Som rubriken säger så börjar det bli dags att lägga en kabel (mkt pappaskämt i den rubriken) till mitt nybyggda komplementbygge vid stugan.
Är rätt kass på el men fattar att jag inte ska slicka på kardellerna eller andra roliga saker. Fakta:
1. 30 meter från huvudcentralen - storstugan
2. Markrör (50mm) med dragtråd nedlagd sen 1 år tillbaka
3. Ska belasta med belysning (3-4 lampor)förbränningstoa, 2 uttag men inte så mkt mer.
4. Egen central med jordfelsbrytare.

Det är här min bristfälliga kunskap inkommer med buller o bång. Vilken kabel ska jag använda och vilken kvadrat rekommenderar ni och varför? Här har jag noll koll på vad de olika beteckningarna står för och vad som är lämpligt.

Undvik gärna utlägg om att elektriker ska göra jobbet. Det har jag koll på men vill gärna göra så mycket jag kan innan fakturafladdret fläktar på.
Finns säkerligen spaltmeter om detta men tycker mig förstå att gamla tråder är lika med gamla beteckningar på kablar osv.
Hit me!! Schikanera mig! Förnedra mig i min okunskap…Alt…hjälp mig

• 438DE12F-0FF1-47C9-8602-6431F6ED4A77.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ska du belasta med mer än 2500W?

Vilken kabel man ska ha till boden är en väldigt vanlig fråga. Där ser man att vi dels efterfrågar förimpedansen. Man kan höfta lite utifrån var du bor. En stuga skulle kunna innebära långt ut på landet med en kilometer till lågspänningstransformatorn. Sedan har du ett mätarskåp och en kabel in till huset, vars längd du behöver uppskatta (och helst också arean).

En annan viktig parameter är önskad belastning. Vad har din förbränningstoa för märkeffekt. Några hundra watt? Vad tänker du plugga in i uttagena? Ser du behov av trefas?

Om förutsättningarna är gynnsamma skulle du klara dig med en enfasledning på 2.5 mm² och 10 A. Någon elcentral behövs då inte i boden, om du inte vill ha det. Det kräver en JFB i storstugan som skyddar boden.

Hur är kabeln tänkt att kopplas in i storstugan? Hur ser centralen ut där? Är det ok ifall boden blir en grupp under denna central, dvs bryts av dess huvudbrytare?

F fribygg skrev:
Ska du belasta med mer än 2500W?
En Cinderella är väl på 2000 bara den så det är väl kanske klent med 2500w men har svårt att tro att jag toppar det ändå. Skulle vara om frugan insisterar på en El-björn som blåser på fötterna när hon sitter där. Då blir det klent…

Då behöver du ju minst 16A

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vilken kabel man ska ha till boden är en väldigt vanlig fråga. Där ser man att vi dels efterfrågar förimpedansen. Man kan höfta lite utifrån var du bor. En stuga skulle kunna innebära långt ut på landet med en kilometer till lågspänningstransformatorn. Sedan har du ett mätarskåp och en kabel in till huset, vars längd du behöver uppskatta (och helst också arean).

En annan viktig parameter är önskad belastning. Vad har din förbränningstoa för märkeffekt. Några hundra watt? Vad tänker du plugga in i uttagena? Ser du behov av trefas?

Om förutsättningarna är gynnsamma skulle du klara dig med en enfasledning på 2.5 mm² och 10 A. Någon elcentral behövs då inte i boden, om du inte vill ha det. Det kräver en JFB i storstugan som skyddar boden.

Hur är kabeln tänkt att kopplas in i storstugan? Hur ser centralen ut där? Är det ok ifall boden blir en grupp under denna central, dvs bryts av dess huvudbrytare?
Oj … det var svar det..
Okej, bra info men hade tänkt/trott att det var mest lämpligt med en egen central i byggnaden.
Nej, har inget behov av 3-fas varken nu eller sen. Vedklyven får grannen fortsätta hantera.
Min tro/tanke var att gå på centralen i storstugan för vidare ”transport” till bygget. Utbygget skulle väl iofs kunna bli en grupp under den.

F fribygg skrev:
Då behöver du ju minst 16A
Så kanske det är…o då heter kabeln?

