10 383 läst ·
56 svar
10k läst
56 svar
Tappat ström i 1/3 av stugtomten. Lämnar imorgon (akut)
Från vad jag kan uttyda så saknar du den så kallade L2, som säkringen i mitten betjänar.Prettuchaos skrev:
Om du byter plats på den och understa, L3 kan följande ske i mätardisplayen, men det tar någon sekund för den att reagera;
L2 tänds och L3 släcks - byt huvudsäkring, troligen 16A.
L2 förblir släckt och L3 tänds - ring efter assistans GEAB i första hand och installatör i andra. Den förstnämnda bör kunna ge vidare instruktioner dygnet om.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Håller helt med! Det hade varit mycket bättre att förklara att det är värt att temporärt prova med en 10 A säkring i det fall han inte hittar någon 16A.R RoAd skrev:
Ingen ville nämna för trådstartaren att säkringar brukar finnas på affärer som ICA, Coop, och andra livsmedelsaffärer som brukar ha långa öppettider.
Jag tycker också det var olämpligt det där med att "laga säkringen". Det är farligt att skämta så för dem som har otillräckliga kunskaper inom området.
Jag tycker också det var olämpligt det där med att "laga säkringen". Det är farligt att skämta så för dem som har otillräckliga kunskaper inom området.
Jag har alltid undrat om det är tillåtet att montera dvärgbrytare och jordfelsbrytare på det viset, dvs vridna 90 grader. Det har aldrig varit aktuellt för mig att efterforska men jag har sett bilder då och då. Någon som vet vad tillverkarna brukar tycka?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Det är tillåtet. Tror inte någon tillverkare motsäger sig det. Värmeutvecklingen kan ha en viss inverkan som då gör att dvärgen löser lite tidigare.
Detta är normalläget för dessa apparater, men jag antar att din fråga undrar ifall det skulle vara möjligt att vrida dessa 90° istället.M Mnor skrev:
Det brukar inte vara några problem, men har du höga laster kanske någon korrektionsfaktor får tas till för att ta hänsyn till värmen, detta lär inte bli aktuellt i di. I stallation.
Jag antog att dessa var som alla andra dvärgbrytare och i detta fallet monterade vridna 90 grader från normalläget. Frågan var vad tillverkarens anvisningar säger om att montera en vanlig dvärgbrytare vinklad 90 grader eller om man monterar en central i taket. Att det fungerar är en sakm, men jag har letat och aldrig hittat någon installationsanvisning från några tillverkare.E El-Löken66 skrev:Detta är normalläget för dessa apparater, men jag antar att din fråga undrar ifall det skulle vara möjligt att vrida dessa 90° istället.
Det brukar inte vara några problem, men har du höga laster kanske någon korrektionsfaktor får tas till för att ta hänsyn till värmen, detta lär inte bli aktuellt i di. I stallation.
Förlåt, men jag förstår verkligen inte hur du menar att dessa i denna tråd är monterade 90° från normalläget?M Mnor skrev:Jag antog att dessa var som alla andra dvärgbrytare och i detta fallet monterade vridna 90 grader från normalläget. Frågan var vad tillverkarens anvisningar säger om att montera en vanlig dvärgbrytare vinklad 90 grader eller om man monterar en central i taket. Att det fungerar är en sakm, men jag har letat och aldrig hittat någon installationsanvisning från några tillverkare.
Oavsett vilket så är ju frågan generellt sett intressant, går det att montera upp och ner eller i taket exempelvis. En jordfelsbrytare har ju i en bostad normalt märkström 25 eller 40A och det går ju inte att köra mer än så några längre perioder då säkringar begränsar. Dvärgbrytare kan det då påverkar karakteristiken mer om de yttre faktorerna påverkar temperaturen, men inte på något farligt sätt som att mekanismen sätts ur spel, mer tvärtom.