P
Det skall sitta rörmanschetter runt alla rörgenomföringar -framför allt rör i dusch/vid badkar, men kolla för säkerhets skull upp vilket fabrikat han använder och vad som gäller för just detta.

Har han kommit till det momentet i våtisoleringen? Om så är fallet är det väl bara att knäppa lite bilder om han propsar på att det inte behövs så har du bevis när skadan kommer.

C
Instämmer. Enligt branschreglerna skall alla rörgenomföringar förses med manschett, men i praktiken verkar många hantverkare strunta i detta när det gäller genomföringar som inte ligger i anslutning till duschen.
Jag kan förstå resonemanget bakom detta - det finns ju andra genomföringar som dörrhål, eldosor och elledningar, och för dessa finns så vitt jag vet varken regler eller för ändamålet avsedda manschetter eller dylikt. Så varför skall då just ett rör vara så speciellt?
Å andra sidan kostar ju inte manschetterna många tior, så det verkar underligt att snåla på detta.

Tycker inte man kan jämföra med en eldosa då det förhoppningsvis inte kommer vatten ur el rören. Får man en läcka i ett rör så kommer vattnet att följa röret till väggen och där bör det då vara tätat. Detta med förutsättning att röret går upp från genomföringen.

C
Snuttjulle skrev:
Tycker inte man kan jämföra med en eldosa då det förhoppningsvis inte kommer vatten ur el rören. Får man en läcka i ett rör så kommer vattnet att följa röret till väggen och där bör det då vara tätat. Detta med förutsättning att röret går upp från genomföringen.
Korrekt, men den utanpåliggande "tätbricka" som normalt monteras på rörgenomföringarna lär ju effektivt stoppa upp eventuellt vatten som rinner längs röret.

Man har ju även kondensvattnet att ta hänsyn till, kalla rör och varmluft i rummet.. När jag rev bort den gamla våtrumsmattan i tvättstugan så var det ingen vacker gipsskiva där bakom trots att det inte har läckt nåt vatten. Här vet jag inte om det kan bli likadant inuti väggen, det var bara närmast våtutrymmet som det var fuktig gips.
På andra sidan är det garage med varmvattenberedare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.