Tänk noga efter innan du väljer produkter från Gustavsberg. Ta del av mina erfarenheter och bilda dig en egen uppfattning innan du lägger tusentals kronor på produkter som inte går att reparera utan måste bytas ut i sin helhet. Här är min kortversion – Gustavsberg utan smink.
Bakgrund

År 2021 renoverade jag mitt badrum. Som medveten konsument valde jag inredning från både Gustavsberg och Villeroy & Boch. En av flera produkter var en spolknapp i vitt glas: Gustavsberg Triomont XS med pneumatisk spolknapp, marknadsförd som en premiumlösning.

Efter endast fyra års normalt bruk i en normalstor familj sprack ena spolknappen, vilket gjorde toaletten delvis obrukbar. (Tillfälligt löst med hink och vatten – en “modern” och “värdig” lösning i ett fyra år gammalt badrum…)
Så gick det till
  • Återförsäljaren (Bygghemma) konstaterade korrekt att reklamationsrätten gått ut och hänvisade mig vidare till tillverkaren för hjälp med reservdelar.
  • Gustavsberg svarade först att de inte säljer reservdelar direkt och hänvisade tillbaka till återförsäljaren – som redan avvisat ärendet.
  • Därefter blev det mail som studsade fram och tillbaka mellan mig och Gustsfsberg där de ihärdigt vidhöll att inga reservdelar fanns. Jag stod på mig, skickade bilder och beskrev i text vad dom var sönder. Till slut efter att jag surnat till ordentligt så ”magiskt” hittades en reservdel – trodde jag. De hade missat alla bilder och beskrivningar kring vad som faktiskt var trasigt, trots upprepade förtydliganden, i text och bild skickades fel komponent.
  • När jag återigen tydliggjorde vilken del som var defekt och bifogade nya bilder kom slutbeskedet:
    “Vi har tyvärr inte det ni behöver som reservdel och eftersom garanti och möjlighet till reklamation har utgått kan vi tyvärr inte hjälpa er.”
Konsekvens
En dyr och påkostad toalett måste i praktiken bytas ut i sin helhet, eftersom tillverkaren varken vill eller kan erbjuda den mest grundläggande servicen: en enkel plastdel som gör produkten användbar igen.
Detta gäller dessutom en inbyggd lösning, vilket innebär ännu högre kostnader. Och nej – jag tänker inte lägga omkring 2 000 kr på en ny spolknapp vart fjärde år. Tack för den, Gustavsberg.

Varumärket vs. verkligheten
Det här är inte bara ett kundserviceproblem – det går rakt emot de värden Gustavsberg själva lyfter: ambitiösa hållbarhetsmål, klimatneutralitet, certifieringar och livscykelperspektiv. De talar om ”Sustainable Design Logic”, EPD-deklarationer och produkter som ska vara långlivade och hållbara.

Men vad är dessa löften värda om man inte ens kan tillhandahålla en reservdel till en mycket enkel premiumprodukt efter fyra år? När konsumenten tvingas kassera och ersätta hela lösningen istället för att reparera? Det är raka motsatsen till hållbarhet.

Slutsats & råd
För min del är beslutet enkelt: jag kommer nu successivt att växla bort alla produkter från Gustavsberg och istället välja Ifö eller andra tillverkare som, enligt beprövad erfarenhet, erbjuder högre kvalitet, bättre kundservice och framför allt genuin hållbarhet – där reservdelar faktiskt finns.

👉 Mitt råd till dig som står inför en badrumsrenovering: välj bort Gustavsberg. Lägg dina pengar på ett varumärke som inte bara pratar om hållbarhet, utan visar det i praktiken.

PS. Läs på bättre än jag gjorde. Jag ser nu allt fler besvikna kundomdömen – jag önskar att jag hade gjort den hemläxan tidigare.

