29 492 läst ·
348 svar
29k läst
348 svar
Taktält, campervans overlandning
Har jag skrivit var vi var ??useless skrev:
Hur som var vi i skogen strax söder om Årsunda, kanske dina trakter ??
Nu börjar det bli bråttom... Ska iväg torsdag och Overland Adventure Expo på fredag och ut på Gålö lördag söndag
Måste slipa av lite skruvar som sticker ut, någon typ av stopp fram och bak på skivan som kylen står på, lite klossar under så lådan går ut utan att skrapa i gummilisten och kanske fixa några band som håller hela konstruktionen mot golvet
Måste slipa av lite skruvar som sticker ut, någon typ av stopp fram och bak på skivan som kylen står på, lite klossar under så lådan går ut utan att skrapa i gummilisten och kanske fixa några band som håller hela konstruktionen mot golvet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår mycket väl att de där lådorna är bekväma (jag använder dem också) men jag använder mig av kompressionspåsar, tänk sovsäck, för att minska volymen på alla textilier jag har och brukar lägga dem i en stor låda istället. Då slipper jag en massa oanvänd luft mellan lådorna...
/uppvuxen i segelbåt 4-5 veckor i sträck
/uppvuxen i segelbåt 4-5 veckor i sträck
Jag menar att en stor låda på 60 liter har mindre oanvänd volym omkring sig än tre på 20 liter... Packar man i påsar så får man möjlighet att förbereda stranden, finmiddag, regnet eller nattkläder.
Jag säger till mina scouter att det är bra att undvika att allas väskor exploderar i tältet, alltså att de tömmer ut allt för att hitta en sak och sedan inte orkar lägga tillbaka i väskan. Tipset jag ger till deras föräldrar är att hjälpa dem packa ihop ett par strumpor, underkläder och en t-shirt i en ziplock för varje dag som de kan ta med sig till exempelvis toaletten på morgonen. Bieffekten är att det är vattentätat. Resten i packpåsar.
Jag säger till mina scouter att det är bra att undvika att allas väskor exploderar i tältet, alltså att de tömmer ut allt för att hitta en sak och sedan inte orkar lägga tillbaka i väskan. Tipset jag ger till deras föräldrar är att hjälpa dem packa ihop ett par strumpor, underkläder och en t-shirt i en ziplock för varje dag som de kan ta med sig till exempelvis toaletten på morgonen. Bieffekten är att det är vattentätat. Resten i packpåsar.
Slog igång kylen på 220v torsdag 07 och gick över på 12v 09 sen har den gått till söndag 17.
Solpanelen har laddat 240w.
Så det har funkat över förväntan.
Måste köpa några fler usb uttag och sätta i locket för det var alldeles för besvärligt att få i sladden när man skulle ladda mobilen.
Solpanelen har laddat 240w.
Så det har funkat över förväntan.
Måste köpa några fler usb uttag och sätta i locket för det var alldeles för besvärligt att få i sladden när man skulle ladda mobilen.
Det var en äldre shunt utan blåtand som jag köpt och den är inte direkt lättåtkomlig när allt är i bilen ☹️
Om jag kopplar kylen på Load på regulatorn så borde jag få kylens förbrukning i victron appen?
Då borde jag få ett hum om hur mycket som finns kvar i batteriet?
Det borde väl vara ca 1200Wh i mitt 100Ah batteri
Om jag kopplar kylen på Load på regulatorn så borde jag få kylens förbrukning i victron appen?
Då borde jag få ett hum om hur mycket som finns kvar i batteriet?
Det borde väl vara ca 1200Wh i mitt 100Ah batteri
Då börjar det bli dax för årets långtur.
Onsdag eller torsdag tar vi sikte på Kroatien, Plitvice naturreservat blir ett stopp sen ska vi prova hitta någon vingård där man kan sova över.
Tror det får bli bron och sen Rödby Puttgarden, ev en övernattning i Heiligehafen, sen siktar vi mot Berlin tror jag sen vet jag inte riktigt vilken väg...
Någon som har tips på vägen eller i Kroatien?
3 veckor ungefär har vi tänkt oss
Onsdag eller torsdag tar vi sikte på Kroatien, Plitvice naturreservat blir ett stopp sen ska vi prova hitta någon vingård där man kan sova över.
Tror det får bli bron och sen Rödby Puttgarden, ev en övernattning i Heiligehafen, sen siktar vi mot Berlin tror jag sen vet jag inte riktigt vilken väg...
Någon som har tips på vägen eller i Kroatien?
3 veckor ungefär har vi tänkt oss



