Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är lätt, men kräver vanligen lite instruktioner. Det är dock inte tillåtet. Det finns knappt någonting du kan förbereda som inte kräver behörighet. Så är du på god fot med din elektriker så stäm av med denne i förväg. Man vill gärna se allting på plats. Det vore dumt om du klamrar en kabel på ett sätt som sedan ratas av elektrikern.

Du har ett befintligt markrör som man måste kunna förutsätta är förlagt enligt reglerna. Du bör kunna redogöra för stråk och djup.

Då har du bra förutsättningar.

Standardsvaret på din fråga är N1XV 5G6 mm². Det faller inom alla tumregler så man behöver inte fundera mer. Det är vad alla känner igen.

Du skulle också klara dig med N1XV 5G2.5 mm². Jämför priset och välj.

I båda fallen kan man lägga centralen i boden som en helt fristående elcentral som inte styrs av storstugan. Dvs bryter du strömmen i storstugan så har boden fortfarande ström. Det kräver att huvudbrytaren i centralen har plats för en kabel till, vilket gamla brytare brukar ha. Man vill gärna se centralen under huven innan man bestämmer sig. Lägg då till 300 kr för en trepolig dvärg i bodens elcentral om du väljer 2.5 mm², men det är lite udda.

Eller så lägger du en 2.5 mm² ledning som en grupp i storstugans central, om det finns tre lediga 10 A säkringar. Då tillkommer inga 300 kr.

Jag förordar alltså trefas 10 A före enfas 16 A. Toan kan dra 2 kW nån timme i stöten vad jag förstår. Hur ofta vet jag inte. Men det går att titta närmare på det också ifall det går att frigöra en fas som inte används i storstugan. Du ska inte behöva höja mätarsäkringen, det vore synd.
Att jag skulle befatta mig el på annan nivå än att möjligen göra inköpen och dra lite rör är inte aktuellt. Markrören ligger på rätt djup och är laggade. Var för övrigt en av de jäkligaste grävningarna som min Mini-spade gjort.
Stort tack för utförliga beskrivningar och förklaring.
Inser att jag får muta hit el-mannen innan så kan han tala om vad han vill ha och vad han vill jobba med. Därefter får han avgöra om han vill sälja materialet eller ej.
Tack!

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om du verkligen ska anlita en elektriker föreslår jag att du frågar denne om vilken kabel som ska användas, vad elektrikern vill ha för kabeln och om det är OK att du själv köper in kabeln om du hittar den till bättre pris.
Ja, jag gör inga el-jobb alls i stort sett så visst får det bli som du säger. Trodde kanske i min enfald att det var mer standardiserat utifrån de förutsättningar som gavs. Men icke…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.