Till er som tycker det verkar jobbigt att lägga ner begränsningskabel till er robotgräsklippare.
Funderade och läste hur andra hade gjort, skulle sen prova vinkelslip och tigersåg.
Började med vinkelslip och tyckte det gick så bra att jag provade aldrig tigersåget.
Fick ner 200m kabel på 2,5 timmar. Min sambo höll i rullen när jag lade ner kabel med hjälp av skyddet till en morakniv.
Ett hål i bottnen i skyddet där man sticker ut kabeln, och sen drar man den i den sågade skåran, mycket smidigt.
Bifogar bild, hållaren till vinkelslipen ser ut som ett barn har tillverkat den, men den funkar utmärkt.
Lycka till
 
  • IMG_0272.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
EvaSchill och 46 till
  • Laddar…
Fiffigt! Men är det inte bara att spänna upp kabeln direkt på gräsmattan så är den överväxt på någon vecka? Så gjorde jag.
 
  • Gilla
Skrutten18 och 20 till
  • Laddar…
alm82 alm82 skrev:
Fiffigt! Men är det inte bara att spänna upp kabeln direkt på gräsmattan så är den överväxt på någon vecka? Så gjorde jag.
Det ska man kunna göra, men ville ha ner min tråd. Har en ojämn gräsmatta då det är en skogstomt
 
  • Gilla
Skrutten18 och 4 till
  • Laddar…
C Chefred skrev:
Till er som tycker det verkar jobbigt att lägga ner begränsningskabel till er robotgräsklippare.
Funderade och läste hur andra hade gjort, skulle sen prova vinkelslip och tigersåg.
Började med vinkelslip och tyckte det gick så bra att jag provade aldrig tigersåget.
Fick ner 200m kabel på 2,5 timmar. Min sambo höll i rullen när jag lade ner kabel med hjälp av skyddet till en morakniv.
Ett hål i bottnen i skyddet där man sticker ut kabeln, och sen drar man den i den sågade skåran, mycket smidigt.
Bifogar bild, hållaren till vinkelslipen ser ut som ett barn har tillverkat den, men den funkar utmärkt.
Lycka till
Kört med vinkelslip jag åxxå!
 
  • Gilla
RiMaX och 1 till
  • Laddar…
S
alm82 alm82 skrev:
Fiffigt! Men är det inte bara att spänna upp kabeln direkt på gräsmattan så är den överväxt på någon vecka? Så gjorde jag.
Vad händer då nästa gång du vertikalskär i gräsmattan ?
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
Vad händer då nästa gång du vertikalskär i gräsmattan ?
Om jag mot förmodan skulle göra det så ligger tråden 30 mm ner, så djupt vertikalskär man inte. Sen har jag gjort en karta var tråden ligger så då kan jag köra efter den.
Men en bra fundering.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
F
S Snurrespratt skrev:
Vad händer då nästa gång du vertikalskär i gräsmattan ?
Det får vänta tills det kommer vertikalskärrobotar eller så kör man slingfri robot.
 
  • Gilla
Lennstorm och 2 till
  • Laddar…
C Chefred skrev:
Till er som tycker det verkar jobbigt att lägga ner begränsningskabel till er robotgräsklippare.
Funderade och läste hur andra hade gjort, skulle sen prova vinkelslip och tigersåg.
Började med vinkelslip och tyckte det gick så bra att jag provade aldrig tigersåget.
Fick ner 200m kabel på 2,5 timmar. Min sambo höll i rullen när jag lade ner kabel med hjälp av skyddet till en morakniv.
Ett hål i bottnen i skyddet där man sticker ut kabeln, och sen drar man den i den sågade skåran, mycket smidigt.
Bifogar bild, hållaren till vinkelslipen ser ut som ett barn har tillverkat den, men den funkar utmärkt.
Lycka till
Kreativitet 👍
 
  • Gilla
Kårsavagge och 2 till
  • Laddar…
Jag tog en gammal cirkelsåg och körde med förlängare så det var bara att gå och låta stödet gå mot gräset med klingan nere max.

Sen skränkte jag tänderna rejält så den fick en lagom bredd. Blev lite för tajt att köra original.

Och samma här med fodralet till en kniv så funkade det mycket bra.

Men det var ju nostalgi från förr när man behövde slinga.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
S
C Chefred skrev:
Ett hål i bottnen i skyddet där man sticker ut kabeln, och sen drar man den i den sågade skåran, mycket smidigt.
V
Verkar vara en snackis, för jag fick det tipset för några veckor sedan också. Snabbade upp utläggningen av kabeln väsentligt.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
F
Finns också diverse 3d printade verktyg att köpa på tradera.
 
  • Gilla
solidbase och 1 till
  • Laddar…
C Chefred skrev:
Till er som tycker det verkar jobbigt att lägga ner begränsningskabel till er robotgräsklippare.
Funderade och läste hur andra hade gjort, skulle sen prova vinkelslip och tigersåg.
Började med vinkelslip och tyckte det gick så bra att jag provade aldrig tigersåget.
Fick ner 200m kabel på 2,5 timmar. Min sambo höll i rullen när jag lade ner kabel med hjälp av skyddet till en morakniv.
Ett hål i bottnen i skyddet där man sticker ut kabeln, och sen drar man den i den sågade skåran, mycket smidigt.
Bifogar bild, hållaren till vinkelslipen ser ut som ett barn har tillverkat den, men den funkar utmärkt.
Lycka till
Smart!
 
  • Gilla
Chefred
  • Laddar…
Jag använde vinkelslipen för att få ned begränsningen i berget...
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
C Chefred skrev:
Till er som tycker det verkar jobbigt att lägga ner begränsningskabel till er robotgräsklippare.
Funderade och läste hur andra hade gjort, skulle sen prova vinkelslip och tigersåg.
Började med vinkelslip och tyckte det gick så bra att jag provade aldrig tigersåget.
Fick ner 200m kabel på 2,5 timmar. Min sambo höll i rullen när jag lade ner kabel med hjälp av skyddet till en morakniv.
Ett hål i bottnen i skyddet där man sticker ut kabeln, och sen drar man den i den sågade skåran, mycket smidigt.
Bifogar bild, hållaren till vinkelslipen ser ut som ett barn har tillverkat den, men den funkar utmärkt.
Lycka till
Eller också lägger man dit den på våren innan gräset grott. Så gjorde jag. 1 år efter och den ligger ca 2cm ner i jorden nu.
 
  • Gilla
Chefred
  • Laddar…
D docboy skrev:
Eller också lägger man dit den på våren innan gräset grott. Så gjorde jag. 1 år efter och den ligger ca 2cm ner i jorden nu.
Funkar dock inte i vår magra jord, där tar det nog 10 år att växa till såpass.
 
  • Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.