Hej, inför kakelsättn: finns det nåt fabrikat/lev som där det räcker med Tätskicktsfolie bara i våtzon 1, o resten gummimassa?

Har en stuga där ej btg golvet är torrt än o tänkte köra Tätskicktsfolie i zon1 o gumma resten på väggen o sen gumma golvet nån månad senare, givetvis med tätremsor i alla hörn i första skedet.

mvh DD

Hur menar du med golvet? Är det ett nytt golv som inte har härdat färdigt ännu? varför täcka en del av det först?

Du kan inte sätta klinkers eller kakel på ny betong, den fortsätter att krympa ett tag även efter att den blivit torr.

Hej, ska förtydliga lite mer. Det är en ny stuga med nytt bgt golv, har torkat ca 3 mån o skulle vilja kakla väggarna under sem för att senare klinka golvet.
T'änkte sätta tätskiktsduk på väggar i zon1 och gumma testen av väggarna, givetvis några cm in på bgt golvet för att kunna klinka golvet några mån senare.
Finns det nån lev som tillåter att man sätter duk på väggarna o gummi på govet?
(alt duk i zon1+gummi på resten av väggarna+golv)

mvh DD

OK, då ser det ju ut att gå att göra som du tänkt. Du måste bara hitta en leverantör som har monteringsanvisningar för "blandat" system. Även om det inte står i de vanliga anvisningarna, så har troligen de flesta systemen sådana lösningar, prova att ringa supporten hos någon av de kända märkena, Weber, Ardex, Lip eller Mapei. Weber vet jag skriver att de bara tar emot samtal från distributörer, men jag har mycket god erfarenhet av att ringa dem, även Ardex och Mapei.

Skippa "gör det själv fabrikaten" som ex. Biltema, eller Bauhaus egna system. Där kan du inte räkna med att få ett kompetent/korrekt svar.

Bör inte golvets tätskikt var under väggens i skarven mellan vägg och golv?
Det innebär att golv alltid måste skiktas först?
Våtzon 1 måste väl ha folie även i golv?

Om man har massiv golvkonstruktion så duger rollat tätskikt. Här var det tydligen betong.

Jag tror att TS tänker lösa det så att han rollar tätskiktet runt väggarna, sätter folie på väggen, och lämplig tätskiktsremsa mellan vägg och golv (eller vad nu tätskiktet föreskriver). För att sedan avsluta rollning på resten av golvet när betongen är torr nog.

En hake jag kan se, är att om plattan är för fuktig så kanske inte tätskiktet fäster korrekt, ens på den lilla remsan runt väggarna.

Paul-Staffanstorp
Hubbe2 skrev:
Bör inte golvets tätskikt var under väggens i skarven mellan vägg och golv?
Det innebär att golv alltid måste skiktas först?
Våtzon 1 måste väl ha folie även i golv?
På de flesta tätskikt har denna ordning ingen betydelse men man ska alltid kolla respektive leverantörs anvisningar.

Hänger inte med man har ju remsan i hörnen så om man lägger vägg eller golv först spelar ju ingen roll?

Paul-Staffanstorp
AndersMalmgren skrev:
Hänger inte med man har ju remsan i hörnen så om man lägger vägg eller golv först spelar ju ingen roll?
Remsan är ju inte nödvändig och vill man få bättre flyt på ett jobb så kan man vika ut väggfolien på golvet och sen sätta väggarna utan att behöva vara rädd om golvet och sen folierar man golvet och överlappar väggfolien... ;)

Så sparar man dyr remsa med ;)

T
Paul-Staffanstorp skrev:
Remsan är ju inte nödvändig och vill man få bättre flyt på ett jobb så kan man vika ut väggfolien på golvet och sen sätta väggarna utan att behöva vara rädd om golvet och sen folierar man golvet och överlappar väggfolien... ;)

Så sparar man dyr remsa med ;)
Ja, det är ganska sjukt hur mycket mera dom tar betalt för en rulle remsa som består av samma material som folien. Man vill inte ens räkna på kvm-priset på remsan:wow:

Jo, jag räknar:p

Vi kan ta LIP:s system som exempel, kostar 1910 ink moms på sigro.se kr för en rulle som är 30 kvm, alltså ett kvm-pris på 63 kr, tar vi sedan remsan som kostar 326 kr för 20 meter a´la 10 cm bred, alltså 2 kvm som ger ett kvm-pris på 163 kr, vad i helvete liksom:thumbdown:

Kan liknas med endagslinser och månadslinser som är SAMMA produkt enligt tillverkarna och som har helt olika priskillnader.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Har iof bara erfarenhet av LIP men deras folie går inte vika alls lika tight som ÅT-remsan. Jag gjorde remsor, väggar och sist golv. Tyckte jag var bra

Redigerat:
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Ardex har också andra remsor, kapa upp själv då? bara att lägga i kapsågen :)

Blir det verkligen billigare att köra gummi i zon2 och på golvet då?
Den dagen du behöver byta en platta så kommer du att svära att du inte körde folie överallt

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Som Anders skriver, LIP's folie är tjockare än remsorna och går inte att vika på samma sätt. Den spjärnar emot och fastnar gärna inte inne i hörnet utan reser sig. Jag försökte på något ställe, det blev inte bra. Fick skära upp och sätta remsa sen.

Många tätskickt har instruktioner om hur man skarvar mellan folie och rollat tätskikt. Det finns en egen broschyr på deras webplats.

Det är också OK att plattsätta väggen först och göra tätskikt på golvet sen, jag har mailat med LIP om det i våras. Även om man inte behöver vänta på bränntid kan det vara smart att kakla väggarna först innan man sättet tätskikt på golv, så att man inte riskerar att skada tätskiktet på golvet när man sätter plattorna. Dock ska man skydda remsan där golvtätskiktet och väggtätskiktet ska skarvas. Om man spiller fix där så blir det inte tätt. (Fixen leder ju vatten.)

Jag kan även inflika att vi lade inte ut skydd på golvet direkt utan först efter någon dag gjorde vi det. Precis innanför dörren (Vi kliver över tröskeln eftersom den är än så länge obehandlad) han folien ludda sig lite pga slitage så det går fort om man inte har skydd. Värt att tänka på

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.