Hej!
Söker lite kloka input på hur jag ska lösa det med ventilationen i en bastu jag håller på att bygga.

Har egentligen 2 alternativ som jag funderar på. Hur hade ni gjort?
Har ftx-ventilation i huset.
Ovan bastu är tilluftröret draget. Så jag skulle kunna koppla på det och på så sätt få tilluft genom ftx i bastun. Tänker isf att jag också har en ventil under aggregatet som mynnar ut i duschrummet utanför + glipa under bastudörren. (Kanske blir dålig cirkulation med denna lösning?)
Alternativ 2
Skippa ftx. Göra en ventil längst bort från aggregatet och dra rör ut i duschrummet. Detta också ihop med ventil under aggregatet + glipa under dörren.

Sitter 2 st frånluftsutsug utanför bastun. 1 i dusch-del samt en i toa-del.
Bastun är ca 2×3m .
Ritning över bastuventilation med anteckningar om ftx och alternativa lösningar i anslutning till duschrum och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack!

Typ alt 2, om aggregatet ska förmå värma bastun så behöver luften strömma in den vägen.

Dock lite knepigt att få fart på luftrörelsen ut ur bastun, dvs tillbaka till duschrummet med din modell, så då kan jag förstå inspirationen av att nyttja ftx draget, men det blir trist.
Hängsle o livrem? Snåla inte på utluftsdon ur bastun, hellre för många än att det inte blir varmt i hela bastun. Modernt är en låg väggventil ut för bästa värme cirkulation, klassiskt på väggen (kanske direkt ut), ev även en i taket för att verkligen bli av med sista fuktiga luften.
Du har nog utrymme för att leka lite i taket ovanför bastun, finns ju ingen direkt fördel med hög takhöjd som värmen kan samla i.
Finns inget värre än bastur som är extremt ojämna i värmefördelningen, lite skillnader är dock bra då smaken är olika.
Lycka till!

Tack för dina tankar!
Jag är också lite fundersam på om det blir tillräckligt drag i cirkulationen med alt. 2. Svårt o veta vad för slags "dragkapacitet" aggregatet ger när den värmer luften.

F Förvaltare skrev:
Typ alt 2, om aggregatet ska förmå värma bastun så behöver luften strömma in den vägen.

Dock lite knepigt att få fart på luftrörelsen ut ur bastun, dvs tillbaka till duschrummet med din modell, så då kan jag förstå inspirationen av att nyttja ftx draget, men det blir trist.
Hängsle o livrem? Snåla inte på utluftsdon ur bastun, hellre för många än att det inte blir varmt i hela bastun. Modernt är en låg väggventil ut för bästa värme cirkulation, klassiskt på väggen (kanske direkt ut), ev även en i taket för att verkligen bli av med sista fuktiga luften.
Du har nog utrymme för att leka lite i taket ovanför bastun, finns ju ingen direkt fördel med hög takhöjd som värmen kan samla i.
Finns inget värre än bastur som är extremt ojämna i värmefördelningen, lite skillnader är dock bra då smaken är olika.
Lycka till!
sitat:"kan jag förstå inspirationen av att nyttja ftx draget"

För det första så har han TILLUFT draget färdigt.

Hur blir det trist?
Jag har badat i utaliga bastun med maskinell ventilation och det fungerar utmärkt.
Detta är nuförtiden standard så som man bygger bastu i Finland.
At benytta sig av tilluften i ftx garanterar ju bra luftsirkulation i bastun och när frånluft finns på badet så blir det väldigt enkelt också.
En god glipa under dörren är nog för frånluft(5-10cm), ev. Kan man sätta en ventil under sittlaven ca en halvmeter up från golvet.

1) det är en fördel om tilluften är över aggregat/ stenmagasin så att tilförd luft sprids och blandas med den stigande varmluften från aggregat och att tilluften inte är där man sitter
2) tempsensor för aggregat inte är i direkt närhet av tilluften
3) justerbar innflödesventil så att man kan justera frisklufttillförselen til bra nivå.

Det kan bli trist om FRÅNLUFTEN är maskinell OCH är placerad i taket på bastun med full fräs på flödet. En sånn bastu riskerar att inte bli varm och ånga från badkastning försvinner altför fort.

Det är dog fullt möjligt att också ha både maskinell Till - OCH frånluft.
Frånluften ska då ligga lågt.

Jag har vedeldat och har ftx-tilluft i taket över aggregatet i tillägg till passiv friskluftventil i golvet vid sidan av aggregatet(för förbränningstilluft)
Mvh
Sakke

K Kv1ck skrev:
Tack för dina tankar!
Jag är också lite fundersam på om det blir tillräckligt drag i cirkulationen med alt. 2. Svårt o veta vad för slags "dragkapacitet" aggregatet ger när den värmer luften.
Elektrisk aggregat kan vara ganska dålig på att skapa bra luftsirkulation, liten beroende på vilken Typ av aggregat man har.

jag skulle utan att tveka använda ftx-tilluften.
Placera tilluft över aggregatet från luft til badet med ventil under sittlaven och med glipa under dörren.
Med regulerbar ventil så kan du justera luftflöde så att det blir lagom.
Tilluft placerad över aggregat ger bra spridning av friskluft och bra sirkulation som följer konvektionen från aggregat.
Mvh
Sakke

Tack för input. Då känns det som jag kör på tilluft och lägger utelåst strax över aggregat. Hade ni skippat den passiva frånluften uppe i taket längst bort som mynnar ut i badrummet? Har nämligen svårt att få plats med en frånluftsventil under sittlavarna.

Om du har bra glipa under dörren så behöver du inte ventilen. Ventil högt up är bara nödvändig vid termisk/självdrag där temperaturen driver luftsirkulation. Du har aktiv tilluft och aktiv frånluft(på badet+wc) så luften sirkulerar också bra under nedvärmning och när bastun inte är i bruk.
Mvh
Sakke

Tack sakke för dina tips och kloka tankar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.