Jag har problem med en arlo go övervakningskamera när jag laddar den med solcellsladdare. Kommer upp felmeddelande om inkompatibel laddare och detta ska bero på fukt. Fick tips om att man kunde använda vattentätt fett på tätningen på kontakten. Vad rekommenderar ni att man använder? Silikon är inte bra eller? Kontakten behöver tas isär ibland så det är ingen permanent ihoplimning utan jag behöver nåt som jag kan stryka på gummitätningen som håller fukten borta Anslutningskontakt på en Arlo Go övervakningskamera med illustration av en korrekt insatt laddningskabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vaseline är en gammal och beprövad metod att "fuktsäkra" el.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Kanske utomhuskabel för kameran i fråga?
[länk]
Solcellsladdaren är ip-klassad med kablar för utomhusbruk blir fukt ändå så måste tillföra nåt som tätar

S stiga_villa skrev:
Jag har problem med en arlo go övervakningskamera när jag laddar den med solcellsladdare. Kommer upp felmeddelande om inkompatibel laddare och detta ska bero på fukt. Fick tips om att man kunde använda vattentätt fett på tätningen på kontakten. Vad rekommenderar ni att man använder? Silikon är inte bra eller? Kontakten behöver tas isär ibland så det är ingen permanent ihoplimning utan jag behöver nåt som jag kan stryka på gummitätningen som håller fukten borta [bild]
Lite kladdigt, men annars tror jag det ska fungera bra.
https://www.biltema.se/bilvard/smor...PYm7E3UjmM8P6sE3EAo0luYbQ0fEgTfsaAoKQEALw_wcB

• Gilla
stiga_villa
  • Laddar…
MrJay
S stiga_villa skrev:
Solcellsladdaren är ip-klassad med kablar för utomhusbruk blir fukt ändå så måste tillföra nåt som tätar
Dåligt… har själv flera Reolink kameror med tillhörande solpaneler och känner inte alls problemet, mina har en gummiärm/muff som går in i uttaget.

Vill påpeka att silikonfett vore katastrof i sammanhanget. Det är en fantastisk isolator, som kommer att förstöra kontakterna totalt och för alltid.

• Gilla
stiga_villa och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Dåligt… har själv flera Reolink kameror med tillhörande solpaneler och känner inte alls problemet, mina har en gummiärm/muff som går in i uttaget.
Ja det är skit. Arlo har liknande muff som ska täta

E elmont skrev:
Vaseline är en gammal och beprövad metod att "fuktsäkra" el.
Funkar det med vanligt vaselin från apoteket?

S stiga_villa skrev:
Funkar det med vanligt vaselin från apoteket?
Ja, men försök att fixa ett avrinningshål på undersidan så ev kondens har en möjlighet att rinna ut.

• Gilla
stiga_villa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.