2 656 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Takstolar
Hej!
Ska bygga en uteplats med sadeltak.
Spännvidden på takstolarna blir ca. 3300 mm.
Taklutning ca. 19-20 grader.
Lätt tak, plåt eller plast.
Tänkte bygga stolarna i 45x145.
Behöver även takstolens underben vara 145, eller kan man gå ned i dim?
Behöver jag vertikala eller diagonala stag mellan över- och underarm?
Vet att man kanske borde be någon konstruktör räkna, men det känns lite overkill.
Har beställt takstolsboken, så jag kanske får lite idéer där.
Mvh
jtkarlsson
Ska bygga en uteplats med sadeltak.
Spännvidden på takstolarna blir ca. 3300 mm.
Taklutning ca. 19-20 grader.
Lätt tak, plåt eller plast.
Tänkte bygga stolarna i 45x145.
Behöver även takstolens underben vara 145, eller kan man gå ned i dim?
Behöver jag vertikala eller diagonala stag mellan över- och underarm?
Vet att man kanske borde be någon konstruktör räkna, men det känns lite overkill.
Har beställt takstolsboken, så jag kanske får lite idéer där.
Mvh
jtkarlsson
Tänkte först föreslå Takstolsboken men såg att du redan har beställt den. Jag lånade den i biblioteket för några år sedan, den beskriver ganska bra materialval och byggnad av std takstolar. Men, det program som följer med tog, i alla fall inte då, hänsyn till om avståndet mellan takstolarna var 120 cm eller tex 60 cm. Jag påtalade det för den konsultfirma (inga namn), som skrivit boken, de medgav att så var fallet. Det kanske är korrigerat i senare utgåva.
Har fått boken och provat programmet. En begränsning är ju att man inte kan välja taklutning fritt. Jag hade tänkt 19 grader men kan bara välja på 14 eller 27 grader för en T-fackverksstol.
Dessutom är 120 mm minsta upplagsbredd som går att välja. Mitt bygg blir ju utan väggar och bara en 45x170 som hammarband. Ska man minska spännvidden med motsvarande skillnad för att få totalbredden rätt?
I boken står beskrivet om fackverkstakstol T att mittpinnen inte behövs vid kortare spännvidder. Trots det blir den med på ritningen även om jag väljer minsta (2 m) spännvidd.
Kommer nog laborera och jämföra olika lutningar osv. och köra lite på känn.
Det är ju trots allt bara ett tak över en uteplats och inget hus som ska byggas.
Dessutom är 120 mm minsta upplagsbredd som går att välja. Mitt bygg blir ju utan väggar och bara en 45x170 som hammarband. Ska man minska spännvidden med motsvarande skillnad för att få totalbredden rätt?
I boken står beskrivet om fackverkstakstol T att mittpinnen inte behövs vid kortare spännvidder. Trots det blir den med på ritningen även om jag väljer minsta (2 m) spännvidd.
Kommer nog laborera och jämföra olika lutningar osv. och köra lite på känn.
Det är ju trots allt bara ett tak över en uteplats och inget hus som ska byggas.
Nu är det några år sedan jag höll på med takstolarna. Jag valde lite högre kvalitet, har glömt bort vilken, för att vara på den säkra sidan. Boken ger i alla fall en uppfattning om hur takstolarna skall konstrueras, jag byggde med 38 graders lutning. Och precis som du säger,man kan laborera och köra lite på känn, förutsatt att man lägger sig "på den säkra sidan".
Klicka här för att svara