig kolonistuga med god trästomme och som klarat sig utmärkt. Ingen isolering finns idag. Kolonistugorna får inte nyttjas under vintersäsongen (dock tjuvar och lösdrivare 😉).

Andra stugor i området som under åren isolerats har fått skador och det är just detta som ska undvikas. Dottern läser nu på om ångspärr och ångbroms 😀!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.