M MTar skrev:
Nej. Har du erfarenhet av dem?
Ja hade dom hos mig förra sommaren, jag var väl inte missnöjd men heller inte super imponerad.

Drönaren användes knappt med motivering ”ohja den är så dyr att flyga så för din skull gör vi majoriteten av jobbet med en lång lans”

5.500 efter rot och dom fick komma tilbaka ytterligare en gång för det mesta hade inte dött (dom körde någon mjuktvätt) med proffsvarianten av jape grönfri.

Där finns fortfarande lite grönt kvar på taket.

Valde dom för jag har en brant takvinkel och tunna tegelpannor men hade jag gjort om det hade jag köpt en Lans och medel själv

• Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Gjorde det förra våren men det gjorde ingen större skillnad. Ja mossan dog men lavar sitter fortfarande kvar.
Samma sak här. Beställde taktvätt med drönare för två år sen. Lavar sitter kvar och det börjar redan bli påväxt igen.

M
K korthoga skrev:
Samma sak här. Beställde taktvätt med drönare för två år sen. Lavar sitter kvar och det börjar redan bli påväxt igen.
Gjordes endast taktvätt eller även behandling med något medel?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
M MTar skrev:
Gjordes endast taktvätt eller även behandling med något medel?
Behandling med något medel. Magkänslan är att drönartvätten tvättade lika mycket ut i tomma luften som på taket. Grannen som tvättade själv med lants har tre år senare ett rent tak.

F
K korthoga skrev:
För att förtydliga:

Jag borstade taket och använde sedan den rekommenderade trycksprutan och utspädd grönfri enligt instruktion. Gick åt ca 10L grönfri vilket matchade bra mot Japes beräkning ang åtgång. Tog Foto innan behandlingen och nu när det snart gått ett år ska jag fotografera igen och jämföra.

Som sagt, mossan dog och blev brun inom några dagar. Lavarna blev vita men sitter kvar än.

• Gilla
Johan Matsson
  • Laddar…
P
Det lär väl bero mycket på utgångsläget vad som är bäst..

Är taket jäkligt högt och brant så det är svårt att vara på eller nära omöjligt utan skylift ja då lär det bli svårare och besvärligare än taken som man kan gå runt på utan problem..

Sen är det såklart om det är tjocka mosslager så det är många cm tjockt med mossa på taket då känns det väl som att det måste eller bör se till att så mycket som möjligt kommer ner snabbast möjligt sopa och borsta och eller högtryckstvätt och sen en behandling med medel..

Att köpa en tjänst med drönare som sprutar på medlet på ett tak man kan gå runt på utan större problem kommer såklart knappast vara nått vinnande koncept där en mupp med en kvast och sen med en tryckspruta gör ett bättre och kostnadseffektivare jobb än att nån ska stå på backen och leka med en drönare.. medans om man har branta hala tak som inte går att vara på utan bergklättrar kompetens kanske drönaren kan vara ett alternativ särskillt om det är svårt att få dit skylift som når hela taket enkelt.. Drönare låter mer som nåt där dom andra alternativen är svåra inte som det första man väljer även på tak med enkelt acces och sen såklart vilken mängd mossa och skit man har på taket..

kisumisu
Hittade hit dels för att jag har fått nån skumma sms från nån taktvätt företag i Skåne (bor själv i Norrbotten).
Dom kallar mig med helt annat namn också ev felnummer men svarar ej på sms. Läste också att några Scamare utnyttjat just det företagets namn på falska fakturor.

Nu kommer den här tråden 🤔

Jag har ej läst hela tråden. Men mitt hustak har ej nån mossa. Däremot har vi på garagetaket en massa mossa men där också bara ena sidan av taket. Rensade men återkom nästa år. Är det så att när mossa börjat sätta sig så måste man kemikalist ta död på det?
Har nada koll och ör inget heller som stör så mycket då vi inte ser den gaveln så mycket.

