24 933 läst ·
281 svar
25k läst
281 svar
Taktält, campervans overlandning
-06 2,0TD, 27.000 mil som firmabil i 4 år och 9 månader, bytte 3 generatorer och ett termostathus. Sanslöst obekväm förarstol för längre resor, ersattes med en stol från en Nissan Bluebird !!nino skrev:
Provar en annan bil till taktältet, en bekant har en Berlingo med baksäte (heter dom kombi tro?)
Känns som en helt ok bil faktiskt, låter inte så värst mycket invändigt trots att tältet är på.
Finns lite mer lastutrymme än i V60, möjlighet att sova inne i bilen.
Nackdelen, lite dyrare i skatt än Kian jag har nu, fransos...
[bild]
Men överlag ganska positivt överraskad
Någon som har erfarenhet av Citroen och Berlingo?
Nyare vet jag inget om.
Tror det här är en 2011, stolen var inget jag reagerade över men satt iof bara en dryg timme.Isakare skrev:
3 generatorer var kanske i överkant? Men om det plus huset var det enda på 27' mil så var det ju helt ok
Härlig bil 🙂Workingclasshero skrev:
Hej.
Jösses, hur kunde jag missa den här tråden?
Här är iaf mitt bidrag med min folkabuss med en massa smarta lösningar för att kunna bo riktigt drägligt och samtidigt få plats med lite folk i bussen när man festar.
[bild]
Bussen blev stridbar 2018 och har utvecklats vartefter med plats för 6 sittandes festande och med plats för 4 ätandes och plats för 2 sovandes. Här finns rinnande vatten, kompressorkylskåp, rock&rollsoffa, barskåp, bibliotek, solceller, extrabatteri, skafferi, 40 småfack runtom i bussen för alltmöjligt. I vinter håller jag på och lär mig bygga motorer så nu håller jag på med min första motor och det är mycket intressant och jätteroligt att lära sig något nytt.
Jag för bok och har sovit 76 nätter runtom i Sverige, bilden här är från Gotland.
Längtar så förbannat till sommaren så man kan ut och åka lite igen
/Workingclasshero
Får hålla koll efter den på vägarna i sommar.
Frun är kanske inte trött på bilåkning men känner att flyga vore roligt 🙂 ( jodå vi har varit på flera flygningar också genom åren)
Har blivit lite över 1000 mil på 2 somrar och 6-7 veckor, ca 40 nätter.
Ev så bilar jag och svärsonen till Spanien och kvinnor och barn får flyga i sommar.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Fortsätter att köpa prylar till sommarens äventyr. Vill vara helt självständig i några dagar så ett vattenfilter är ett måste. Denna ska vara bland de bästa i ultralight kategorin, tyvärr amerikanskt märke men det får gå. Kan filtrera knappt 4 liter på 7 minuter. Borde räcka för en familj på 4.
https://www.sawyer.com/product/one-gallon-gravity-water-filtration-system
https://www.sawyer.com/product/one-gallon-gravity-water-filtration-system
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jävlar snabb leverans
Får återkomma med betyg. Har också beställt aktivt kolfilter som tar hand om eventuella kemikalier, vilket det borde vara minimalt av i vildmarken. Men men vissa insjöar kan vara för nära jordbruk.
Man monterar den efter det mekaniska filtret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Får återkomma med betyg. Har också beställt aktivt kolfilter som tar hand om eventuella kemikalier, vilket det borde vara minimalt av i vildmarken. Men men vissa insjöar kan vara för nära jordbruk.
Man monterar den efter det mekaniska filtret.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Inte alltid man har rinnande vatten tillgängligt dock.nino skrev:
Jag har heller aldrig filtrerat bäckvatten men officiella rekommendationer är att man ska filtrera även detta då djur kan bajsa eller tom ligga döda uppströms
Nej så är det väl, sen beror det väl på lite var i landet man är...
Skulle inte tveka en sekund på att dricka vattnet i skogen 200m bort från där jag bor, däremot så skulle jag inte dricka vattnet från vissa ställen i älven som rinner förbi då gamla industriområden har förorenat marken nära älven på några ställen.
