Kommer med en elfråga igen för alla elkunniga forumister. 🙂

Har en fjärrströmbrytare och i den ett grenkontakt och i den en skarvsladd (dock endast 2 m) till motorvärmaren (500-1000 W?) och kablage i bilen och kupéuttag med värmare (1000 W?). Så sett från vägguttaget till värmaren är det ett halvdussin skarvar. Hur ska man se på detta rent elsäkerhetsmässigt?

Bästa svaret

Det bör inte vara ett problem.
Ett tips, när du kört en stund typ en timma känn med handen på kontakter och Kabelanslutningar efter varmgång.
Svagt jummet inga problem, men är det varmt på gränsen till att det bränns då är det inte bra , luktar det bränt avbryt direkt!

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Kommer med en elfråga igen för alla elkunniga forumister. 🙂

Har en fjärrströmbrytare och i den ett grenkontakt och i den en skarvsladd (dock endast 2 m) till motorvärmaren (500-1000 W?) och kablage i bilen och kupéuttag med värmare (1000 W?). Så sett från vägguttaget till värmaren är det ett halvdussin skarvar. Hur ska man se på detta rent elsäkerhetsmässigt?
"ett halvdussin skarvar" driver du med oss?!

husägaren TS husägaren TS skrev:
"ett halvdussin skarvar" driver du med oss?!
Som jag räknade upp + de i motorrummet. Det blir väl i praktiken åtta övergångar innan kupéfläkten äntligen får sin kräm. Inte så konstigt egentligen, men det uppstod en liten fundering kring saken. Och just detta med varmgång i delvis gammal utrustning.

Tyckte med det lät mkt men sen räknade jag på hur jag kopplat ihop mitt, och såhär ser det ut, har funkat i 8 år nu. Man får såklart se till att alla skarvar sitter korrekt. jag brukar minst känna på allt vid årlig service. Se till att kontaktpinnarna vid intaget inte har ärgat för mkt.

Om jag inte misstolkat din fråga totalt.

• Diagram över ett elanslutningssystem med uttag, intag, batteriladdare, kupe- och motorvärmare, samt skarv- och Kalixsladd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hovapettson
  • Laddar…
D
Vad är en kalixsladd?

D datja skrev:
Vad är en kalixsladd?
Den används i allra norraste delen av landet vid temp -40 C. 😉

Det är intagssladden som jag tolkar det. Det finns att välja på Calix, Defa eller Brakon (som Volvos Calix-variant hette förr).

• Gilla
datja
  • Laddar…
D
H hovapettson skrev:
Den används i allra norraste delen av landet vid temp -40 C. 😉

Det är intagssladden som jag tolkar det. Det finns att välja på Calix, Defa eller Brakon (som Volvos Calix-variant hette förr).
Aha, jag började fantisera om något i stil med uppsalakoppling, alltså en alternativ, gärna förbjuden, elgrunka, typ en sladd med strömförande hankontakt.

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
Spontant skulle jag säga att det är fjärrmottagaren med sitt relä och kretskortsbanor som kan utgöra ett problemet här.
Finns en del exempel på varmgång i sådana produkter. Kolla spec för mottagaren och håll dig en bit ifrån max.belastningen den är specad för.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Spontant skulle jag säga att det är fjärrmottagaren med sitt relä och kretskortsbanor som kan utgöra ett problemet här.
Finns en del exempel på varmgång i sådana produkter. Kolla spec för mottagaren och håll dig en bit ifrån max.belastningen den är specad för.
Bra - det var inte minst det jag tänkte på. Det är en Cleverio som ska tåla 2300 W och beroende på effekt i elementen kan vi hamna i den räjongen. Därefter är det en rad skarvar/övergångar...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.