Konsekvens för mig utöver kostnader och jobb är att jag har som mål att uppmärksamma andra konsumenter genom att skriva en recension likt denna på alla relevanta forum, jag kommer fokusera på Sverige först men vi konsumenter har rättigheter i hela Europa…

Jag kan slutligen tycka att det är synd att Gustavsberg inte redan nu efterlever EU:s direktivet ”Right to Repair" som trädde i kraft den 30 juli 2024. Men då direktivet ger företagetn två år på sig att efterleva direktivet kanske Gustavsberg har som strategi i sitt hållbarhetsarbete att vänta in i det sista.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Ledsen
  • Haha
redep och 132 till
  • Laddar…
T TobiasGren skrev:
En dyr och påkostad toalett måste i praktiken bytas ut i sin helhet,
Måste man verkligen byta allt? Finns det ingen möjlighet att bara byta spolknappen?
 
  • Gilla
Lavendo och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
T TobiasGren skrev:
  • Återförsäljaren (Bygghemma)
Here we go again...
 
  • Gilla
  • Haha
Donn och 30 till
  • Laddar…
G
Hur ser denna dyra och ömtåliga knapp ut? Kanske det går tillverka en ny i rostfritt stål? 😏
 
  • Gilla
Donn och 7 till
  • Laddar…
Är det denna knapp?

https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...-triomont-xs-spolknapp-pneumatisk-vit-3047948

Ah, om jag nu läser hela ditt långa inlägg en gång till handlar det om att spolknappen som reservdel kan du få men du vill ha den nedbruten i reservdelar i sig och vill ha en reservdel i reservdelen.

Tja, nånstans är nog problemet att man av ekonomiska skäl behöver begränsa sig till att lagerhålla en rimlig mängd reservdelar och då kan det bli mer av moduler.
 
  • Gilla
Lassiter och 25 till
  • Laddar…
F
Uselt hanterat av Gustavsberg. När vår spolknapp på ifö gick sönder var det enkelt att beställa en ny för någon hundring.

Det går inte att kanske 3D printa en knapp? Givetvis inte samma finnish som original men kanske ok.
 
  • Gilla
redep och 11 till
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Måste man verkligen byta allt? Finns det ingen möjlighet att bara byta spolknappen?
Framgår väl ganska tydligt att TS inte hellre ville något annat. Men Gustavsberg inte kunde fixa fram reservdelen. Så istället för enkel spolknapp, får han köpa ny.
 
  • Gilla
Erik JL och 3 till
  • Laddar…
Samma sak med deras vattenfallsblandare , en plastring som går sönder på typ alla (känner fler som har råkat ut för detta) och går inte att få som reservdel , förvisso bara kosmetiskt men WTF hur svårt kan det vara att få hem några extra från produktionen och sälja till kund.
 
  • Gilla
AnnaCa7 och 8 till
  • Laddar…
T
T TobiasGren skrev:
Tänk noga efter innan du väljer produkter från Gustavsberg. Ta del av mina erfarenheter och bilda dig en egen uppfattning innan du lägger tusentals kronor på produkter som inte går att reparera utan måste bytas ut i sin helhet. Här är min kortversion – Gustavsberg utan smink.
Bakgrund

År 2021 renoverade jag mitt badrum. Som medveten konsument valde jag inredning från både Gustavsberg och Villeroy & Boch. En av flera produkter var en spolknapp i vitt glas: Gustavsberg Triomont XS med pneumatisk spolknapp, marknadsförd som en premiumlösning.

