Hej!

Skulle ni anse att det är värt att köpa en tjänst på taktvätt och målning på ett tak som är lagt 1979? Betongpannorna är fortfarande tjocka och jag har bara hittat någon enstaka med hål i? Finns heller inga tecken på läcka som jag kan se på vinden.

Eller är det bättre att satsa på att byta takpapp, läkt och pannor?
Är en stor skillnad i pris beroende på vad man väljer.

Casper Axelsson Casper Axelsson skrev:
Hej!

Skulle ni anse att det är värt att köpa en tjänst på taktvätt och målning på ett tak som är lagt 1979? Betongpannorna är fortfarande tjocka och jag har bara hittat någon enstaka med hål i? Finns heller inga tecken på läcka som jag kan se på vinden.

Eller är det bättre att satsa på att byta takpapp, läkt och pannor?
Är en stor skillnad i pris beroende på vad man väljer.
Är papp och underlag Ok och priset bra kan det övervägas. Byte av tak och pannor kostar betydligt mer en förväntas även hålla längre

Har tak byggt -77 med nya betongpannor på halva taket och återanvända pannor från -66 på andra halvan
Fick offert av tre firmor som även tittade på förutsättningarna som ex takpapp. 2 firmor sa inga problem. 1 firma tackade nej pga risken att pannorna från -66 skulle gå sönder vid arbetet. En risk som då även borde varit samma för de andra två firmorna.
Utan tidspress kan man vara mer försiktig. Vi valde att göra det själva
Utrustning
Sele och säkerhetslina + skor med grov sula
Högtryckstvätt, skrapa, stålborste
Algmedel
Lågtrycks färgspruta, vi köpte en mindre för 3500
Takfärg. Målade 2 lager, kändes bra

Passade på att även måla alla plåtdetaljer
Ingen panna gick sönder under arbetet. Bytte ut 3 av de gamla pannorna som troligen blivit lite "frostskadade". Målade några extra pannor om behov uppstår i framtiden
Mycket nöjd med resultatet (och kostnaden)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.