Dragkedjan eller egentligen löparen till tältet gick sönder igår natt.
Tror jag har hittat en butik några mil bort där det ska finnas reservdelar.

Hällregn nu... Vaknade tidigt så vi packade ner tältet precis när det började dugga.

Hoppas jag får ihop dragkedjan, lite tråkigt med regn och blåst om man inte kan stänga till, dessutom är jag rädd för att ramla ur 😄
 
Någon som har testat vevor? Svårt hitta info om hur mycket energi de drar på riktigt. De tester jag hittar kör dem tomma och på för låg temperatur.

Jag tänkte köpa 9 liters modellen då jag ha den på cykeln man lastar den ju med kalla grejer från butikens kylskåp så kylen behöver aldrig kyla ner saker från rumstemp. Om man kör den på 8 grader borde kompressorn inte behöva gå så ofta.
Tänkte driva den på en Ecoflow river 3 som har 245 Wh kapacitet och sedan deras 45 watts solpanel som man kan montera ovanpå cykelvagnen samt ställ utanför tältet så man kan utnyttja morgonsolen..

Tror ni det skulle fungera?

https://eur.vevor.com/car-refrigera...r-9-l-single-zone-for-car-home-p_010167210544

https://ecoflow.se/products/ecoflow-river-3

https://ecoflow.se/products/ecoflow-solpanel-45-watt
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Någon som har testat vevor? Svårt hitta info om hur mycket energi de drar på riktigt. De tester jag hittar kör dem tomma och på för låg temperatur.

Jag tänkte köpa 9 liters modellen då jag ha den på cykeln man lastar den ju med kalla grejer från butikens kylskåp så kylen behöver aldrig kyla ner saker från rumstemp. Om man kör den på 8 grader borde kompressorn inte behöva gå så ofta.
Tänkte driva den på en Ecoflow river 3 som har 245 Wh kapacitet och sedan deras 45 watts solpanel som man kan montera ovanpå cykelvagnen samt ställ utanför tältet så man kan utnyttja morgonsolen..

Tror ni det skulle fungera?

[länk]

[länk]

[länk]
Vevor är ett märke på alla möjliga grejer från Kina, men det verkar vara skapligt bra grejer.
Värmaren jag köpte för 1.800:- imponerar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vevor är ett märke på alla möjliga grejer från Kina, men det verkar vara skapligt bra grejer.
Värmaren jag köpte för 1.800:- imponerar.
Jo finns inte så mycket annat att välja på om man vill ha det kompakt. Dometics grejer är mycket större och tyngre
 
Tryckpumpen jag köpte för att fylla och trycka golvvärmen och solvärmesystemet läckte och manometern var kass... Ingen aning om hur deras saker står sig generellt, men jag har valt bort dem efter det testet förra året...
 
B
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo finns inte så mycket annat att välja på om man vill ha det kompakt. Dometics grejer är mycket större och tyngre
Amazon har iaf ett alternativ...
https://amzn.eu/d/04NWb0u
 
B breakman skrev:
Amazon har iaf ett alternativ...
[länk]
Alpicool och vevor är samma kinesmärke :)
Men det jag undrar är väl mer om ni tror det kommer fungera. 245 Wh batteri, 45W solpanel och 9l kompressorkyl. Väldigt svårt bilda sig en uppfattning hur mycket den drar då alla kör den på typ 0 till 4 grader istället för 8 grader.
 
Isakare Isakare skrev:
Oj vad mycket vi sett idag, dalar, berg, fjordar, vattenfall glaciärer och högfjällplatån på Hadangervidda, Norge är helt fantastiskt.
Nu har vi slagit läger i en skog utanför Geilo.
Bjuder på oss själva idag.
[bild][bild][bild][bild]
Jag säger det bara. Väg 7.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alpicool och vevor är samma kinesmärke :)
Men det jag undrar är väl mer om ni tror det kommer fungera. 245 Wh batteri, 45W solpanel och 9l kompressorkyl. Väldigt svårt bilda sig en uppfattning hur mycket den drar då alla kör den på typ 0 till 4 grader istället för 8 grader.
Är nog näst intill omöjligt att svara på, omgivande temp , om det blåser, hur den står osv spelar ju in

Med min 100w panel har jag kommit upp i max 95w en kort stund och laddat i ungefär 200w på en dag, men har du den på cykelkärran så bör den ju få rätt mycket sol.
Glömde ju en kabel hemma så kan nästan bara ha den liggande på framrutan.
 
nino nino skrev:
Är nog näst intill omöjligt att svara på, omgivande temp , om det blåser, hur den står osv spelar ju in

Med min 100w panel har jag kommit upp i max 95w en kort stund och laddat i ungefär 200w på en dag, men har du den på cykelkärran så bör den ju få rätt mycket sol.
Glömde ju en kabel hemma så kan nästan bara ha den liggande på framrutan.
Du lyckades bara fånga 200Wh på en dag? Med en 100W solpanel? Det är ju bara 2 timmar på 100 procent :) Låter inte bra då jag tänkte köra 45 eller Max 60w. Ecoflows 110w är enorm.
 
Fast om man utgår från att det inte är mer än 80% effektöverföring i varje led (sol-panel-utjämnare-batteri) så slipper man bli besviken över laddningseffekten. Och jag minns från barndomen och solcellerna till modell bil/båt att minsta lilla skugga på panelen märks.
 
VidarH VidarH skrev:
Fast om man utgår från att det inte är mer än 80% effektöverföring i varje led (sol-panel-utjämnare-batteri) så slipper man bli besviken över laddningseffekten. Och jag minns från barndomen och solcellerna till modell bil/båt att minsta lilla skugga på panelen märks.
200Wh på 24 timmar från en 100w panel är dock 8 procent effektivitet
 
Intet Intet skrev:
Jag säger det bara. Väg 7.
Noterar det till nästa år 🙂
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Fast en 100 watts panel ger ytterst sällan 100 watt i verkligheten, ens i optimal vinkel.
100(sol)-20%=80(panel)-20%=64(konverter)-20%=51(batteri)-20%=40(kylväska)
Inte helt korrekt men det är ett överslag som enligt vad jag läst är mer verkligt med dåliga vinklar över tid? Jag kan ju absolut ha fel...
Men att det går in 200 watt i batteriet säger ju bara att det gått in 200 watt? Inget om hur mycket sol som faktiskt fallit på panelen.
 
VidarH VidarH skrev:
Fast en 100 watts panel ger ytterst sällan 100 watt i verkligheten, ens i optimal vinkel.
100(sol)-20%=80(panel)-20%=64(konverter)-20%=51(batteri)-20%=40(kylväska)
Inte helt korrekt men det är ett överslag som enligt vad jag läst är mer verkligt med dåliga vinklar över tid? Jag kan ju absolut ha fel...
Men att det går in 200 watt i batteriet säger ju bara att det gått in 200 watt? Inget om hur mycket sol som faktiskt fallit på panelen.
200Wh menar du, och ja det säger ju att enbart 8 procent av panelens totala potential har nått batteriet. Låter ju dåligt även för solenergi. Har dock ingen egen erfarenhet av varken mobil eller stationär solenergi.

Edit: btw så ecoflow är ratad till 25 procent, så enbart 25 procent av den solenergi som träffar panelen blir elektrisk energi. Så om man tittar på den totala solenergin som träffar panelen är det 25 procent av 8 procent mao 2 procent.
 
Redigerat:
  • Gilla
VidarH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.