Vad tror ni om att köpa ett begagnat parkettgolv och lägga själv? Klarar man det med lite research och tålamod om man inte har lagt golv tidigare? Vi har tittat på moderna klickgolv, men de kostar 8 gånger så mycket och är inte lika charmiga i min mening. Om ni har egna erfarenheter, dela gärna!
Jag tror du får beskriva mer vad du menar med "begagnat parkettgolv" för att någon ska kunna ge mer råd.
Vad är det för klickgolv du har tittat på som kostar åtta gånger mer än det begagnade (och var köper du begagnade golv?) och vad är det som inte är "charmigt" nog med det?
Vad är det för klickgolv du har tittat på som kostar åtta gånger mer än det begagnade (och var köper du begagnade golv?) och vad är det som inte är "charmigt" nog med det?
Okej. Vi bor i ett 40-tals hus och tittar på att byta golv i två av sovrummen, ca 11 kvm vardera. I de anslutande rummen - hall och vardagsrum - är golvet fiskbensparkett. Så ett alternativ vi har kollat på är Bjelins fiskbensparkett med klicksystem ur den rustika sorteringen. Jag har beställt hem massor av provbitar från olika tillverkare men vårt golv drar mycket åt det gula och det har inte en så homogen finish som de jag har hittat. Förutom ett golv hos Bjelin, men det finns inte i lager för tillfället.
Nu har jag kommit över en ekparkett som jag tror skulle passa bra. På bilderna är den lagd på samma sätt som en holländsk parkett. Jag tänkte nog försöka lägga samma. Kan bifoga bild här med risk för att den blir såld. Jag undrar lite om svårighetsgraden och de tekniska utmaningarna jag skulle behöva hantera. Och om någon här har gjort det och vill avråda eller rekommendera köp!
Nu har jag kommit över en ekparkett som jag tror skulle passa bra. På bilderna är den lagd på samma sätt som en holländsk parkett. Jag tänkte nog försöka lägga samma. Kan bifoga bild här med risk för att den blir såld. Jag undrar lite om svårighetsgraden och de tekniska utmaningarna jag skulle behöva hantera. Och om någon här har gjort det och vill avråda eller rekommendera köp!
Jag har varit med om att ta upp och lägga om ett liknande golv (två ggr pga jox med vatten) och det var inte svårt. Krävs bara att man tänker efter lite före, så att säga.
I vårt fall behövde vi inte kapa utan tog bara upp och la om golvet som det var. Ni måste förmodligen kapa så att ta god tid på sig och fundera på hur man kapar på bästa sätt är en bra idé.
I vårt fall behövde vi inte kapa utan tog bara upp och la om golvet som det var. Ni måste förmodligen kapa så att ta god tid på sig och fundera på hur man kapar på bästa sätt är en bra idé.
OK, jag fattar. Den gula tonen är det till största delen lacken som ger men även en viss blekning av träet efter decennier av sol (UV-ljus). Skulle ni slipa golven och lacka om så skulle det bli mindre gult till en början.
Det är nog samma med den begagnade parketten, den är gulnad av sol och kommer att ändra nyans om ni lägger in den och sen slipar och lackar. Om ni lyckas lägga in den utan att den får skador som kräver slipning och omlackning så kan det funka.
Det du ser på bilderna är ju en parkett som har ett bottenskikt av plywood eller korslimmad furu och sen ett ekskikt på det så den kommer i långa bitar och om de som tar bort den lyckas riva utan att skada not och fjäder samt alla kanter så skulle det nog gå att lägga den igen utan större problem.
Vi hade samma typ av parkett i en del av vårt hus som vi rev och det hade nog varit svårt att få loss den helt oskadad eftersom den var limmad i falsen.
Tekniskt skulle jag inte tro att det är någon större utmaning, bara ni är försiktiga vid läggningen och har klossar mellan när ni knackar in den och att underlaget är rimligt rakt.
Sen är det ju det där med behovet av slipning och omlackning - måste ni göra det så blir det nyansskillnad.
Det är nog samma med den begagnade parketten, den är gulnad av sol och kommer att ändra nyans om ni lägger in den och sen slipar och lackar. Om ni lyckas lägga in den utan att den får skador som kräver slipning och omlackning så kan det funka.
Det du ser på bilderna är ju en parkett som har ett bottenskikt av plywood eller korslimmad furu och sen ett ekskikt på det så den kommer i långa bitar och om de som tar bort den lyckas riva utan att skada not och fjäder samt alla kanter så skulle det nog gå att lägga den igen utan större problem.
Vi hade samma typ av parkett i en del av vårt hus som vi rev och det hade nog varit svårt att få loss den helt oskadad eftersom den var limmad i falsen.
Tekniskt skulle jag inte tro att det är någon större utmaning, bara ni är försiktiga vid läggningen och har klossar mellan när ni knackar in den och att underlaget är rimligt rakt.
Sen är det ju det där med behovet av slipning och omlackning - måste ni göra det så blir det nyansskillnad.
Ett ytterligare tillägg - om det är samma "gamla parkett" som vi har i vårt hus från 60-talet så är den nog självbärande och därmed tjockare än ny parkett (det som står ovanför med bottenskikt av plywood eller korslimmad furu). Den är sannolikt spikad också i noten.
Nu har vi hämtat hem golvet och ser fram emot att sätta ihop det som ett framtida projekt. Tack så jättemycket för er input som gjorde skillnaden! 😄
Och är den >20mm, istället för ca 14mm? Har ju legat direkt på golvbjälklagen.L Lilllen skrev:
Jag hoppas att ni inte drabbas av det, men det är inte ovanligt att lacken skadas längst ut i kanten på långsidorna när golvet tas upp. Det kan vara svårt att se om man inte undersöker golvet ordentligt. Det syns dock när det ligger på plats igen. Då blir det till att slipa.
Klicka här för att svara

