Har klurat till och från i ett par veckar på hur jag ska drar rör till min spånsug i min verkstad. Spånsugen står utomhus under tak och har möjlighet till 5" röranslutning. Idag har jag en reducering till 4" på den direkt vid spånsugen. Jag har harvat väldigt mycket av det Bill Pentz har skrivit och är medveten om att min spånsug inte kommer kunna lösa hela mitt dammproblem. Dock vill jag ju komma så långt det går.
Tanken är att dra 5"-rör till de maskiner jag ämnar ansluta till spånsugen. Dessa är rikthyvel, planhyvel, fräsbord samt bordssåg. Den stora utmaningen är att få till skapliga anslutningar på maskinerna med tillräckligt stor diameter. På de båda hyvlarna går det att ordna 5" röranslutning utan problem, på det kommande fräsbordet kommer det också gå. Frågan är hur man löser det på bordssågen, en Bosch GTS10. Bill har lite idéer men jag är inte säker på att de riktigt passar med GTS10:an. Klart är att man nog måste ha utsuget i botten på sågen. Några idéer?
Nu till själva rördragningen. Tanken är att använda 125mm spirorrör med tillhörande böjar och liknande. Visst motstånd i rören men förmodligen det bästa jag kan få till. Stammen måste tyvärr ha tre stycken 90-gradersböjar varav två platsmässigt kan göras med två stycken 45-graders.
Hur gör man avsticken på bästa sätt? Y-avstick är ju rätt väg att gå men inget man trollar fram till spirorrör. Funderar på att försöka bygga egna avstick men jag vet inte hur bra det kommer gå. Exakt HUR illa är T-avstick?
I min värd spelar även orienteringen på avsticken roll. Min stam kommer gå i midjehöjd på väggen och med tanke på min utrymmesbrist hade det varit trevligt att göra avsticken så att de pekar ner i golvet. Är detta mycket sämre än avstick som pekar ut i horisontalplanet?
Det hade varit kul med lite diskussioner och erfarenheter, jag vet att några här på forumet sitter på en del erfarenhet inom området.
Tanken är att dra 5"-rör till de maskiner jag ämnar ansluta till spånsugen. Dessa är rikthyvel, planhyvel, fräsbord samt bordssåg. Den stora utmaningen är att få till skapliga anslutningar på maskinerna med tillräckligt stor diameter. På de båda hyvlarna går det att ordna 5" röranslutning utan problem, på det kommande fräsbordet kommer det också gå. Frågan är hur man löser det på bordssågen, en Bosch GTS10. Bill har lite idéer men jag är inte säker på att de riktigt passar med GTS10:an. Klart är att man nog måste ha utsuget i botten på sågen. Några idéer?
Nu till själva rördragningen. Tanken är att använda 125mm spirorrör med tillhörande böjar och liknande. Visst motstånd i rören men förmodligen det bästa jag kan få till. Stammen måste tyvärr ha tre stycken 90-gradersböjar varav två platsmässigt kan göras med två stycken 45-graders.
Hur gör man avsticken på bästa sätt? Y-avstick är ju rätt väg att gå men inget man trollar fram till spirorrör. Funderar på att försöka bygga egna avstick men jag vet inte hur bra det kommer gå. Exakt HUR illa är T-avstick?
I min värd spelar även orienteringen på avsticken roll. Min stam kommer gå i midjehöjd på väggen och med tanke på min utrymmesbrist hade det varit trevligt att göra avsticken så att de pekar ner i golvet. Är detta mycket sämre än avstick som pekar ut i horisontalplanet?
Det hade varit kul med lite diskussioner och erfarenheter, jag vet att några här på forumet sitter på en del erfarenhet inom området.
När man har en spånsug utomhus borde det vara helt avgörande för funktionen att man också löst tillutften till snickarboa ordentligt. Det krävs rätt stora tilluftsdon för att inte begränsa sugens prestanda. Hur detta funkar i praktiken med spånsugen vet jag inte, men jag drar parralellen till köksfläkten där tillutft är a och o för god funktion.
Du har en poäng där. I ärlighetens namn har jag inte funderat vansinnigt mycket över tilluften. Anledningen till att spånsugen hamnat utomhus är för att:
1) Ordinära spånsugar filtrerar i princip inga småpartiklar.
2) Sugen tar inte upp värdefull golvyta i verkstan.
Tilluft i verkstan kan antingen plockas genom en vanlig tallriksventil rakt utifrån (detta ger ju kalluft på vintern), eller genom att den sugs från övriga huset (verkstan ligger i källaren). Har inte tänkt speciellt mycket på tilluften utan bara antagit att det löser sig eftersom sugen suger. Ska göra lite tester med öppen tallriksventil vid tillfälle.
Tilluft kommer antingen direkt uteifrån eller från övriga huset då verkstan ligger i källaren.
1) Ordinära spånsugar filtrerar i princip inga småpartiklar.
2) Sugen tar inte upp värdefull golvyta i verkstan.
Tilluft i verkstan kan antingen plockas genom en vanlig tallriksventil rakt utifrån (detta ger ju kalluft på vintern), eller genom att den sugs från övriga huset (verkstan ligger i källaren). Har inte tänkt speciellt mycket på tilluften utan bara antagit att det löser sig eftersom sugen suger. Ska göra lite tester med öppen tallriksventil vid tillfälle.
Tilluft kommer antingen direkt uteifrån eller från övriga huset då verkstan ligger i källaren.
När det gäller utsug på bordsågen så har jag en liknande såg. Jag har byggt en rullbänk till sågen där jag har byggt in uttag för spånsug i botten.
Tycker det fungerar så där, klart bättre än ingenting men frågan är om det inte är bättre med damsugaren ansluten (hade en Kärscher som inte funkade alls bra tidigare men nuvarande festo funkar betydligt bättre).
Jag försökte mig på att ansluta både mitt bottenuttag samt det inbyggda i sågen som suger vid klingan (inte vid klingskyddet). Jag skaffade en y-koppling från Jula (Art.nr: 233002). Funkar väl så där när man har reducerat ner slangen till rätt dimension. Nu har jag iofs en rätt klen spånsug men det är ju inget påtagligt sug i den klenare slangen, snarare en lätt bris
Jag tänkte ordna så att jag kan ansluta båda standard uttagen (det vid klingan samt klingskyddet) med dammsugaren istället. Provade att koppla damsugaren till klingskyddet när jag sågade mdf och det fungerar väldigt bra, det hindrar dammet från att virvla upp runt klingan. Tyvärr är ju sällan klingskyddet monterat men det får man ju ändra på, bra av fler skäl!
Tycker det fungerar så där, klart bättre än ingenting men frågan är om det inte är bättre med damsugaren ansluten (hade en Kärscher som inte funkade alls bra tidigare men nuvarande festo funkar betydligt bättre).
Jag försökte mig på att ansluta både mitt bottenuttag samt det inbyggda i sågen som suger vid klingan (inte vid klingskyddet). Jag skaffade en y-koppling från Jula (Art.nr: 233002). Funkar väl så där när man har reducerat ner slangen till rätt dimension. Nu har jag iofs en rätt klen spånsug men det är ju inget påtagligt sug i den klenare slangen, snarare en lätt bris
Jag tänkte ordna så att jag kan ansluta båda standard uttagen (det vid klingan samt klingskyddet) med dammsugaren istället. Provade att koppla damsugaren till klingskyddet när jag sågade mdf och det fungerar väldigt bra, det hindrar dammet från att virvla upp runt klingan. Tyvärr är ju sällan klingskyddet monterat men det får man ju ändra på, bra av fler skäl!
Att ha utsug i klingskyddet är en självklarhet om man vill kunna fånga upp allt damm och spån. Kan vara så att GTS10:an är klurig att få till utsug på även om jag har lite idéer. Jag kommer få en sunkig Kärchersugare över inom kort, funderar på att utrusta den med en Dust Deputy så lär den fungera skapligt till bordssågen.
Går det att modifiera ett klingskydd till en CS70, tro? Alternativt använda det rakt av. Jag får ganska bra uppsamling med min såg tror jag. Det är ju lite svårt att veta. Man borde ha något instrument där man kan se om man har för mycket fint damm som virvlar omkring. Jag skall fundera på det. Det vore elegant med en dammvarnare som larmar.
Det går säkert att köpa fina partikelmätare men jag tror man kommer rätt långt utan.
Vad gäller klingskyddet så ska det ju bromsa partiklarna med hög hastighet så att luftströmmen från spånsugen eller dammsugaren har högre hastighet än partiklarna som då kan fångas in. Jag är lite inne på att bygga ett stort brett SUVA-skydd i plexiglas till vilket jag kopplar en stöddig slang till spånsugen. SUVA ska det bli iaf, det är tradigt med skydd som sitter på klyvkniven.
Vad gäller klingskyddet så ska det ju bromsa partiklarna med hög hastighet så att luftströmmen från spånsugen eller dammsugaren har högre hastighet än partiklarna som då kan fångas in. Jag är lite inne på att bygga ett stort brett SUVA-skydd i plexiglas till vilket jag kopplar en stöddig slang till spånsugen. SUVA ska det bli iaf, det är tradigt med skydd som sitter på klyvkniven.