M MTar skrev:
Bra alternativ, men når tyvärr inte upp till nock med den, har ca 7m från hängränna till nock.
Jag klarar av att få ut taktvätt med 6l tryckspruta ca 7-8m. Når nästan hela taket genom att stå på stege längs långsidan.Står jag på balkongen får jag ut medlet förutom ca 1/2 m2 vid gaveln och nocken

Använder strålen för att komma längre
Satt en "pinne" på slangen för att förlänga armen." Vifta"/"snärta" med munstycket , då kommer vätskan längre
Går åt lite mer takrent än att duscha taket. Ev överflöd kan samlas upp i hängränna/stuprör

Stor fördel att göra själv.
Du kan anpassa arbetet till lämplig väderlek samt givetvis kostnaden
1 1/2 plans hus 130 m2 botten
Betongtegel

F Fideliox skrev:
Som sagt, mossan dog och blev brun inom några dagar. Lavarna blev vita men sitter kvar än.
Då fungerar det som det ska. Påväxt av mossa och lava dör, men kan sedan sitta kvar längre tid.
Samma här med lavar, de dör men sedan försvinner de med tiden.
Mossa släpper snabbare och man får rensa i uppsamlare för stuprör.
Ska duscha våra tak på fastigheterna nu i vår, har man köpt Nilfisk Lansen så kostar en behandling 300 kr med Roof Cleaner och tar en timma/hus.

Redigerat:
M MTar skrev:
Med det sagt skulle en tvätt före behandling varit nödvändig för bästa resultat?
Firman använder någon mjukare tvättmetod, ej högtryck.
Men har bett om lite referenser från firman först, innan jag skrider till verket.
Mjukare metod? Använder man inte högtryck eller borstar får man inte bort mer än vid ett kraftigt regn och regnar gör det väl även hos dig?
Då återstår kemisk rengöring med antiMoss och algmedel. Något som du kan göra själv från en stege eller taklucka om du har en sådan.

Det jag fick av tvättarna var ”vi sprejar på mejlat, avsköljningen står gud för”

Det viktiga är att ta död på det som växer och då är mossan den som är värst. Det döda kommer med tiden att försvinna men kan/kommer kräva nya behandlingar, speciellt om det finns träd nära huset.

Redigerat:
F Fideliox skrev:
Gjorde det förra våren men det gjorde ingen större skillnad. Ja mossan dog men lavar sitter fortfarande kvar.
Jag fick uppgifter om att 1:A året dör mossan och andra året dör lavan. På mitt betongtak stämde det på pricken. Lycka till 🤗

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M MTar skrev:
Hej!

Jag går i tankarna att låta utföra tvätt av mitt villatak med hjälp av drönare. Ca 6kkr efter ROT för 200m2 villa.
Är det någon som har erfarenhet av detta? Funkar metoden bra med gott resultat?

Anledningen att detta är intressant är för att ha en bättre arbetsmiljö för den som utför jobbet, typiskt brant tak (45 grader).

Väl mött.
Tänkt åt det hållet själv. Men tittade sedan på regelverket och speciellt miljöreglerna som ju gäller även utan drönare:

1. Drönarregler (Transportstyrelsen)
Operatörsregistrering: Alla drönare med kamera eller som väger över 250g måste registreras hos Transportstyrelsen.
Drönarkort: Fjärrpiloten måste ha rätt behörighet (fjärrpilotcertifikat) för den kategori drönaren flygs i. Takrengöring räknas ofta som en mer komplex flygning (t.ex. i "öppen kategori" med avstånd till personer).
Flyghöjd och säkerhet: Flygning måste ske inom synhåll och oftast max 120 meter över marken.
polisen.se

2. Miljöregler (Kemikalier och Vatten)
Spridningsförbud: Det är generellt förbjudet att sprida växtskyddsmedel (kemikalier/bekämpningsmedel) från luftfartyg, vilket inkluderar drönare. Om taktvätten innebär spridning av kemikalier krävs särskilda tillstånd från Länsstyrelsen eller annan myndighet.
Miljöfarligt avfall: Tvättvattnet från taket (som innehåller mossa, alger, takmaterial och rengöringsmedel) får inte rinna fritt ner i dagvattenbrunnar, vattendrag eller på grannens tomt. Du är ansvarig för att hantera tvättvattnet så att det inte skadar miljön.
Naturvårdsverket

Använt Japes Grön -fri på tegelpannor. Sprutat med pumpflaska, räckvidd ca 6-7m. Sprutade sydsisa, efter ett år var allt borta, teglet som nytt. Sprutade norrsidan som inte hade så mycket påväxt, endast som grönsvart färg, inte lika lätt att få bort, kört två gånger. Varför slänga ut 6 kkr på en osäker metod när man enkelt kan göra det för några hundralappar.

• Gilla
Rapps och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.