845 läst ·
10 svar
845 läst
10 svar
Förlägga cirka 80meter elkabel?
Hej!
Har införskaffat en robotgräsklippare, och funderar nu på hur jag ska få ström till laddstationen. När jag dränerade om huset passade jag på att lägga ner ett 50m långt gulrör i marken som går under gräsmattan, min vilja är nu att dra en elkabel i det röret och sedan vidare cirka 25-30m till platsen där jag önskar klipparen skall stå. Är osäker på hur mycket ström klipparen drar när den laddar. (Mammotion Luba 2 AWD 3000X)
Frågan är nu om det ens är möjligt att dra kabel så långt från huset, om man ska hålla sig inom en rimlig prisbild för själva kabeln? Måste montera ett uttag på slutet av kabeln då laddstationen har en stickkontakt.
Tankar?
mvh Patrik
Har införskaffat en robotgräsklippare, och funderar nu på hur jag ska få ström till laddstationen. När jag dränerade om huset passade jag på att lägga ner ett 50m långt gulrör i marken som går under gräsmattan, min vilja är nu att dra en elkabel i det röret och sedan vidare cirka 25-30m till platsen där jag önskar klipparen skall stå. Är osäker på hur mycket ström klipparen drar när den laddar. (Mammotion Luba 2 AWD 3000X)
Frågan är nu om det ens är möjligt att dra kabel så långt från huset, om man ska hålla sig inom en rimlig prisbild för själva kabeln? Måste montera ett uttag på slutet av kabeln då laddstationen har en stickkontakt.
Tankar?
mvh Patrik
Om du vill håla nere grovleken på kabeln så kan man säkra av kabeln med tex 2A dvärgbrytare.
Det finns kabeldimensioneringsprogram, eldim.
https://fluxio.se/forum/datorprogram-internettj-nster/11884-eldim.html
https://sourceforge.net/projects/eldim/
Det finns kabeldimensioneringsprogram, eldim.
https://fluxio.se/forum/datorprogram-internettj-nster/11884-eldim.html
https://sourceforge.net/projects/eldim/
Det är väl utlösningsvillkoret som blir det största problemet på den sträckan. Den beror dessutom på hur hög resistans som ledarna innan den nya kabelsträckan har.S Surajanne skrev:Hej!
Tankar?
mvh Patrik
Men eftersom du behöver väldigt lite ström till laddaren så går det att lösa med en låg avsäkring. Alternativt tjock kabel, men det blir förstås dyrare.
En elektriker bör mäta och räkna på det.
Ingen fara, klipparen drar bara någon amper vid laddning. räcker gott med 3 X 1,5 mm2, men ta 3 X 2,5mm2 om du ska använda något verktyg i stället för klipparen.
Nu är det nog en dragtråd i slangen/röret, så det första du gör att dra i ett starkt snöre först och sedan dra i kabeln. Hoppas att det inte för tvära böjar bara, då kan det gå trögt om dom är flera stycken.
Samt som varning, använd inte tvål och diskmedel, då det torkar och kabeln klistras fast i slangen.Går med säkerhet inte att få ur igen. Det finns soppa att smörja med för kablar.
EDIT Varför inte en 5 X då kan du få el till julgran eller festbelysning med strömbrytare inne.
Nu är det nog en dragtråd i slangen/röret, så det första du gör att dra i ett starkt snöre först och sedan dra i kabeln. Hoppas att det inte för tvära böjar bara, då kan det gå trögt om dom är flera stycken.
Samt som varning, använd inte tvål och diskmedel, då det torkar och kabeln klistras fast i slangen.Går med säkerhet inte att få ur igen. Det finns soppa att smörja med för kablar.
EDIT Varför inte en 5 X då kan du få el till julgran eller festbelysning med strömbrytare inne.
Redigerat:
Tack för alla svar! Men då tolkar jag det som om det alla fall är genomförbart =) Jag tänker att om jag drar mina 50m som är nedgrävda, monterar en kopplingsdosa och eventuellt ett kontantuttag och drar de sista 25metrarna där ifrån till laddstationen. Kör på 3 X 2,5mm kabel, behöver det säkras av då? Inte riktigt med på vad som menas med det?
Någon måste räkna på det. Det handlar om att den totala resistansen inte får bli så hög att säkringar inte löser ut inom kravställd tid. Det går att lösa med tjockare ledare, eller säkring som bryter vid lägre ström.S Surajanne skrev:Tack för alla svar! Men då tolkar jag det som om det alla fall är genomförbart =) Jag tänker att om jag drar mina 50m som är nedgrävda, monterar en kopplingsdosa och eventuellt ett kontantuttag och drar de sista 25metrarna där ifrån till laddstationen. Kör på 3 X 2,5mm kabel, behöver det säkras av då? Inte riktigt med på vad som menas med det?
Men för att avgöra vad som krävs så måste den nuvarande resistansen, vid punkten där du tänkt ansluta den nya ledningen, mätas för att veta hur mycket ytterligare resistans som kan läggas till.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Se till att ledningen är skyddad av en JFB och en dvärg B6A så blir det bra.
Kan man verkligen vara säker på att det blir enligt reglerna? Fixar JFB kravet på utlösningstid även om säkringen i sig inte gör det?Bo.Siltberg skrev:
Visst är 6A lite på en 2.5mm2 men när övrig impedans är okänd så kan man väl inte anta någonting egentligen?
Ja JFB ser till att kravet vid jordslutning uppfylls alltså skydd mot indirekt spänningssättning. Man kan då tulla på tiden säkringen ger så längre än 0.4 s är ok för den om man nu hamnar där. Det ska ju till endel för att inte nå 30 A men ändå.R RoAd skrev:
Ok, jag tror erGK100 skrev:
Men det tar ju inte felsituationen när det blir kortslutning mellan fas och nolla (eller fas - fas), så då är inte utlösningstiden viktig i det fallet?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Det är riktigt. Det är mindre personfara vid kortslutning L-N. Där medger reglerna en frånkopplingstid på 5 sekunder, eller så länge som kabeln tål strömmen utan att skadas.
En B6 dvärg kräver endast 30 A för att lösa inom 0.1 s. Det motsvarar en total impedans på 230/30=7.6 ohm i nätet vilket är helt orimligt. TS behöver en kabel på 250 meter (1.5 mm²) för att komma i närheten.
En B6 dvärg kräver endast 30 A för att lösa inom 0.1 s. Det motsvarar en total impedans på 230/30=7.6 ohm i nätet vilket är helt orimligt. TS behöver en kabel på 250 meter (1.5 mm²) för att komma i närheten.
Klicka här för att svara