Hej. Jag står inför en badrumsrenovering där det går ett avloppsrör i duschhörnan.

Jag funderar på att bygga in röret med en sned vägg (som syns på bilden nedan) istället för att bygga en kantig låda runt det.

Problemet uppstår ju när hörnen skall tätas. Jag har bara hittat system som har hörnmanschetter för 90 graders innerhörn. Dessa hörn blir ju 135 grader.

Är det någon som har erfarenhet kring detta? Kan man använda ett vanligt kantbad och vika kring hörnen?

Bilden här nedan föreställer badrummet i genomskärning. Cirkeln på govet symboliserar golvbrunnen.

Illustration av ett badrum med sned vägg för avloppsrör och 135 graders vinklar vid golvbrunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

135 grader, borde det inte blir ungefär 35 grader ?

Vår dusch ser nästintill exakt likadan ut, ta ett hörnband och lägg där bara, ev får du snitta lite se till att täta detta korrekt.
Hörndusch med grön kakel och svart duschgolv, inredningsdetaljer som duschmunstycke synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Byggbob86
  • Laddar…
Tack för bilden! Ja vinkel blir ju 135 eller 45 beroende från vart man mäter.

Men då kan jag känna mig lite tryggare i att gå vidare

richardtenggren
Nej det blir 135 grader, vinkelsumman på en triangel är 180, hörnet antas vara 90, då återstår 90 grader. Om vi antar vinkeln ska vara samma för båda de nya hörnen(likbent triangel) blir det 45 grader i hörnen i lådan, yttervinkeln blir då 180-45=135 grader.

Ok 👌

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.