Hej!
Har byggt en bokhylla mot ett valv. Hade nu velat foga mellan bokhyllan och valvet (och sedan måla) för att slippa se skarven.

Tycker dock det är svårt. Hade velat ha en ”platt” fog. Tar jag med fingret blir det en inbuktning. Tar jag med en spackelspade tycker jag att det blir lite hackigt eftersom vägg/bokhylla är liite ojämna i ytan.

Några förslag? Tror spackel spricker, annars hade jag spacklat.

mvh

• Närbild av skarven mellan en träbokhylla och en vägg, med diskussion om hur fogen kan utjämnas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bokhylla byggd mot valv, med fokus på utrymmet för fogning mellan bokhyllan och väggen. Syns även en del av ett skåp och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Suvi5700
M matte11 skrev:
Hej!
Har byggt en bokhylla mot ett valv. Hade nu velat foga mellan bokhyllan och valvet (och sedan måla) för att slippa se skarven.

Tycker dock det är svårt. Hade velat ha en ”platt” fog. Tar jag med fingret blir det en inbuktning. Tar jag med en spackelspade tycker jag att det blir lite hackigt eftersom vägg/bokhylla är liite ojämna i ytan.

Några förslag? Tror spackel spricker, annars hade jag spacklat.

mvh
Sätt en bredare skiva som täcker båda. Sedan kan du måla den

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Sätt en bredare skiva som täcker båda. Sedan kan du måla den
Hej! Så hade man kunnat göra, men då blir det samma problem igen där den träskivan tar slut på höger sida. Då behöver jag ju foga mellan änden på den nya träskivan och väggen.

Suvi5700
M matte11 skrev:
Hej! Så hade man kunnat göra, men då blir det samma problem igen där den träskivan tar slut på höger sida. Då behöver jag ju foga mellan änden på den nya träskivan och väggen.
Där sätter du en latexfog

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Där sätter du en latexfog
Men då står jag ju med samma problem igen? Att det buktar in om jag tar med fingret? Plus att det blir svårt att sätta ytterliggare en träskiva, har dimensionerat alltihop efter nuvarande tjocklek 🤔

Suvi5700
M matte11 skrev:
Men då står jag ju med samma problem igen? Att det buktar in om jag tar med fingret? Plus att det blir svårt att sätta ytterliggare en träskiva, har dimensionerat alltihop efter nuvarande tjocklek 🤔
Förstår inte vad du menar med att det ska bukta in?

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Förstår inte vad du menar med att det ska bukta in?
Om det är en springa mellan bokhylla och vägg så trycks ju fogen in lite när jag drar fingret. Fingret är ju inte platt utan lite rundat.

Suvi5700
M matte11 skrev:
Om det är en springa mellan bokhylla och vägg så trycks ju fogen in lite när jag drar fingret. Fingret är ju inte platt utan lite rundat.
Tryck inte så hårt. Eller kan du kanske dra med något annat än fingret. Typ en plastbit.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Tryck inte så hårt. Eller kan du kanske dra med något annat än fingret. Typ en plastbit.
Ska prova det! Tänkte om det fanns något man brukade använda för denna sorts fog 😊

Suvi5700
M matte11 skrev:
Ska prova det! Tänkte om det fanns något man brukade använda för denna sorts fog 😊
För mig är pekfingret det bästa redskapet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.