Någon som är bra på microlit?

Nu har jag läst så många inlägg och jag blir inte riktigt klokare på om man skall överlappa microlit i hörn eller inte. Tvärtom jag blir bara mer och mer osäker på hur jag skall göra!

Om jag förstår rätt så kanske det blir en mer osynlig övergång om man inte överlappar och sätter en målarfog istället.

Men jag bryr mer mer om vad som håller bäst vid en vägg som man har sett att det finns sprickor under flera lager gamal borttagen tapet. Min plan är att bredspackla och sedan sätta microlit på.

Så jag vill ju bara att det blir så hållbart emot sprickor som möjligt.

I ett annat rum där det var större sprickor längst med väggarna under tapeten så har jag satt upp sån gammal glasfiberväv. Och där överlappande jag hörnen med massor lim. Men jag känner mig nu osäker på om det var fel utav mig.

Om det spricker med flera lager tapet så kommer inte heller microlit att hålla. Smaska på ett lager plywood och gipsa om väggen så är du betydligt mer säker.

A atomlab skrev:
Om det spricker med flera lager tapet så kommer inte heller microlit att hålla. Smaska på ett lager plywood och gipsa om väggen så är du betydligt mer säker.
Det hade inte spruckit genom den gamla tapeten. Det var jag som ville ta bort gamal texturtapet så då följde alla alla gamla lager med :)

C
Jag sätter omlott och skär igenom (och tar bort) överlappet. Så man får en perfekt kant-i-kant-skarv. Sen sätter man (så klart) skarven en bit ifrån, och inte i själva hörnet.

Microliten kommer att hålla, spricker det så spricker det under.

• Gilla
Adamvest
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag sätter omlott och skär igenom (och tar bort) överlappet. Så man får en perfekt kant-i-kant-skarv. Sen sätter man (så klart) skarven en bit ifrån, och inte i själva hörnet.

Microliten kommer att hålla, spricker det så spricker det under.
Okej tack så mycket! Det låter ju bra då täcker microliten hörnen men är ändå inte överlappar. Om jag förstår rätt 😅

C
A Adamvest skrev:
Okej tack så mycket! Det låter ju bra då täcker microliten hörnen men är ändå inte överlappar. Om jag förstår rätt 😅
Precis. Dock är själva snittet lite lurigt - gäller att ha en bra teknik, en j-vligt vass tapetkniv, snäv skärvinkel och gärna en bra lång linjal att skära emot.

• Gilla
Adamvest
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Precis. Dock är själva snittet lite lurigt - gäller att ha en bra teknik, en j-vligt vass tapetkniv, snäv skärvinkel och gärna en bra lång linjal att skära emot.
Kanon! Tusen tack för hjälpen!

Jag har väl satt iaf 200kvm microlit nu, att lägga den med överlapp och skära har inte funkat bra för mig, då är det enklare att lägga dem kant i kant tycker jag.
I hörnen låter jag en gå förbi 10-15mm och sedan börjar nästa i hörnet.

• Gilla
Adamvest
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har väl satt iaf 200kvm microlit nu, att lägga den med överlapp och skära har inte funkat bra för mig, då är det enklare att lägga dem kant i kant tycker jag.
Okej så du lägger duken så att den går över 10-15mm till nästa vägg och sedan bara försöker passa kant i kant så bra det går?

C
Problemet är att du i praktiken nästan aldrig har en exakt lodrät kant efter att du kommit ut efter ett hörn.
Om man mot förmodan skulle ha det går det så klart bra att sätta kant-i-kant direkt.

Vet inte om jag var otydlig men jag kör inte kant i kant direkt efter hörnet, jag börjar om längst in i hörnet.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Vet inte om jag var otydlig men jag kör inte kant i kant direkt efter hörnet, jag börjar om längst in i hörnet.
Aja, precis som TS redan gjort alltså. Men då får du inte en "osynlig" skarv i hörnen heller.

C cpalm skrev:
Aja, precis som TS redan gjort alltså. Men då får du inte en "osynlig" skarv i hörnen heller.
Tycker faktiskt inte de syns.

C
Tycker faktiskt inte de syns.
Nä, det beror så klart på hur "petig" man är. Vanlig tapet sätter man ju så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.