Är väl onödigt att chansa, speciellt om man har barn med, sen tar dom ju inte stor plats eller väger speciellt mycket en sån vattenrenings grej
Skulle inte tveka en sekund på att dricka vattnet i skogen 200m bort från där jag bor, däremot så skulle jag inte dricka vattnet från vissa ställen i älven som rinner förbi då gamla industriområden har förorenat marken nära älven på några ställen.
Är väl onödigt att chansa, speciellt om man har barn med, sen tar dom ju inte stor plats eller väger speciellt mycket en sån vattenrenings grej
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jag skulle aldrig dricka stillastående vatten utan filter hur remot det än ärnino skrev:
Nej så är det väl, sen beror det väl på lite var i landet man är...
Nej precis hela detta kit väger 100g och kan nog byta ut påsen till en lättare och få ner vikten. Påsen är också lite bångstyrig så kan bli tråkig packa. Funtar på en 3 liter GNOC som ersättare
https://backpackinglight.se/varumarken/cnoc-outdoors/cnoc-outdoors-vecto-3l-vatten-flaska-2019-blue
Känner igen mig själv i ditt kittande inför min första vandring. Det tog liksom över och jag blev som besatt av att få med mig "rätt" utrustning.AndersMalmgren skrev:
Men det är ju som i dikten i rörelse; "Det är vägen, inte målet, som är mödan värd."
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Inte vandring, fricamping med cykel 😀sysmali skrev:
Edit: inte min första rodeo btw. Men det är första gången med allt nytt. Inget ska återanvändas av gamal utrustning
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Inga av de större märkena på solpaneler, Ecoflow etc gör små flexibla paneler. Deras minsta är på 100W.
Tog en chansning och köpte en 50W från aliexpress, testade den igår vid lunch. Gav 39W om jag riktade den ungefär mot solen. Ändå helt okej.
30-40W borde räcka tycker jag för att driva en kyl som drar runt 6-7Wh. Iallafall om man bara är ute några dagar.
Men får se, kanske köper en 100W också att ha när man ska ut i skogen och jobbar remote. Min laptop drar runt 5W när den används som remote desktop terminal. Om man är borta flera dagar kan 100W vara nice också så den laddar stationen fullt. Inte säkert en 50W kan ladda stationen fullt tex på molniga dagar.
Tog en chansning och köpte en 50W från aliexpress, testade den igår vid lunch. Gav 39W om jag riktade den ungefär mot solen. Ändå helt okej.
30-40W borde räcka tycker jag för att driva en kyl som drar runt 6-7Wh. Iallafall om man bara är ute några dagar.
Men får se, kanske köper en 100W också att ha när man ska ut i skogen och jobbar remote. Min laptop drar runt 5W när den används som remote desktop terminal. Om man är borta flera dagar kan 100W vara nice också så den laddar stationen fullt. Inte säkert en 50W kan ladda stationen fullt tex på molniga dagar.
Blir affär på Berlingon 🙂 få se om jag ångrar mig senare...
Saknade dc dc laddning när vi var ute i somras så det ska ordnas.
Jag har en Victron solcells regulator så jag kollade så klart på laddare från dom med, 2600:- för en 30amp ( man ska tydligen ha däromkring för ett 100Ah batteri)
Sen kollade jag på Renogy där kostar en laddare med inbyggd mppt 1600:- just nu på Amazon, även den 30amp
"Alla" hyllar Victron men även många som gör det med Renogy.
Någon som har erfarenhet av båda märkena?
Jag har en Victron solcells regulator så jag kollade så klart på laddare från dom med, 2600:- för en 30amp ( man ska tydligen ha däromkring för ett 100Ah batteri)
Sen kollade jag på Renogy där kostar en laddare med inbyggd mppt 1600:- just nu på Amazon, även den 30amp
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Köpa från Amazon var en intressant upplevelse. Beställde 19 artiklar. Det har dykt upp paket varje dag nu i en vecka, totalt 10 stycken enskilda leveranser 😂
Naturehike verkar vara riktigt bra kvalitet för pengarna faktiskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Naturehike verkar vara riktigt bra kvalitet för pengarna faktiskt.
har haft victron i både bil och båt bra grejernino skrev:
Blir affär på Berlingon 🙂 få se om jag ångrar mig senare...