2 232 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Tändtråd eller inte från ur i normslåp
Hej!
Jag förbereder lite el som ska gå till handdukstorkar i ett nytt badrum. Jag kommer att koppla dem till ett ur i normskåpet så att jag kan kontrollera när de är på.
Ska man färgkoda den tråden som tändtråd eller fas? Uret är ju någon slags brytare tänker jag.
Och om uret har tvåpolig brytning, hur färgkodar man då?
Mvh,
Andreas
Jag förbereder lite el som ska gå till handdukstorkar i ett nytt badrum. Jag kommer att koppla dem till ett ur i normskåpet så att jag kan kontrollera när de är på.
Ska man färgkoda den tråden som tändtråd eller fas? Uret är ju någon slags brytare tänker jag.
Och om uret har tvåpolig brytning, hur färgkodar man då?
Mvh,
Andreas
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 955 inlägg
Jag skulle rekommendera en tändtrådsfärg för visst är det en brytare. Men samtidigt ser jag det inte som speciellt kritiskt.
Nollan ska dock alltid vara blå, även efter en tvåpolig brytare.
Nollan ska dock alltid vara blå, även efter en tvåpolig brytare.
Elen betalar man ju alltid själv, oavsett om man bor i h-hus eller villa. Som svar på frågan så ja, använd en annan färg på den styrda fasen till handdukstork(en/arna), det underlättar vid koppling av dosor. Ser man dessutom en vit/svart/orange fas när man öppnar kopplingen till torken så förstår man att den är styrd, om alla andra faser i anläggningen (förutom vid trefas) är bruna.
Jo, tyvärr ingen annan som betalar mig el.
Speciellt på sommaren känns det onödigt att ha igång dem dygnet runt.
Tack för infon!
Tack för infon!
Klicka här för att svara