Jag har oxå ganska brant tak och når inte hela om jag står på stege.
Såg en video på en som använde en foamlance och han nådde i princip hela taket, ska testa det.

• Gilla
MTar
  • Laddar…
J jdaniels skrev:
Jag har oxå ganska brant tak och når inte hela om jag står på stege.
Såg en video på en som använde en foamlance och han nådde i princip hela taket, ska testa det.
Har enplanshus med sadeltal och där går jag på marken och sprutar taken. Borde fungera även på en del 1 1/2 plans.

Mikael_L
A AndersS skrev:
Går inte upp på taket utan sprayar taket från marken med "lans" som använder en högtryckstvätt. Den lägger ut medel som en skumyta och sedan får vädret sköta resten. Medlet dödar mossa, alger och lavar.
Lans
Medel jag använder
Har du en tids erfarenhet av detta (medel och metod), håller det länge, eller måste man upprepa det ofta?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du en tids erfarenhet av detta (medel och metod), håller det länge, eller måste man upprepa det ofta?
Är väl 3-4 år sedan första behandling och nu dags igen, men nu är det bara lite nytt på de skuggiga delarna som jag vill få bort.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
F
BebHbg BebHbg skrev:
Jag har använt Bensaltensid från
[länk]
2,5 liter för 899, späds 1:31 och funkar jättebra på mossa och alger. Har använt det på trätrall, mycket bra.
Samma aktiva ämne som grönfri?

Redigerat:
  • Gilla
Byråkrat
  • Laddar…
Mikael_L
A AndersS skrev:
Är väl 3-4 år sedan första behandling och nu dags igen, men nu är det bara lite nytt på de skuggiga delarna som jag vill få bort.
Jag ska kanske försöka få tag i en dunk av det där, och köra en omgång här.
Har 30° taklutning, så det är inte så jobbigt att gå över taket, men ännu flackare lutning hade förstås varit trevligt.

F Fideliox skrev:
Samma aktiva ämne som grönfri?
Vet inte, har inte läst på så mycket. Tyckte priset var bra och att det var effektivt.

F
April 2025, innan grönfri
Tak med grönpåväxt på tegelpannor, mars 2025. Lt yttork ändrat litet under året.

April 2026, ett år efter grönfri:
Tak till ett hus med mörka takpannor och skorsten, omgiven av träd utan löv, under en klarblå himmel.

Bruna fläcken vid skorstenen är borta och taket är lite mer jämt men fortfarande väldigt mycket lavar.

• Gilla
MTar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.