Efter endast fyra års normalt bruk i en normalstor familj sprack ena spolknappen, vilket gjorde toaletten delvis obrukbar. (Tillfälligt löst med hink och vatten – en “modern” och “värdig” lösning i ett fyra år gammalt badrum…)
Så gick det till
  • Återförsäljaren (Bygghemma) konstaterade korrekt att reklamationsrätten gått ut och hänvisade mig vidare till tillverkaren för hjälp med reservdelar.
  • Gustavsberg svarade först att de inte säljer reservdelar direkt och hänvisade tillbaka till återförsäljaren – som redan avvisat ärendet.
  • Därefter blev det mail som studsade fram och tillbaka mellan mig och Gustsfsberg där de ihärdigt vidhöll att inga reservdelar fanns. Jag stod på mig, skickade bilder och beskrev i text vad dom var sönder. Till slut efter att jag surnat till ordentligt så ”magiskt” hittades en reservdel – trodde jag. De hade missat alla bilder och beskrivningar kring vad som faktiskt var trasigt, trots upprepade förtydliganden, i text och bild skickades fel komponent.
  • När jag återigen tydliggjorde vilken del som var defekt och bifogade nya bilder kom slutbeskedet:
    “Vi har tyvärr inte det ni behöver som reservdel och eftersom garanti och möjlighet till reklamation har utgått kan vi tyvärr inte hjälpa er.”
Konsekvens
En dyr och påkostad toalett måste i praktiken bytas ut i sin helhet, eftersom tillverkaren varken vill eller kan erbjuda den mest grundläggande servicen: en enkel plastdel som gör produkten användbar igen.
Detta gäller dessutom en inbyggd lösning, vilket innebär ännu högre kostnader. Och nej – jag tänker inte lägga omkring 2 000 kr på en ny spolknapp vart fjärde år. Tack för den, Gustavsberg.

Varumärket vs. verkligheten
Det här är inte bara ett kundserviceproblem – det går rakt emot de värden Gustavsberg själva lyfter: ambitiösa hållbarhetsmål, klimatneutralitet, certifieringar och livscykelperspektiv. De talar om ”Sustainable Design Logic”, EPD-deklarationer och produkter som ska vara långlivade och hållbara.

Men vad är dessa löften värda om man inte ens kan tillhandahålla en reservdel till en mycket enkel premiumprodukt efter fyra år? När konsumenten tvingas kassera och ersätta hela lösningen istället för att reparera? Det är raka motsatsen till hållbarhet.

Slutsats & råd
För min del är beslutet enkelt: jag kommer nu successivt att växla bort alla produkter från Gustavsberg och istället välja Ifö eller andra tillverkare som, enligt beprövad erfarenhet, erbjuder högre kvalitet, bättre kundservice och framför allt genuin hållbarhet – där reservdelar faktiskt finns.

👉 Mitt råd till dig som står inför en badrumsrenovering: välj bort Gustavsberg. Lägg dina pengar på ett varumärke som inte bara pratar om hållbarhet, utan visar det i praktiken.

PS. Läs på bättre än jag gjorde. Jag ser nu allt fler besvikna kundomdömen – jag önskar att jag hade gjort den hemläxan tidigare.

Konsekvens för mig utöver kostnader och jobb är att jag har som mål att uppmärksamma andra konsumenter genom att skriva en recension likt denna på alla relevanta forum, jag kommer fokusera på Sverige först men vi konsumenter har rättigheter i hela Europa…

Jag kan slutligen tycka att det är synd att Gustavsberg inte redan nu efterlever EU:s direktivet ”Right to Repair" som trädde i kraft den 30 juli 2024. Men då direktivet ger företagetn två år på sig att efterleva direktivet kanske Gustavsberg har som strategi i sitt hållbarhetsarbete att vänta in i det sista.
"Vill man va fin får man lida pin."
 
  • Gilla
  • Haha
Lassiter och 5 till
  • Laddar…
Tomture61
Utan att veta din modell på toalettstol , men här är ett urval https://badochtoaspecialisten.se/reservdelar-wc-stolar/gustavsberg/spolknappar/
Garantitiden på det mesta är 2 år i Sverige , efter detta så är det upp till en själv att fixa trasiga saker .
Antingen via proffs eller fixa själv .
Har en vanlig toastol från Gustavsberg , installerad 2008 , funkar fortfarande .
Enbart sitsen som är utbytt pga en oförsiktig brukare .
 
