6 785 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
Tätskikt i äldre hus
Medlem
· västernorrland
· 7 inlägg
Hej. Jag äger ett hus byggt 67. Det är byggt på riktigt, med omsorg. Man sparade inte på krutet så att säga. Jag har en bekant som är osäker på om man kan duscha i alla duschar och tror att tätskiktet är dåligt. I de två av fyra duschar jag använt har jag inte märkt något konstigt. Kan man tro att alla är ok? Hur avgör man om de är duschdugliga eller inte?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Jag skulle tro utan att ha sett huset att brunnen är den största risken. Sitter säkert någon form av masonit bakom kaklet typ liknande oljehärdad board. Tänk på asbest i fog och fix.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej Crazy 4 ever, välkommen till Bygga Hus-forumet!
Men du glömde nämna vad det är för ytskikt i dina fyra duschrum.
Är det plastmatta så går det rätt lätt att förnya.
Men du glömde nämna vad det är för ytskikt i dina fyra duschrum.
Är det plastmatta så går det rätt lätt att förnya.
Medlem
· västernorrland
· 7 inlägg
Helkaklat.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
I princip hade man inte så mycket tätskikt i hus från 67. Du har med stor sannolikhet diverse fuktskador i väggarna.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Som exempel:
I vårt hus var badrummet ursprungligen byggt 1960. Man hade då tjära som tätskikt. Det låg ca. 10mm ren tjära på golvet, tjärpapp upp till ca 60 cm höjd på väggarna.
De hade först lagt 20mm puts på träväggarna, och något liknande material på golvet.Mer murbruk på väggarna. Och så kakel.
Förra ägaren hade "renoverat" badrummet 1991. De satte då kakel utanpå det gamla kaklet, klipte elen till lampa över spegeln, trådarna låg spänningsförande inbäddade i kakelfogen (hittades med den jordade bilningsmaskinen när vi renoverade).
När vi rev så hittade vi diverse äldre fuktskador i konstruktionen.
Det andra badrummet i huset, där hade man samma sak, tj'ära på golvet, tjärpapp upp på väggarna. Men där hade man sedan satt en vanlig gipsskiva, helt utan skydd utanpå tätskiktet. Och mosaik på den.
Gipsskivan var i princip förintad av fukt, massor med svartmögel bakom mosaiken. Huset är även kraftigt ombyggt 1976, och jag tror att det badrummet är omgjort då. Det var plastarör i golvet, så det måste vara gjort på 70 talet eller senare.
I vårt hus var badrummet ursprungligen byggt 1960. Man hade då tjära som tätskikt. Det låg ca. 10mm ren tjära på golvet, tjärpapp upp till ca 60 cm höjd på väggarna.
De hade först lagt 20mm puts på träväggarna, och något liknande material på golvet.Mer murbruk på väggarna. Och så kakel.
Förra ägaren hade "renoverat" badrummet 1991. De satte då kakel utanpå det gamla kaklet, klipte elen till lampa över spegeln, trådarna låg spänningsförande inbäddade i kakelfogen (hittades med den jordade bilningsmaskinen när vi renoverade).
När vi rev så hittade vi diverse äldre fuktskador i konstruktionen.
Det andra badrummet i huset, där hade man samma sak, tj'ära på golvet, tjärpapp upp på väggarna. Men där hade man sedan satt en vanlig gipsskiva, helt utan skydd utanpå tätskiktet. Och mosaik på den.
Gipsskivan var i princip förintad av fukt, massor med svartmögel bakom mosaiken. Huset är även kraftigt ombyggt 1976, och jag tror att det badrummet är omgjort då. Det var plastarör i golvet, så det måste vara gjort på 70 talet eller senare.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
snabbrenoverar mitt badrum från tidigt 70 tal nu. Mattan på väggen och i taket ! hade släppt på sina ställen och så har vi duschat och badat i säkert tio år nu. Skar bort matta i tak och runt badkar så jag kan kakla där och spånskivorna bakom var felfria förutom lite poröst just vid rören vid blandaren. Verkar vara nå blankt genomskinligt penslat på skivorna iallafall.
Medlem
· västernorrland
· 7 inlägg
Nja..... Man byggde detta huset för en fabriksdirektör, så jag tror faktiskt inte man har på nåt sätt fuskat nånstans. Man köpte in Kanadensiskt furu för x antal hundra tusen (1966) för köksinredningen, och satte in snabbtelefoner och betjäntknappar i 14 rum, då tror jag inte man fuskat i badrummen......H hempularen skrev:
Klicka här för att svara
