M
Hej!

Jag går i tankarna att låta utföra tvätt av mitt villatak med hjälp av drönare. Ca 6kkr efter ROT för 200m2 villa.
Är det någon som har erfarenhet av detta? Funkar metoden bra med gott resultat?

Anledningen att detta är intressant är för att ha en bättre arbetsmiljö för den som utför jobbet, typiskt brant tak (45 grader).

Väl mött.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 3 till
  • Laddar…
Men behöver du tvätta ordentligt? Ofta räcker det att spreja grönfri (eller Biltemas likvärdiga produkt). Det dödar effektivt alla alger och mossa. Det mesta sköljs sedan bort av regn. Kan ta 3 - 4 månader innan man ser resultat. Grönfri kan man spruta från en stege som bara når upp till takets kant.

Men du menar alltså att du hittat en firma som gör taktvätt med drönare? Känns som det behövs en rätt biffig drönare för att lyfta en högtrycksslang.

• Gilla
Jorel03 och 5 till
  • Laddar…
F
H hempularen skrev:
Men behöver du tvätta ordentligt? Ofta räcker det att spreja grönfri (eller Biltemas likvärdiga produkt). Det dödar effektivt alla alger och mossa. Det mesta sköljs sedan bort av regn. Kan ta 3 - 4 månader innan man ser resultat. Grönfri kan man spruta från en stege som bara når upp till takets kant.
Gjorde det förra våren men det gjorde ingen större skillnad. Ja mossan dog men lavar sitter fortfarande kvar.

• Gilla
  • Wow
Dunshult Storegård och 3 till
  • Laddar…
M
F Fideliox skrev:
Gjorde det förra våren men det gjorde ingen större skillnad. Ja mossan dog men lavar sitter fortfarande kvar.
Med det sagt skulle en tvätt före behandling varit nödvändig för bästa resultat?
Firman använder någon mjukare tvättmetod, ej högtryck.
Men har bett om lite referenser från firman först, innan jag skrider till verket.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
F
M MTar skrev:
Med det sagt skulle en tvätt före behandling varit nödvändig för bästa resultat?
Firman använder någon mjukare tvättmetod, ej högtryck.
Men har bett om lite referenser från firman först, innan jag skrider till verket.
Jag skrubbade hela taket med borstar så all lös mossa tog jag bort innan. Tog en helg. Sen tog det en eftermiddag att spruta grönfri över hela taket.

Har enplansvilla så enkel taklösning.

Funderade på att skrubba taket efter behandlingen men stod över då det ju "skulle regna bort".

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Går inte upp på taket utan sprayar taket från marken med "lans" som använder en högtryckstvätt. Den lägger ut medel som en skumyta och sedan får vädret sköta resten. Medlet dödar mossa, alger och lavar.
Lans
Medel jag använder

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Jag har för mig att jag läst någonstans att lavar tar "flera" år att försvinna.

• Gilla
  • Wow
Leif So och 4 till
  • Laddar…
F Fresafres skrev:
Jag har för mig att jag läst någonstans att lavar tar "flera" år att försvinna.
Stämmer bra, de minskar/försvinner långsammare än mossa. Var tre år sedan jag duschade taken och ska ta en runda i år igen.

• Gilla
Leif So
  • Laddar…
M
A AndersS skrev:
Går inte upp på taket utan sprayar taket från marken med "lans" som använder en högtryckstvätt. Den lägger ut medel som en skumyta och sedan får vädret sköta resten. Medlet dödar mossa, alger och lavar.
Lans
Medel jag använder
Bra alternativ, men når tyvärr inte upp till nock med den, har ca 7m från hängränna till nock.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
F
A AndersS skrev:
Stämmer bra, de minskar/försvinner långsammare än mossa. Var tre år sedan jag duschade taken och ska ta en runda i år igen.
Okej, kanske värt att köra en runda grönfri till då men tänkte att det får bli nästa år iaf. Troligen har taket inte tvättats eller behandlats sedan det lades 2005.

Unikt namn
Det intressanta är väl om firman kan garantera ett resultat efter sin insats, eller om de bara "utför rengöring x-tid".

I praktiken kan ju flera olika metoder ge både bra och dåliga resultat beroende på hur de utförs.

• Gilla
johan432 och 1 till
  • Laddar…
M
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det intressanta är väl om firman kan garantera ett resultat efter sin insats, eller om de bara "utför rengöring x-tid".

I praktiken kan ju flera olika metoder ge både bra och dåliga resultat beroende på hur de utförs.
Inväntar mailsvar om referenser.
Just prisuppgift gick fort, återkoppling inom 24h utlovades, tog 13h.
Tanken är att låta dem göra någon form av efterbehandling efter tvätt med. Får se vad återkopplingen blir.
Detta är ju något ganska nytt, läste lite snabbt om detta i höstas.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Är det drönarvätt syd i skåne?

Jag passade på att spruta på taket när jag ändå hade hyrt en skylift för att måla fasaden. Men det börjar bli dgas igen (även för fasadmålning). Har drygt 10m till nock så skylift var perfekt. Innan höll jag på med att flytta byggnadsställning, tung och tidsödande. Och lite läskigt med så hög ställning. Just att skylift sparade så mycket tid gjorde att det blev ungefär samma hyreskostnad för hela målningsprojektet som att hyra ställning.

• Gilla
ulfben och 2 till
  • Laddar…
M
Superkewl Superkewl skrev:
Är det drönarvätt syd i skåne?
Nej. Har du erfarenhet av dem?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.