  • Gilla
gmogmo och 1 till
  • Laddar…
G Getsome skrev:
Samma sak med deras vattenfallsblandare , en plastring som går sönder på typ alla (känner fler som har råkat ut för detta) och går inte att få som reservdel , förvisso bara kosmetiskt men WTF hur svårt kan det vara att få hem några extra från produktionen och sälja till kund.
Och om det är ett känt problem kan man ju börja lagerhålla en sån produkt även om man inte tänkt göra det från början.

För den handdammsugare jag har är det ett känt problem att avtryckaren går sönder, och där finns den inte bara som reservdel utan man kan köpa en förstärkt avtryckare som håller mycket bättre för typ en hundralapp...
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
A
Tack för rådet, ska lägga det på minnet. Som sagt tidigare handlar jag aldrig mer av Bygghemma.
 
  • Gilla
StereoT och 12 till
  • Laddar…
N
Tomture61 Tomture61 skrev:
Utan att veta din modell på toalettstol , men här är ett urval [länk]
Garantitiden på det mesta är 2 år i Sverige , efter detta så är det upp till en själv att fixa trasiga saker .
Antingen via proffs eller fixa själv .
Har en vanlig toastol från Gustavsberg , installerad 2008 , funkar fortfarande .
Enbart sitsen som är utbytt pga en oförsiktig brukare .
Har en toastol från Ifö installerad 1962. Fungerar perfekt. Bytt sist ett par gånger och inloppspackning och packningen i bottenventilen en gång. Har nya i lager om så skulle behövas.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
T TobiasGren skrev:
Tänk noga efter innan du väljer produkter från Gustavsberg. Ta del av mina erfarenheter och bilda dig en egen uppfattning innan du lägger tusentals kronor på produkter som inte går att reparera utan måste bytas ut i sin helhet. Här är min kortversion – Gustavsberg utan smink.
Bakgrund

År 2021 renoverade jag mitt badrum. Som medveten konsument valde jag inredning från både Gustavsberg och Villeroy & Boch. En av flera produkter var en spolknapp i vitt glas: Gustavsberg Triomont XS med pneumatisk spolknapp, marknadsförd som en premiumlösning.

Efter endast fyra års normalt bruk i en normalstor familj sprack ena spolknappen, vilket gjorde toaletten delvis obrukbar. (Tillfälligt löst med hink och vatten – en “modern” och “värdig” lösning i ett fyra år gammalt badrum…)
Så gick det till
  • Återförsäljaren (Bygghemma) konstaterade korrekt att reklamationsrätten gått ut och hänvisade mig vidare till tillverkaren för hjälp med reservdelar.
  • Gustavsberg svarade först att de inte säljer reservdelar direkt och hänvisade tillbaka till återförsäljaren – som redan avvisat ärendet.
  • Därefter blev det mail som studsade fram och tillbaka mellan mig och Gustsfsberg där de ihärdigt vidhöll att inga reservdelar fanns. Jag stod på mig, skickade bilder och beskrev i text vad dom var sönder. Till slut efter att jag surnat till ordentligt så ”magiskt” hittades en reservdel – trodde jag. De hade missat alla bilder och beskrivningar kring vad som faktiskt var trasigt, trots upprepade förtydliganden, i text och bild skickades fel komponent.
  • När jag återigen tydliggjorde vilken del som var defekt och bifogade nya bilder kom slutbeskedet:
    “Vi har tyvärr inte det ni behöver som reservdel och eftersom garanti och möjlighet till reklamation har utgått kan vi tyvärr inte hjälpa er.”
Konsekvens
En dyr och påkostad toalett måste i praktiken bytas ut i sin helhet, eftersom tillverkaren varken vill eller kan erbjuda den mest grundläggande servicen: en enkel plastdel som gör produkten användbar igen.
Detta gäller dessutom en inbyggd lösning, vilket innebär ännu högre kostnader. Och nej – jag tänker inte lägga omkring 2 000 kr på en ny spolknapp vart fjärde år. Tack för den, Gustavsberg.

