Isakare Isakare skrev:
Jo, det är en o annan, just nu stötte vi på en husbil från Kina !!! Campa med husbil eller campervan verkar ha exploderat med fördelen att husvagnarna försvunnit från vägarna.
[bild]
Jag har pratat om att bila till Thailand och/eller Kina men frun är inte riktigt med på det... 7-800mil är inte så jäkla långt 😄

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag har pratat om att bila till Thailand
Vilken väg är rimlig att ta i så fall? Eller kanske minst orimlig… 800 mil á 50 kronor milen blir trots allt billigare än två businessbiljetter, så har man tiden och gillar att åka bil så… Själv fortsätter jag nog att ta vägen via Arlanda…

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag har pratat om att bila till Thailand och/eller Kina men frun är inte riktigt med på det... 7-800mil är inte så jäkla långt 😄
De vi träffade på hade åkt från Peking för 73 dagar sen.

Cykla istället :) jag och sambon ska göra European divide när vi är pensionärer

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
M maria01 skrev:
husvangnar finns det fortfarande gått om men dom åker till en camping och sen hem inte som för när många stana på flera campingar under sommaren har blivit för dyrt att dra runt med husvagn därför det känns som det är mindre husvagnar idag
Bränslet är billigt i Sverige nu..

F fribygg skrev:
Bränslet är billigt i Sverige nu..
Ja. Det har väl aldrig varit billigare.

• Gilla
Mrs November
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Ja. Det har väl aldrig varit billigare.
Var det där ett skämt eller?

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej. Jag tänker på min egen lön.
När jag var 35 kostade den 7 kr. Nu kostar den det dubbla men lönen har tredubblats.

• Gilla
Frerider och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
När skulle bränslet varit billigare? Bilarna drar generellt mindre bränsle än förr och man får fler liter för en timlön nu än för 10, 20 eller för den delen 40 år sen känns det som.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nej. Jag tänker på min egen lön.
F fribygg skrev:
När skulle bränslet varit billigare?
Pratar man om bränslepriser avser man normalt kronor per liter. Inte mil per arbetstimme eller någon liknande hemsnickrad enhet.

På 80-talet kostade soppan några kronor per liter och det är avsevärt mindre än nu.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Pratar man om bränslepriser avser man normalt kronor per liter. Inte mil per arbetstimme eller någon liknande hemsnickrad enhet.
Det var ju precis det jag det jag skrev.
Alfredo Alfredo skrev:
På 80-talet kostade soppan några kronor per liter och det är avsevärt mindre än nu.
I kronor, ja. I värde, nej.
Som bonus får vi mer mil per liter.

• Gilla
Frerider och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:

Iofs kostade väl bensinen ca en krona år 1970, men då tjänade de fullbetalda metallarbetarna på SAAB i Linköping bara 17-18 kr i timmen på ackord. Hadde man ett enklare jobb med månadslön var timlönen ca 10kr vid samma tid.

Jag anser likafullt bränslet vara billigt nu och bränslekostnaden per mil låg med bensinbil, knappast nått hinder för att dra runt en husvagn om man mot förmodan så skulle vilja.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
I kväll har vi slagit läger......ja, var då ??
Varningsskylten är en ledtråd.
IMG_20260724_215027.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alfredo Alfredo skrev:
Själv fortsätter jag nog att ta vägen via Arlanda…
Det är väl iaf en omväg om man ska åka bil från medelpad till Asien?

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vette fan om bilarna drar just nå mindre nu
Hade en gammal Volvo 142, den låg på 0.7/milen bensin, v60 diesel som är 30år nyare ligger på 0.6 ungefär kanske lite mindre om man bara kör långkörning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.