useless useless skrev:
Klockan 20:24
useless useless skrev:
Klockan 20:24 alltså?
Typ då var det.
 
Isakare Isakare skrev:
Typ då var det.
Jag hade precis börjat måla då eftersom det hade varit soligt några timmar och såg hyfsat ut på himlen... Helt plötsligt kom en vindstöt så jag höll på att blåsa av ställningen och 20 sekunder senare en åskknall.
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag hade precis börjat måla då eftersom det hade varit soligt några timmar och såg hyfsat ut på himlen... Helt plötsligt kom en vindstöt så jag höll på att blåsa av ställningen och 20 sekunder senare en åskknall.
Har jag skrivit var vi var ??
Hur som var vi i skogen strax söder om Årsunda, kanske dina trakter ??
 
Isakare Isakare skrev:
Har jag skrivit var vi var ??
Hur som var vi i skogen strax söder om Årsunda, kanske dina trakter ??
Runt 15 km fågelvägen.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Nu börjar det bli bråttom... Ska iväg torsdag och Overland Adventure Expo på fredag och ut på Gålö lördag söndag

Måste slipa av lite skruvar som sticker ut, någon typ av stopp fram och bak på skivan som kylen står på, lite klossar under så lådan går ut utan att skrapa i gummilisten och kanske fixa några band som håller hela konstruktionen mot golvet

Bilens baklucka öppen med en kylbox och borrmaskin på utdragbar skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karljorlen och 2 till
  • Laddar…
Vi fick plats med det vi tänkt iaf.
Men så mycket mer blir det inte 🙂

Bagageutrymme fullt med förvaringslådor och korgar, innehållande olika föremål. Text över bilden lyder: "Det är lite småtrångt i bagaget 😅".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Brandalsund naturreservat

Bil med tält på taket i Brandalsund naturreservat, solpanel monterad vid sidan, omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Måste justera skenorna lite annars funkar det som förväntat

Bil med öppet bagageutrymme visar en utdragbar kylbox tillsammans med förvaringslådor och tallrikar med smörgåsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
Upp med tarpen, men fick gå upp inatt vid 04 och plocka ner den, var ett jävla prassel i vinden 😄
Bil med uppställd tarp som tält och stege bredvid i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förstår mycket väl att de där lådorna är bekväma (jag använder dem också) men jag använder mig av kompressionspåsar, tänk sovsäck, för att minska volymen på alla textilier jag har och brukar lägga dem i en stor låda istället. Då slipper jag en massa oanvänd luft mellan lådorna...
/uppvuxen i segelbåt 4-5 veckor i sträck
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi har mjukskal så alla täcken och kuddar ligger kvar i tältet när vi åker.
Sen är det bara vanliga kläder, husgeråd osv och det är nog svårt att komprimera
 
Jag menar att en stor låda på 60 liter har mindre oanvänd volym omkring sig än tre på 20 liter... Packar man i påsar så får man möjlighet att förbereda stranden, finmiddag, regnet eller nattkläder.

Jag säger till mina scouter att det är bra att undvika att allas väskor exploderar i tältet, alltså att de tömmer ut allt för att hitta en sak och sedan inte orkar lägga tillbaka i väskan. Tipset jag ger till deras föräldrar är att hjälpa dem packa ihop ett par strumpor, underkläder och en t-shirt i en ziplock för varje dag som de kan ta med sig till exempelvis toaletten på morgonen. Bieffekten är att det är vattentätat. Resten i packpåsar.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Slog igång kylen på 220v torsdag 07 och gick över på 12v 09 sen har den gått till söndag 17.
Solpanelen har laddat 240w.
Så det har funkat över förväntan.
Måste köpa några fler usb uttag och sätta i locket för det var alldeles för besvärligt att få i sladden när man skulle ladda mobilen.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Det var en äldre shunt utan blåtand som jag köpt och den är inte direkt lättåtkomlig när allt är i bilen ☹️
Om jag kopplar kylen på Load på regulatorn så borde jag få kylens förbrukning i victron appen?
Då borde jag få ett hum om hur mycket som finns kvar i batteriet?
Det borde väl vara ca 1200Wh i mitt 100Ah batteri
 
Då börjar det bli dax för årets långtur.
Onsdag eller torsdag tar vi sikte på Kroatien, Plitvice naturreservat blir ett stopp sen ska vi prova hitta någon vingård där man kan sova över.
Tror det får bli bron och sen Rödby Puttgarden, ev en övernattning i Heiligehafen, sen siktar vi mot Berlin tror jag sen vet jag inte riktigt vilken väg...

Någon som har tips på vägen eller i Kroatien?
3 veckor ungefär har vi tänkt oss
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.