Jag planerar att bygga ett skärmtak och har lite funderingar kring lasterna när jag skippar en stolpe i hörnet.
Så här har jag tänkt:
Mina grova uträkningar ger:
Snözon 1,5*1,2x4,1m=738kg snölast
Vikt av trä ca 70kg (gissning)
Vikt av glas ca 100kg (flera lagers laminerat solcellsglas)
=ca 900kg
Denna last kommer fördelas 50% mot huset och 50% på frontbalken, dvs 450kg på frontbalken.
Nästa tankesteg är att 50% av lasten på frontbalken hamnar på regeln som sitter som en hävarm på huset, dvs 225kg.
Exakt så blir det ju inte i verkligheten eftersom det är distribuerade laster, men det borde ge ett hyggligt rätt svar på om det kommer hålla eller inte tänker jag.
Frågan blir då om "hävarmen" kommer klara 225kg utan att böjas alltför mycket. Det känns ju inte som att det kommer vara några problem så att det kommer knäckas eller att huset tar skada. "Hävarmen" kommer bultas i husets mellanbjälklag.
Vad tror ni?
Så här har jag tänkt:
Mina grova uträkningar ger:
Snözon 1,5*1,2x4,1m=738kg snölast
Vikt av trä ca 70kg (gissning)
Vikt av glas ca 100kg (flera lagers laminerat solcellsglas)
=ca 900kg
Denna last kommer fördelas 50% mot huset och 50% på frontbalken, dvs 450kg på frontbalken.
Nästa tankesteg är att 50% av lasten på frontbalken hamnar på regeln som sitter som en hävarm på huset, dvs 225kg.
Exakt så blir det ju inte i verkligheten eftersom det är distribuerade laster, men det borde ge ett hyggligt rätt svar på om det kommer hålla eller inte tänker jag.
Frågan blir då om "hävarmen" kommer klara 225kg utan att böjas alltför mycket. Det känns ju inte som att det kommer vara några problem så att det kommer knäckas eller att huset tar skada. "Hävarmen" kommer bultas i husets mellanbjälklag.
Vad tror ni?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om du monterar sidobalken så att den kan betraktas som fast inspänd så blir nedböjningen längst ut QL^3/3EI. Det betyder att en 45x220 C 24 bjälke kommer att böja ner ca 4 mm längst ut, förutsatt att den är något så när klimatskyddad (klimatklass 2).
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tankar kring utjämning av energibehov - brf
Värme allmänt -
Tankar och idéer kring vårat framtida altan/veranda-bygge
Utbyggnad och tillbyggnad -
Köpa nytt hus innan vi säljer, tankar kring lånelöfte, pantbrev mm.
Köpa & Sälja hus -
Vad har ni för tankar kring denna altankonstrution?
Altan & Uteplats -
Tankar kring begagnad parkett
Golv