Varumärket vs. verkligheten
Det här är inte bara ett kundserviceproblem – det går rakt emot de värden Gustavsberg själva lyfter: ambitiösa hållbarhetsmål, klimatneutralitet, certifieringar och livscykelperspektiv. De talar om ”Sustainable Design Logic”, EPD-deklarationer och produkter som ska vara långlivade och hållbara.

Men vad är dessa löften värda om man inte ens kan tillhandahålla en reservdel till en mycket enkel premiumprodukt efter fyra år? När konsumenten tvingas kassera och ersätta hela lösningen istället för att reparera? Det är raka motsatsen till hållbarhet.

Slutsats & råd
För min del är beslutet enkelt: jag kommer nu successivt att växla bort alla produkter från Gustavsberg och istället välja Ifö eller andra tillverkare som, enligt beprövad erfarenhet, erbjuder högre kvalitet, bättre kundservice och framför allt genuin hållbarhet – där reservdelar faktiskt finns.

👉 Mitt råd till dig som står inför en badrumsrenovering: välj bort Gustavsberg. Lägg dina pengar på ett varumärke som inte bara pratar om hållbarhet, utan visar det i praktiken.

PS. Läs på bättre än jag gjorde. Jag ser nu allt fler besvikna kundomdömen – jag önskar att jag hade gjort den hemläxan tidigare.

Konsekvens för mig utöver kostnader och jobb är att jag har som mål att uppmärksamma andra konsumenter genom att skriva en recension likt denna på alla relevanta forum, jag kommer fokusera på Sverige först men vi konsumenter har rättigheter i hela Europa…

Jag kan slutligen tycka att det är synd att Gustavsberg inte redan nu efterlever EU:s direktivet ”Right to Repair" som trädde i kraft den 30 juli 2024. Men då direktivet ger företagetn två år på sig att efterleva direktivet kanske Gustavsberg har som strategi i sitt hållbarhetsarbete att vänta in i det sista.
Jag kan bara instämma. Valde Gustavsbergs Graphic serie till mitt nya badrum. Redan vid installationen så fick skåpet ett litet slag o "blemma" i ytan. Kort därefter reste sig hela ytan och svällde upp. Det visar sig vara vanlig spånskiva i skåpet. Inte något man önskar ha i ett fuktigt badrum. Det borde vara impregnerat trä i stommen, under plastfolien kan jag tycka.

Kunde likaväl köpt ett Ikea skåp, för en tredjedel av kostnaden. Man tänker ju att det finns en anledning till att köpa ett premiumklassat badrumsskåp för 7000 eftersom det ska tåla fukt i ett badrum. Att man kan ta så hutlöst betalt för något som inte håller kvalitet, är för mig en gåta.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
MichelleW och 17 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Framgår väl ganska tydligt att TS inte hellre ville något annat. Men Gustavsberg inte kunde fixa fram reservdelen. Så istället för enkel spolknapp, får han köpa ny.
Nej!
Om man läser ordentligt ser man att det går att köpa spolknappen. Men att TS inte vill göra det.

TS skrev
T TobiasGren skrev:
Konsekvens
En dyr och påkostad toalett måste i praktiken bytas ut i sin helhet,
Vilket inte stämmer när det räcker att byta spolknapp.
T TobiasGren skrev:
eftersom tillverkaren varken vill eller kan erbjuda den mest grundläggande servicen: en enkel plastdel som gör produkten användbar igen.
Det stämmer alltså inte eftersom spolknappen erbjuds som reservdel.
Det är ofta billigare att ha hela spolknappen som reservdel än sälja varje liten plastbit för sig.
T TobiasGren skrev:
Detta gäller dessutom en inbyggd lösning, vilket innebär ännu högre kostnader. Och nej – jag tänker inte lägga omkring 2 000 kr på en ny spolknapp vart fjärde år. Tack för den, Gustavsberg.
Man gör som man tycker passar en själv bäst.

Det är knappast Gustavsbergs fel om någon inte nöjer sig med en ny spolknapp utan hellre byter ut hela den inbyggda toaletten.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Marcus-k och 24 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.