Hej!
Har en lite udda fråga kanske men tänker att jag ställer den ändå.
Jag flyttade nyligen in i en ny lägenhet och l snabbt märkte till att toalett sitsen sitter fast men en gul färgad silikon. Det är något man direkt när man går in i badrummet lägger märke till då det ser ganska fult ut i mitt tycke. Är detta något man kan skära bort med tex en kniv?
Eller kan toalettstolen börja läcka vatten?
Tacksam för svar
Mvh Egon
Se video nedan ⬇️

Egon125 Egon Brundin Liljeström skrev:
Hej!
Har en lite udda fråga kanske men tänker att jag ställer den ändå.
Jag flyttade nyligen in i en ny lägenhet och l snabbt märkte till att toalett sitsen sitter fast men en gul färgad silikon. Det är något man direkt när man går in i badrummet lägger märke till då det ser ganska fult ut i mitt tycke. Är detta något man kan skära bort med tex en kniv?
Eller kan toalettstolen börja läcka vatten?
Tacksam för svar
Mvh Egon
Se video nedan ⬇️

• Närbild av ett badrumsgolv med grått kakel och en toalett, där en gul missfärgning syns längs kanten av toalettstolen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kör på , skär bort möget och byt ut inget kan hända

Det snyggaste är väl att skära bort den så mycket som möjligt och ersätta den med en ny av hög kvalitet. Googla så hittar du filmer på hur man gör detta på ett snyggt sätt även som nybörjare.

E egge80 skrev:
kör på , skär bort möget och byt ut inget kan hända
Toppen!
Men det är så att det behövs silikon ändå? man kan inte ta bort det helt och sedan skippa att sätta dit nytt

B BearTheFear skrev:
Det snyggaste är väl att skära bort den så mycket som möjligt och ersätta den med en ny av hög kvalitet. Googla så hittar du filmer på hur man gör detta på ett snyggt sätt även som nybörjare.
Tack för tips!

H
Toppen!
Men det är så att det behövs silikon ändå? man kan inte ta bort det helt och sedan skippa att sätta dit nytt
Stolen måste sitta fast och det ska inte komma in något blött under toalettstolen.
1. Skär bort så mycket som möjligt av silikonet med en mattkniv.
2. Tvätta Kemisk ren aceton eller kemisk ren bensin, scotts tvättsvamp, känn med handen, det få får inte känns fett ut, inte ens lite fett. Det är detta momentet som tar mest tid.
Det nya silikonet fastnar inte om det inte är helt rent från det gamla silikonet.
Köp bred, inte den bredaste och inte den smalaste
Målartejp, tejpa 2 mm upp på stolen och 2 mm på golvet runt stolen.

Ha en mugg med såpa och lite vatten
1 påse att lägga de silicon kladdiga målartejpen i.

Dra en sträng silikons för våtrum, runt om stolen mellan tejpen.
Doppa fingret i såpvattnet och dra bestämt och inte alltför hårt över silikonet.
Du får med dig en del silikon på fingret, lägg det i påsen.
Ta bort tejpen direkt och få ner det i påsen direkt, du vill inte ha silicon överallt.
När tejpen är borta drar dunett såpat finger över siliconfogen igen, var bestämd då blir det bäst.
Låt torka ett dygn och använd inte toaletten.

Kan kännas lite svårt då först gången men det är lättare än du tror, var lite bestäm bara.
Blir det fel så får man börja om bara.

• Gilla
raspen86 och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Stolen måste sitta fast och det ska inte komma in något blött under toalettstolen.
1. Skär bort så mycket som möjligt av silikonet med en mattkniv.
2. Tvätta Kemisk ren aceton eller kemisk ren bensin, scotts tvättsvamp, känn med handen, det få får inte känns fett ut, inte ens lite fett. Det är detta momentet som tar mest tid.
Det nya silikonet fastnar inte om det inte är helt rent från det gamla silikonet.
Köp bred, inte den bredaste och inte den smalaste
Målartejp, tejpa 2 mm upp på stolen och 2 mm på golvet runt stolen.

Ha en mugg med såpa och lite vatten
1 påse att lägga de silicon kladdiga målartejpen i.

Dra en sträng silikons för våtrum, runt om stolen mellan tejpen.
Doppa fingret i såpvattnet och dra bestämt och inte alltför hårt över silikonet.
Du får med dig en del silikon på fingret, lägg det i påsen.
Ta bort tejpen direkt och få ner det i påsen direkt, du vill inte ha silicon överallt.
När tejpen är borta drar dunett såpat finger över siliconfogen igen, var bestämd då blir det bäst.
Låt torka ett dygn och använd inte toaletten.

Kan kännas lite svårt då först gången men det är lättare än du tror, var lite bestäm bara.
Blir det fel så får man börja om bara.
Jäklar vilka toppen tipps jag tackar ödmjukast.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
Jäklar vilka toppen tipps jag tackar ödmjukast.
Silikonet på händerna/fingrarna får du bort med Aceton/bensin och scotts brite. Visst kan man använda tunna TAJTA plasthandskar om man klipper bort pekfingret på handsken. Man måste ha kvar känsel i pekfingret fullt ut.

H HEM2121 skrev:
Silikonet på händerna/fingrarna får du bort med Aceton/bensin och scotts brite. Visst kan man använda tunna TAJTA plasthandskar om man klipper bort pekfingret på handsken. Man måste ha kvar känsel i pekfingret fullt ut.
Tack!
Jag tror faktiskt jag har någon bensin flaska liggandes så kör på den helt enkelt.

H
Tack!
Jag tror faktiskt jag har någon bensin flaska liggandes så kör på den helt enkelt.
Kemisk ren måste det vara. Det viktigt att det är något fett eller oljigt. Silikonet fäster inte annars.
Du får inte känna någon som helst fet hinna innan du lägger på silikonet, varken på golv eller toalettstol. Det är detta som tar längst tid och frustration. Tejpningen och sätta dit silikonet går relativt snabbt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.