Först vill jag säga att jag är den första att ställa mig mycket tveksam till fenomenet valv. Dock har jag sedan jag blev med compact living-lägenhet funderat och testat olika lösningar, bland annat loftsäng vilket förvisso frigjorde mycket golvyta men som av andra skäl inte passade mig. Väl tillbaka på markplan blir jag dock påmind om all den rymd som finns ovanför sängen till ingen nytta!

Har nu inspirerad av nedanstående mycket fina lägenhet funderingar på att göra ett liknande valv av min alkov. Inte för att jag har närmelsevis så mycket DVD-flmer men förvaring kan man aldrig få för mycket av och jag ser fördelar dels med att hyllorna "göms" inne i valvet samtidigt som det förstärker känslan av ett eget mysigt litet rum.

http://www.minhembio.com/Z3M-johan/4146/

Till mina frågor:

1. Har jag drabbats av tillfällig sinnesförvirring eller finns det fler som tycker att det är en god idé att bygga ett sådant valv i en alkov 2009? Tanken är att bygga ut ca 25-30 cm (drygt det djup jag sedan har på hyllorna innanför) samt att göra själva valvet ca 25 cm djupt.

2. Vad tror ni om att göra det "kantigt" istället för välvt och därmed undvika eventuell pizzerialook?

3. I mitt lilla vardagsrum finns två dörrhål och en stor fönsteröppning som alla är "kantiga", skulle det se konstigt ut att blanda dessa med ett valv?

4. Krävs det tillstånd av föreningen eller annan för att gör ett valv i en bostadsrätt?

5. Jag tänker reglar och MDF - rätt eller fel? (lägenheten är putsad tegel från 50-talet)

6. Tips på hur jag säkrar skarven som blir mellan valvet och den väggstump jag bygger ut. Jag inbillar mig att att valvet inte blir 100% stumt och vill ogärna att eventuellt spackel spricker med tiden. Är det en helt utesluten tanke att låta valvets yttermaterial fortsätta och täcksa även den befintliga väggstumpen? Nackdelar? På väggstumpen finns idag el-dosor oc en infälld lysknapp vilket kommer att behöva "byggas ut".

Alla tankar välkomna.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.