Jag hade precis fått en offert från min favoritkakelhandlare som för ett rollat tätskiktssystem. Om jag skulle göra jobbet själv så avrådde han från dukbaserade system pga att det skulle vara mer svårjobbat. Han hade till och med hört talas om hempulare som får blåsor under duken och som skär hål i dem med kniv! För blåsor skulle jag få, sa han, och problem i alla hörn och vinklar om jag är ovan duksättning. Så rollersystem skulle det bli.
MEN! Nu idag var jag in för en offertförfrågan från en annan leverantör, pga att frugan tyckte det var oerhört dyrt med offerten till vårt lilla badrum, 4 m2: 4500 :-för tätskiktet med roller. (Är det dyrt?) Denne andre handlaren som för ett dukbaserat system, stirrade mig i ögonen och sa att om en månad efter de nya branschreglerna så KRÄVS ALLTID duk i våtrumszonen plus en meter om det är träbjälklag/reglar, vilket jag har. Ville jag slinka igenom nu, eller välja hans duksystem?, frågade han. Detta skulle naturligtvis bli dyrare ändå, mot ett rollat (stackars frugan =o) Om jag tvekade hade jag inte hos honom att göra, menade han mellan raderna.
Vad gäller och vad ska vi välja? För nu blev det plötsligt upppförsbacke... Vi gör allt själva, och det brukar gå bra, men vi har aldrig satt tätskikt förut.