M maria01 skrev:
vart där förra veckan men skulle inte sova i tält nån stans nära en storstad i sverige eller europa
Tänkte mer på värmen än tälta.
Men Stockholm är ju unik på så sätt att vi har svinnära till naturen. Tex björnö på Ingarö mfl

• Haha
maria01
  • Laddar…
Men hur varmt har det varit på nätterna?
Kvittar ju om det är 40 och sen 20-22 nattetid, det är ju behagligt, kanske svalt

Kom över tänkt skörd och ligger på plus över dygnet, men imorgon blir det nog sämre

Diagram över solpanelers energiproduktion dag för dag, visar överproduktion och batterinivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
nino nino skrev:
Men hur varmt har det varit på nätterna?
Kvittar ju om det är 40 och sen 20-22 nattetid, det är ju behagligt, kanske svalt
som värst var det 36 föra året vakna jag upp med 48 grader i skåbilen

Flatruet är Sveriges högst belägna allmänna väg med 953 meter, men det finns andra vägar, så vi kom upp lite högre, sen tog jag fötterna och kom upp en bit till på Nipfjället.
Nu blir det mat, allt är supergott tillagat utomhus, även köttbullar och potatis på burk 😋 Vy över Nipfjället med grusvägar, parkeringsplats och bergslandskap under molnig himmel. Färgglada bilar syns på parkeringen.
Skapa konto
Tallrik med köttbullar, potatis, gurka och tomater serverad utomhus på ett bord, tillsammans med sparkling lemonad och ett blått glas. Skog i bakgrunden.
Skapa konto
Bilens display visar en hastighet av 43 km/h, altituden 1002 m, tid 17:05 och spelar "När regnen upphör" av Dag Öhrlund.
Skapa konto
Vit campingbil med öppna dörrar i skogsmiljö, campingstol och kokutrustning på marken, tillredning av mat utomhus.
Skapa konto

• Gilla
Peter_Bromma och 5 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
som värst var det 36 föra året vakna jag upp med 48 grader i skåbilen
Ja sover du i skåpbil förstår jag att det är varmt.
Det är nåt helt annat med taktält, blåser oftast lite och med alla fönster öppna får du drag genom som gör att det blir svalt.
Sen får man ju så klart planera var man parkerar (om det går) så man inte får morgonsol rakt i, men vi vaknar oftast 06-08 så då har det inte hunnit bli så varmt.

Inatt var det inte roligt... Blåste som fn, ruska och slet i tältet
Var mest orolig för popup tältet så jag var ut 0230 och satte i fler stormlinor, strax efter lugnade det sig lite så vi kunde somna.

Ska blåsa en del idag också så ska prova hitta bättre pinnar och lite mer linor

Bytte returledning på thansen parkeringen, verkade lite som att mina o-ringar var lite stora...
Googlade och satsen verkade vara till min bil så monterade dom, bilen gick lugnare och tystare. Åkte på en camping och stått 2 dagar, idag skulle vi göra en liten tur. Bilen gick fortfarande helt ok, stannade på Lidl och gick mot ingången kom på att jag glömt grejer så gick tillbaka och ser att det droppar/rinner diesel ☹️

• Ledsen
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Åkte på Citroen som hade 3 o-ringar i rätt storlek, hade en sen tidigare spridarbyte så bytte på campingen

Bild på motorrummet i en Citroen, med synliga kablar och delar; text: "Börjar få rutin på det här momentet nu.
Skapa konto

Frun hann inte ens få lunchen varm innan jag var klar 😄

Tog en till tur, kollade under bilen efter 3-4km och det droppade lite, kollade efter 10km och såg en droppe då så troligen var det tidigare gammal diesel som droppade ner.

Skulle beställa ny kabelstam till spridarna, men enl Citroen Kungälv så har den utgått, dom hade tid om 3veckor 😬

Fått tag på en i Danmark som kunde mötas men det är 8mil till dit så jag törs nog inte dra iväg dit... Får iof hit kompisar som kunde haka på men det är ju en heldag så vet inte om jag vill be dom om det.

Få se om det finns någon i Sverige som kan kolla med Diagbox, där kan man tydligen se mycket mer vad som stör och inte är rätt än ett multi verktyg

Idag blev det montering av solfilm.
Köpte färdigskuren avtagbar solfilm från Soyafilm

Bil med tältmontering på taket och texten "Solfilm monterad på campingen".
Skapa konto

5 rutor tog 58min

Sen var det dax att laga mat, glömde vindskyddet hemma så fick stå i tältet och laga

Stekhäll med mat inklusive korv, broccoli och lök, tillagad i ett tält utan vindskydd.
Skapa konto

• Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
nino nino skrev:
Idag blev det montering av solfilm.
Köpte färdigskuren avtagbar solfilm från Soyafilm

[bild]

5 rutor tog 58min

Sen var det dax att laga mat, glömde vindskyddet hemma så fick stå i tältet och laga

[bild]
Var försiktig med kolmonoxid bara

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Var försiktig med kolmonoxid bara
Har myggnät runt om och det blåser skapligt så det är ingen risk, men tack för omtanken

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Tuffar vidare i Norge.
Igår kväll stod jag på snö 1500 möh ovanför Geirganger. Nått ställe att att campa på halv 12 på kvällen var inte att tänka på, knökfullt på vart enda plätt där det gick att ställa en bil, blev i vägrenen vid en tunnelmynning.
I kväll campar vi typ 1497 längre ner ute vid havet, åkt Trollstigen, färja i en fjord, Atlantkustvägen och en massa sanslöst fina vägar mellan det.
Egentligen skulle vi åka färja från Geirganger, men särbon hade kollat fel i prislistan, det kostade 1.680 !! Inte 395:- ☹️

• Gilla
nino
  • Laddar…
Är det mycket folk överlag i Norge nu?
Tanken var att vi skulle till Norge i år men vi ändrade oss och tänkte ta det nästa år då frun har tidig semester

nino nino skrev:
Är det mycket folk överlag i Norge nu?
Tanken var att vi skulle till Norge i år men vi ändrade oss och tänkte ta det nästa år då frun har tidig semester
Jo, det är en o annan, just nu stötte vi på en husbil från Kina !!! Campa med husbil eller campervan verkar ha exploderat med fördelen att husvagnarna försvunnit från vägarna.
Husbil från Kina med IVEC-märke och kinesiska registreringsskyltar, fotograferad framifrån på en parkeringsplats.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jo, det är en o annan, just nu stötte vi på en husbil från Kina !!! Campa med husbil eller campervan verkar ha exploderat med fördelen att husvagnarna försvunnit från vägarna.
[bild]
husvangnar finns det fortfarande gått om men dom åker till en camping och sen hem inte som för när många stana på flera campingar under sommaren har blivit för dyrt att dra runt med husvagn därför det känns som det är mindre husvagnar idag

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.