Jag har bara kapat någon meter med spånsug ansluten till GTS10an, men en känsla jag har är att mitt hemmasnickrade stativ som har en slät bordsyta gör att utsuget funkar bättre än om det är öppet nedåt som med orginalstativet. Kanske värt att testa lite med detta.phl skrev:Att ha utsug i klingskyddet är en självklarhet om man vill kunna fånga upp allt damm och spån. Kan vara så att GTS10:an är klurig att få till utsug på även om jag har lite idéer. Jag kommer få en sunkig Kärchersugare över inom kort, funderar på att utrusta den med en Dust Deputy så lär den fungera skapligt till bordssågen.
Det är det här du söker phl http://harderwoods.com/pipe.html
Har ingen betydelse åt vilket hål avsticken pekar.
T-rör är väldigt illa. Finns säkert någon tabel om hur illa. Skall försöka att leta lite under dan.
Kan du inte bygga in hela spånsugen i en låde/skåp och sätta på ett fin filter i väggen. Fins info på bills sida men hittar det inte nu
Mvh Pär H
Har ingen betydelse åt vilket hål avsticken pekar.
T-rör är väldigt illa. Finns säkert någon tabel om hur illa. Skall försöka att leta lite under dan.
Kan du inte bygga in hela spånsugen i en låde/skåp och sätta på ett fin filter i väggen. Fins info på bills sida men hittar det inte nu
Mvh Pär H
Du bör ligga på 20-25 m/s luftflöde för att få med dig sågspånet i rören. Långsammare så blir det liggande - fortare så sliter det hårt på krökarna.
Om man antar att du bara kör en maskin i taget behöver du bara räkna på den längsta rördragningen, då de övriga kan vara stängda. På den tiden då jag sysslade med programvara för dimensionering av rörsystem var det normalt sett för industriinstallationer, där man ville ha hela anläggningen igång samtidigt. Kräver andra hänsyn.
En T-anslutning är värre än en vanlig 90° krök, och redan en sådan är ganska tråkig. En sån krök, som ju normalt tillverkas som en sväng, då den ofta består av exempelvis tre stycken 30° krökar efter varandra, på ett 150 mm rör motsvarar 2,3 meters rakt rör i strömmningsmotstånd. Vad en tvär krör i ett T-rör motsvarar vet jag inte riktigt. Vi brukade använda påstick i 45° vinkel.
Äh, ser nu att du skulle ha 125 mm rör, inte 150 mm. Då motsvarar en 90° krök 1,9 meter rak längd och en 45° 0,42 meter, så det är "billigare" att göra två 45° med lite avstånd mellan än en 90°.
Om man antar att du bara kör en maskin i taget behöver du bara räkna på den längsta rördragningen, då de övriga kan vara stängda. På den tiden då jag sysslade med programvara för dimensionering av rörsystem var det normalt sett för industriinstallationer, där man ville ha hela anläggningen igång samtidigt. Kräver andra hänsyn.
En T-anslutning är värre än en vanlig 90° krök, och redan en sådan är ganska tråkig. En sån krök, som ju normalt tillverkas som en sväng, då den ofta består av exempelvis tre stycken 30° krökar efter varandra, på ett 150 mm rör motsvarar 2,3 meters rakt rör i strömmningsmotstånd. Vad en tvär krör i ett T-rör motsvarar vet jag inte riktigt. Vi brukade använda påstick i 45° vinkel.
Äh, ser nu att du skulle ha 125 mm rör, inte 150 mm. Då motsvarar en 90° krök 1,9 meter rak längd och en 45° 0,42 meter, så det är "billigare" att göra två 45° med lite avstånd mellan än en 90°.
Redigerat:
Intressanta siffror på krökarna, tack så mycket apersson850! Som jag ser det kommer det bli två stycken 90-graders realiserade med två 45
r samt en riktig 90-graders. Längsta rördragningen blir i runda slängar 5 meter. Det skulle ju då med kraftig överslagsräkning motsvara ungefär 9-10 meter.
Detta är tänkt att drivas med en Saiap spånsug med induktionsmotor på 750W. Det lär funka för spånet men frågan är ju hur bra jag lyckas med det finare dammet. Farbror Bill har skrivit mycket i ämnet.
Idag kör jag med en 5 meter 100mm spånsugsslang från Duab och det fungerar OK på de maskiner som har bra designat utsug. Strypningen till 100mm lär ställa till det rätt mycket och den tänkte jag ju designa bort.
Detta är tänkt att drivas med en Saiap spånsug med induktionsmotor på 750W. Det lär funka för spånet men frågan är ju hur bra jag lyckas med det finare dammet. Farbror Bill har skrivit mycket i ämnet.
Idag kör jag med en 5 meter 100mm spånsugsslang från Duab och det fungerar OK på de maskiner som har bra designat utsug. Strypningen till 100mm lär ställa till det rätt mycket och den tänkte jag ju designa bort.