29 698 läst ·
356 svar
30k läst
356 svar
Taktält, campervans overlandning
Dragkedjan eller egentligen löparen till tältet gick sönder igår natt.
Tror jag har hittat en butik några mil bort där det ska finnas reservdelar.
Hällregn nu... Vaknade tidigt så vi packade ner tältet precis när det började dugga.
Hoppas jag får ihop dragkedjan, lite tråkigt med regn och blåst om man inte kan stänga till, dessutom är jag rädd för att ramla ur 😄
Tror jag har hittat en butik några mil bort där det ska finnas reservdelar.
Hällregn nu... Vaknade tidigt så vi packade ner tältet precis när det började dugga.
Hoppas jag får ihop dragkedjan, lite tråkigt med regn och blåst om man inte kan stänga till, dessutom är jag rädd för att ramla ur 😄
Renoverare
· Stockholm
· 20 267 inlägg
Någon som har testat vevor? Svårt hitta info om hur mycket energi de drar på riktigt. De tester jag hittar kör dem tomma och på för låg temperatur.
Jag tänkte köpa 9 liters modellen då jag ha den på cykeln man lastar den ju med kalla grejer från butikens kylskåp så kylen behöver aldrig kyla ner saker från rumstemp. Om man kör den på 8 grader borde kompressorn inte behöva gå så ofta.
Tänkte driva den på en Ecoflow river 3 som har 245 Wh kapacitet och sedan deras 45 watts solpanel som man kan montera ovanpå cykelvagnen samt ställ utanför tältet så man kan utnyttja morgonsolen..
Tror ni det skulle fungera?
https://eur.vevor.com/car-refrigera...r-9-l-single-zone-for-car-home-p_010167210544
https://ecoflow.se/products/ecoflow-river-3
https://ecoflow.se/products/ecoflow-solpanel-45-watt
Jag tänkte köpa 9 liters modellen då jag ha den på cykeln man lastar den ju med kalla grejer från butikens kylskåp så kylen behöver aldrig kyla ner saker från rumstemp. Om man kör den på 8 grader borde kompressorn inte behöva gå så ofta.
Tänkte driva den på en Ecoflow river 3 som har 245 Wh kapacitet och sedan deras 45 watts solpanel som man kan montera ovanpå cykelvagnen samt ställ utanför tältet så man kan utnyttja morgonsolen..
Tror ni det skulle fungera?
https://eur.vevor.com/car-refrigera...r-9-l-single-zone-for-car-home-p_010167210544
https://ecoflow.se/products/ecoflow-river-3
https://ecoflow.se/products/ecoflow-solpanel-45-watt
Vevor är ett märke på alla möjliga grejer från Kina, men det verkar vara skapligt bra grejer.AndersMalmgren skrev:
Någon som har testat vevor? Svårt hitta info om hur mycket energi de drar på riktigt. De tester jag hittar kör dem tomma och på för låg temperatur.
Jag tänkte köpa 9 liters modellen då jag ha den på cykeln man lastar den ju med kalla grejer från butikens kylskåp så kylen behöver aldrig kyla ner saker från rumstemp. Om man kör den på 8 grader borde kompressorn inte behöva gå så ofta.
Tänkte driva den på en Ecoflow river 3 som har 245 Wh kapacitet och sedan deras 45 watts solpanel som man kan montera ovanpå cykelvagnen samt ställ utanför tältet så man kan utnyttja morgonsolen..
Tror ni det skulle fungera?
[länk]
[länk]
[länk]
Värmaren jag köpte för 1.800:- imponerar.
Renoverare
· Stockholm
· 20 267 inlägg
Tryckpumpen jag köpte för att fylla och trycka golvvärmen och solvärmesystemet läckte och manometern var kass... Ingen aning om hur deras saker står sig generellt, men jag har valt bort dem efter det testet förra året...
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 835 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 835 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 267 inlägg
Alpicool och vevor är samma kinesmärkeB breakman skrev:
Men det jag undrar är väl mer om ni tror det kommer fungera. 245 Wh batteri, 45W solpanel och 9l kompressorkyl. Väldigt svårt bilda sig en uppfattning hur mycket den drar då alla kör den på typ 0 till 4 grader istället för 8 grader.
Är nog näst intill omöjligt att svara på, omgivande temp , om det blåser, hur den står osv spelar ju inAndersMalmgren skrev:
Med min 100w panel har jag kommit upp i max 95w en kort stund och laddat i ungefär 200w på en dag, men har du den på cykelkärran så bör den ju få rätt mycket sol.
Glömde ju en kabel hemma så kan nästan bara ha den liggande på framrutan.
Renoverare
· Stockholm
· 20 267 inlägg
Du lyckades bara fånga 200Wh på en dag? Med en 100W solpanel? Det är ju bara 2 timmar på 100 procentnino skrev:
Är nog näst intill omöjligt att svara på, omgivande temp , om det blåser, hur den står osv spelar ju in
Med min 100w panel har jag kommit upp i max 95w en kort stund och laddat i ungefär 200w på en dag, men har du den på cykelkärran så bör den ju få rätt mycket sol.
Glömde ju en kabel hemma så kan nästan bara ha den liggande på framrutan.
Fast om man utgår från att det inte är mer än 80% effektöverföring i varje led (sol-panel-utjämnare-batteri) så slipper man bli besviken över laddningseffekten. Och jag minns från barndomen och solcellerna till modell bil/båt att minsta lilla skugga på panelen märks.
Renoverare
· Stockholm
· 20 267 inlägg
200Wh på 24 timmar från en 100w panel är dock 8 procent effektivitetVidarH skrev:
Fast en 100 watts panel ger ytterst sällan 100 watt i verkligheten, ens i optimal vinkel.
100(sol)-20%=80(panel)-20%=64(konverter)-20%=51(batteri)-20%=40(kylväska)
Inte helt korrekt men det är ett överslag som enligt vad jag läst är mer verkligt med dåliga vinklar över tid? Jag kan ju absolut ha fel...
Men att det går in 200 watt i batteriet säger ju bara att det gått in 200 watt? Inget om hur mycket sol som faktiskt fallit på panelen.
100(sol)-20%=80(panel)-20%=64(konverter)-20%=51(batteri)-20%=40(kylväska)
Inte helt korrekt men det är ett överslag som enligt vad jag läst är mer verkligt med dåliga vinklar över tid? Jag kan ju absolut ha fel...
Men att det går in 200 watt i batteriet säger ju bara att det gått in 200 watt? Inget om hur mycket sol som faktiskt fallit på panelen.
Renoverare
· Stockholm
· 20 267 inlägg
200Wh menar du, och ja det säger ju att enbart 8 procent av panelens totala potential har nått batteriet. Låter ju dåligt även för solenergi. Har dock ingen egen erfarenhet av varken mobil eller stationär solenergi.VidarH skrev:
Fast en 100 watts panel ger ytterst sällan 100 watt i verkligheten, ens i optimal vinkel.
100(sol)-20%=80(panel)-20%=64(konverter)-20%=51(batteri)-20%=40(kylväska)
Inte helt korrekt men det är ett överslag som enligt vad jag läst är mer verkligt med dåliga vinklar över tid? Jag kan ju absolut ha fel...
Men att det går in 200 watt i batteriet säger ju bara att det gått in 200 watt? Inget om hur mycket sol som faktiskt fallit på panelen.
Edit: btw så ecoflow är ratad till 25 procent, så enbart 25 procent av den solenergi som träffar panelen blir elektrisk energi. Så om man tittar på den totala solenergin som träffar panelen är det 25 procent av 8 procent mao 2 procent.
Redigerat:
