449 läst ·
2 svar
449 läst
2 svar
Plåt under takutsprång – uppvik eller heltätning med underlagsduk?
Jag har en plåt under utsprånget på taket (kedjehus) som idag ligger ganska plant (öppet) och lämnar en springa upp mot undertaket/råsponten.
Mina funderingar är:
Mina funderingar är:
- Bör plåten bockas upp närmare undertaket (3–5 cm) för att stoppa snö och regn från att tränga in bakom?
- Alternativet är att trycka in underlagsduk i springan längs hela sträckan och sedan fästa upp plåten mot sponten – är detta en bättre lösning eller riskerar man då att stänga inne fukt?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Känns inte som att det där är så rsikfyllt om ni inte brukar få 50cm+ snö på vintern ? Men man kan ju kanske trycka upp plåten något om man är orolig?JOHAGU skrev:
Jag har en plåt under utsprånget på taket (kedjehus) som idag ligger ganska plant (öppet) och lämnar en springa upp mot undertaket/råsponten.
Mina funderingar är:
- Bör plåten bockas upp närmare undertaket (3–5 cm) för att stoppa snö och regn från att tränga in bakom?
- Alternativet är att trycka in underlagsduk i springan längs hela sträckan och sedan fästa upp plåten mot sponten – är detta en bättre lösning eller riskerar man då att stänga inne fukt?
Underlagsduk för att täta känns inte rätt
Men det där ser inte supernytt ut, eller ? Har ni haft problem/behöver ni göra ngt ?
Vi har inte haft några problem som vi känner till. Jag upptäckte detta när jag tog bort lite mögel och behandlade det obehandlade träet på den exponerade ytan i undertaket.klaskarlsson skrev:
Min tanke är om det går att skruva fast ett rostfritt hålband i undertaket/träet ovanför, så att bandet trycker upp plåten mot sponten. Då slipper jag borra i plåten men får den tätare mot träet. Är detta en vettig lösning, eller ser ni risker/nackdelar?
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
429 kr inkl moms
477 kr
Läs mer
Klicka här för att svara