Jag har en plåt under utsprånget på taket (kedjehus) som idag ligger ganska plant (öppet) och lämnar en springa upp mot undertaket/råsponten.

Mina funderingar är:
  • Bör plåten bockas upp närmare undertaket (3–5 cm) för att stoppa snö och regn från att tränga in bakom?
  • Alternativet är att trycka in underlagsduk i springan längs hela sträckan och sedan fästa upp plåten mot sponten – är detta en bättre lösning eller riskerar man då att stänga inne fukt?

• Plåt under takutsprång med synlig springa mot råsponten, visar hur plåten ligger plant och behöver kanske bockas för att hindra vattenintrång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Springa mellan tak och plåt under utsprång på kedjehus, visar potentiellt utrymme för snö och regn att tränga in, diskuterad lösning i inlägg.
    Skapa konto
  • Plåtskiva under takkonstruktion med springa mot undertaket, diskussion om åtgärder för att förhindra att snö och regn tränger in.
    Skapa konto
JOHAGU JOHAGU skrev:
Jag har en plåt under utsprånget på taket (kedjehus) som idag ligger ganska plant (öppet) och lämnar en springa upp mot undertaket/råsponten.

Mina funderingar är:
  • Bör plåten bockas upp närmare undertaket (3–5 cm) för att stoppa snö och regn från att tränga in bakom?
  • Alternativet är att trycka in underlagsduk i springan längs hela sträckan och sedan fästa upp plåten mot sponten – är detta en bättre lösning eller riskerar man då att stänga inne fukt?
Känns inte som att det där är så rsikfyllt om ni inte brukar få 50cm+ snö på vintern ? Men man kan ju kanske trycka upp plåten något om man är orolig?

Underlagsduk för att täta känns inte rätt

Men det där ser inte supernytt ut, eller ? Har ni haft problem/behöver ni göra ngt ?

• Gilla
JOHAGU
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Känns inte som att det där är så rsikfyllt om ni inte brukar få 50cm+ snö på vintern ? Men man kan ju kanske trycka upp plåten något om man är orolig?

Underlagsduk för att täta känns inte rätt

Men det där ser inte supernytt ut, eller ? Har ni haft problem/behöver ni göra ngt ?
Vi har inte haft några problem som vi känner till. Jag upptäckte detta när jag tog bort lite mögel och behandlade det obehandlade träet på den exponerade ytan i undertaket.

Min tanke är om det går att skruva fast ett rostfritt hålband i undertaket/träet ovanför, så att bandet trycker upp plåten mot sponten. Då slipper jag borra i plåten men får den tätare mot träet. Är detta en vettig lösning, eller ser ni risker/nackdelar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.