Om 2 kW stämmer så behöver du trefas, speciellt om du ska köra en elbjörn...
Vi måste reda ut dessa grundläggande parametrar innan vi kommer vidare till att välja kabel.

skitkul bild! :-)
Traden Traden skrev:
Undvik gärna utlägg om att elektriker ska göra jobbet. Det har jag koll på men vill gärna göra så mycket jag kan innan fakturafladdret fläktar på.
Förstår. Men oavsett vem som skall installera det som du inte gör själv skulle jag säga att det är en väldigt god idé att fråga om detta innan man beställer. Alla som skall göra ett jobb gör ett snabbare och bättre jobb om de får hålla på med det de är vana vid.

Att fråga här och skaffa sig kunskap är väldigt smart. Någonstans måste man börja när man skall bygga upp sin kunskap.

Svaret på dina konkreta frågor tenderar att bli "det beror på". Speciellt på hur det ser ut nu. Så att få dit någon kunnig som kan titta på plats är smart.

Hur man lär sig detta spelar ingen större roll bara man når sitt mål.

Ett allvarligt menat förslag är att kontakta en lokal elfirma med bra rykte och be dem komma och titta samt be om en detaljerad, specificerad (så man som okunnig begriper) offert. Det är gratis. Sedan kan vi här diskutera utifrån den första offerten.

O O skrev:
skitkul bild! :-)

Förstår. Men oavsett vem som skall installera det som du inte gör själv skulle jag säga att det är en väldigt god idé att fråga om detta innan man beställer. Alla som skall göra ett jobb gör ett snabbare och bättre jobb om de får hålla på med det de är vana vid.

Att fråga här och skaffa sig kunskap är väldigt smart. Någonstans måste man börja när man skall bygga upp sin kunskap.

Svaret på dina konkreta frågor tenderar att bli "det beror på". Speciellt på hur det ser ut nu. Så att få dit någon kunnig som kan titta på plats är smart.

Hur man lär sig detta spelar ingen större roll bara man når sitt mål.

Ett allvarligt menat förslag är att kontakta en lokal elfirma med bra rykte och be dem komma och titta samt be om en detaljerad, specificerad (så man som okunnig begriper) offert. Det är gratis. Sedan kan vi här diskutera utifrån den första offerten.
Jamen tack för utförligt svar. Uppskattar det.
Det är självklart exakt som du skriver. Kanske tog det lite för enkelt att ”välja kabel”. Har en elektriker som jag kommer att anlita (när han har tid om 1,5 år eller nåt) men tänkte väl som vanligt : - hur svårt kan det vara att förbereda🙄

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om 2 kW stämmer så behöver du trefas, speciellt om du ska köra en elbjörn...
Vi måste reda ut dessa grundläggande parametrar innan vi kommer vidare till att välja kabel.
El-björnen var mest ett raljerande och ironiskt inslag. Belastning kommer nog knappast att överstiga 2500 w på totalen men borde ju knappast vara det som styr mitt val. Är det bättre med högre kvadrat så får det ju bli så.

Från matarskåp till storstugan är det 20 meter. Det är väldigt nära till en trafo som jag antar att linan går till (inom synhåll, max 100 meter)
Kabeln till storstugan har jag noll koll på men den är grov i mina ögon. Storstugan har ett äldre proppskåp med idel 10A säkringar i. Kan absolut tänka mig att byta ut det skåpet om det är nödvändigt.

Traden Traden skrev:
Har en elektriker som jag kommer att anlita (när han har tid om 1,5 år eller nåt) men tänkte väl som vanligt : - hur svårt kan det vara att förbereda🙄
Anade något sådan. Smart att se till att elektrikern är med på kabelvalet bara så blir det bra.

• Gilla
Traden
  • Laddar…
Traden Traden skrev:
Har en elektriker som jag kommer att anlita (när han har tid om 1,5 år eller nåt) men tänkte väl som vanligt : - hur svårt kan det vara att förbereda
Om du verkligen ska anlita en elektriker föreslår jag att du frågar denne om vilken kabel som ska användas, vad elektrikern vill ha för kabeln och om det är OK att du själv köper in kabeln om du hittar den till bättre pris.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.