29 615 läst ·
352 svar
30k läst
352 svar
Taktält, campervans overlandning
Vi ger oss iväg i början av veckan med campingbussen.
Det ska tydligen bli Strömstad och Koster först, sen ett varv runt Norge, plockas hjortron i Värmland....mm.
ACn funkar väldigt bra, kommer iskall luft typ 3 sekunder efter man tryckt på knappen, hoppas den fortsätter göra det i den här värmen....man vet ju aldrig i en 20 år gammal bil.
Hoppas väl även att resten av bilen oxå funkar, men en Toyota som bara gått 26" mil bör väl göra det 🤔🙃
Det ska tydligen bli Strömstad och Koster först, sen ett varv runt Norge, plockas hjortron i Värmland....mm.
ACn funkar väldigt bra, kommer iskall luft typ 3 sekunder efter man tryckt på knappen, hoppas den fortsätter göra det i den här värmen....man vet ju aldrig i en 20 år gammal bil.
Hoppas väl även att resten av bilen oxå funkar, men en Toyota som bara gått 26" mil bör väl göra det 🤔🙃
Mc4 fanns på Bauhaus med "snap-in" verktygslös infästning.
Hade som tur en Anderson kontakt över i "powerstation" som jag använt som 12v ut till husvagnen så det löser sig nog.
Ska kolla noga innan jag sätter ihop allt så jag inte gör fel 😬
Hade som tur en Anderson kontakt över i "powerstation" som jag använt som 12v ut till husvagnen så det löser sig nog.
Ska kolla noga innan jag sätter ihop allt så jag inte gör fel 😬
En natt i Schwerin, runt 20mil bort bara, trötta efter ha åkt långt och länge samt sovit dåligt.
Fick inga W i victron appen och den anslöt bara till bt när solpanelen var inkopplad...
En jordkabel som gått av, men det löstes med en sax och en slö kniv 😄
Så nu laddar det igen.
Drog ner till Freising och Weihenstephan som är världens äldsta bryggeri, sov en natt på parkeringen men åkte tidigt för frukost efter Autobahn.
Tänkte mig till Soča dalen, letade camping som tokig till jag hittade den här pärlan som hade ett område med obokningsbara platser.
Få se om vi stannat en natt eller om det blir flera...
Vägen hit gick nästan uteslutande på småvägar i Tyskland, Österrike bjöd på Autobahn, sen bar det av till Italien som bjöd på slingriga småvägar upp i bergen och ner igen. Ibland funderade man på om man skulle blinka i svängarna 😄
Sen Slovenien och lika vindlande vägar till campingen
Fick inga W i victron appen och den anslöt bara till bt när solpanelen var inkopplad...
En jordkabel som gått av, men det löstes med en sax och en slö kniv 😄
Så nu laddar det igen.
Drog ner till Freising och Weihenstephan som är världens äldsta bryggeri, sov en natt på parkeringen men åkte tidigt för frukost efter Autobahn.
Tänkte mig till Soča dalen, letade camping som tokig till jag hittade den här pärlan som hade ett område med obokningsbara platser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Få se om vi stannat en natt eller om det blir flera...
Vägen hit gick nästan uteslutande på småvägar i Tyskland, Österrike bjöd på Autobahn, sen bar det av till Italien som bjöd på slingriga småvägar upp i bergen och ner igen. Ibland funderade man på om man skulle blinka i svängarna 😄
Sen Slovenien och lika vindlande vägar till campingen
Måndags em slutade med regn och nån åska knall, höll i sig i kanske 2h sen klarnade det upp och alla appar sa att Tisdagen skulle bjuda på sol hela dagen.
Vaknade i morse till spöregn och ett konstant muller, alltså det var inte tyst alls, trodde jag hade fel på ögonen då jag såg ljusblixtar i tältet...
Kikade ut och det blixtrade också hela tiden.
Då kände man sig inte så kaxig i ett tält på ett tak 😬
Gick en elledning ovanför oss och ganska mycket träd runt om så bedömde risken som lite att det skulle slå ner i oss, men det där vet man ju aldrig.
Höll på 1.5h innan det avtog och nu är det fint igen
Vaknade i morse till spöregn och ett konstant muller, alltså det var inte tyst alls, trodde jag hade fel på ögonen då jag såg ljusblixtar i tältet...
Kikade ut och det blixtrade också hela tiden.
Då kände man sig inte så kaxig i ett tält på ett tak 😬
Gick en elledning ovanför oss och ganska mycket träd runt om så bedömde risken som lite att det skulle slå ner i oss, men det där vet man ju aldrig.
Höll på 1.5h innan det avtog och nu är det fint igen
Blev en resa Stockholm-Strömstad non stop i går kväll, skönt med fungerande AC i bilen.
Hade sett ut en plats vid en sjö att övernatta på, helt tomt.....men vad är det som låter??
Svosch...svosch...ett vindkraftverk ☹️
Var bara att åka vidare, lyckas i mörkret hitta en perfekt plats några minuter från centrala Strömstad.
Nu har vi köpt räkor o kräftor o väntar på båten ut till Koster.
Hade sett ut en plats vid en sjö att övernatta på, helt tomt.....men vad är det som låter??
Svosch...svosch...ett vindkraftverk ☹️
Var bara att åka vidare, lyckas i mörkret hitta en perfekt plats några minuter från centrala Strömstad.
Nu har vi köpt räkor o kräftor o väntar på båten ut till Koster.
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 432 inlägg
kanske lite sena tips för slovenien, men Postojna Jama är ett måste om du inte varit där. typ europas största grotta.
Sen är bled eller de andra sjöarna omkring riktigt fina. Ha det så bra på resan!
Sen är bled eller de andra sjöarna omkring riktigt fina. Ha det så bra på resan!
Vi funderade på det men blev Soča istället, nu har jag precis bokat både camping och entre vid Plitvice.P Peter_Bromma skrev:
Men jag tror absolut att jag kan komma tillbaka till Slovenien
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 432 inlägg
du behöver boka en tid, de startar varje timme under dagen, lite osäker på var du parkerar dock, så kolla det först. vi bodde på hotellet precis brevid (kan fö rekomenderas), bra att vara där en halvtimme innan iallafall, sen är det kö utanför och du väntar på ett av många tåg som tar dig in första biten. hela turen tar 90 minuter. så räkna med 2+ timmar.
https://www.postojnska-jama.eu/en/tickets/
https://www.postojnska-jama.eu/en/tickets/
Vi gick nere i byn Kobarid och tänkte äta lunch, fick tips av chatgpt om Hisa polonka som var systerkrog till Hisa Franko.
Tyvärr så var det stängt
Googlade Hisa Franko och där var det 3 Michelin stjärnor och en grön så det var ju jäkligt synd ☹️
Tyvärr så var det stängt
Googlade Hisa Franko och där var det 3 Michelin stjärnor och en grön så det var ju jäkligt synd ☹️




