MItt teakbord har blivit ljust eööer en gång lackats ljusare än sidodelarna och benen. vill ha den mörk så det matchar. Har slipat och gjorde bort mig och la hedins golvolja nu för att det ska bli tåligare. Men ville ha mörkare först ju.
Räcker det att slipa bort hedins om 24 h och sen teakolja eller andra smarta tips?
Räcker det att slipa bort hedins om 24 h och sen teakolja eller andra smarta tips?
Det är träets yta som blivit ljusare, blekts. Vill man ha det mörkt igen får man slipa bort det blekta lagret.R mmarianilsson skrev:
Om man vill olja eller behandla bör man göra lika på hela bordet. Men att börja med det ljusa och se hur det blir är steg ett. Det är inte säkert att man behöver göra något åt resten av bordet. Så det kan räcka.
Jo dit kom jag med. Men vilken olja är väl egentligen min fråga för att få det så där mörkt?O skrev:
Det är träets yta som blivit ljusare, blekts. Vill man ha det mörkt igen får man slipa bort det blekta lagret.
Om man vill olja eller behandla bör man göra lika på hela bordet. Men att börja med det ljusa och se hur det blir är steg ett. Det är inte säkert att man behöver göra något åt resten av bordet. Så det kan räcka.
Slipade men blev inte mörkare längre ner.. borde jag slipa ännu mer tro?O skrev:
Det är träets yta som blivit ljusare, blekts. Vill man ha det mörkt igen får man slipa bort det blekta lagret.
Ja.R mmarianilsson skrev:
Hur djupt har du slipat? Det brukar vara ett ganska tunnt lager som är blekt i de fall jag råkat ut för. Men har man fint sandpapper tar det en stund.
Det är träet som har den mörka färgen. Teakoljan är i princip färglös.R mmarianilsson skrev:
Jag skulle inte tro att man kommer att lyckas få det tillräckligt lika om man försöker färga det ljusa träet mörkt. Men jag gissar bara. För mig har det alltid räckt att slipa.
Hm.. men det är så konstigt att de är 2 så olika färger. Man kan se på mönstret att det är från samma bräda. Jag slipade dn stund men var så ljust. Så konstigt.O skrev:
Ja.
Hur djupt har du slipat? Det brukar vara ett ganska tunnt lager som är blekt i de fall jag råkat ut för. Men har man fint sandpapper tar det en stund.
Det är träet som har den mörka färgen. Teakoljan är i princip färglös.
Jag skulle inte tro att man kommer att lyckas få det tillräckligt lika om man försöker färga det ljusa träet mörkt. Men jag gissar bara. För mig har det alltid räckt att slipa.
Klicka här för att svara