1 069 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Tändtråd mellan 2 takdosor
En fråga om detta är ett godkänt utförande eller inte.
Har tänkt klippa en vägg som idag innehåller en strömbrytare som kommer få åka med väggen, den styr idag en takdosa i köket.
I köket finns det 2 takdosor som styrs från 2 olika strömbrytare, men tänkte bara rent tekniskt om det är för det första tillåtet och godkänt men kan man dra om tändtråden ifrån den dosan som förlorar strömbrytaren och lägga in den på samma plint som tändtråden i andra takdosan så man helt sonika tänder båda samtidigt?
Tänkte att det är "smidigare" än att dra tändtråden hela vägen till andra brytaren.
Har tänkt klippa en vägg som idag innehåller en strömbrytare som kommer få åka med väggen, den styr idag en takdosa i köket.
I köket finns det 2 takdosor som styrs från 2 olika strömbrytare, men tänkte bara rent tekniskt om det är för det första tillåtet och godkänt men kan man dra om tändtråden ifrån den dosan som förlorar strömbrytaren och lägga in den på samma plint som tändtråden i andra takdosan så man helt sonika tänder båda samtidigt?
Tänkte att det är "smidigare" än att dra tändtråden hela vägen till andra brytaren.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Inte säker på att jag förstår frågan.
Men om de två takdosorna idag är ihopkopplade med ett rör/slang. Så att den ena takdosan får sin matning från den andra. Då kan du även dra tändtråd samma väg.
Men om de två takdosorna idag är ihopkopplade med ett rör/slang. Så att den ena takdosan får sin matning från den andra. Då kan du även dra tändtråd samma väg.
Ja de är ihopkopplade med ett rör, och matas utav samma säkring.H hempularen skrev:
Tanken att dra tändtråd mellan takuttagen var mest för att ha så lite trådar som möjligt i dosan där strömbrytaren sitter då det är en äldre 70 tals dosa som har en plejd puck och det är trångt så in i **** så tror inte min kära elektriker helst vill lossa den brytaren och knöla in en tråd till
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det finns bara en väg som är rätt och det är att tändtråden ska gå i samma rör som neutralledaren som matar lamputtaget, eller fasledaren som matar strömbrytaren. Man ska inte mata lamputtaget med neutralledare från ett håll och tändtråd från ett helt annat håll.
Klicka här för att svara
