Då jag inte verkar kunna få tag på takstolsfabriken i nässjö tänker jag bygga mina takstolar själv. Försökte få hjälp av en byggingenjörsstudent, men hon hade inte kommit riktigt så långt i utbildningen än. Kan någon här hjälpa mig genom att tala om om detta fungerar? 45 mm virkestjocklek, bredd 195 överallt utom snedstöttorna på A-takstolen, som kommer klyvas till sina 89 mm.
Takvinkel 27°.
Vi bor i inre skåne (Klippans kommun).
Beräknas lämpligen för tungt tak, men krävs det dimensioner som inte finns/specialbalkar/whatever fördyrande krångel så skiter vi i det och lägger plåt. Det är förmodligen det det blir ändå, vill bara att det ska klara tyngden ifall man får för sig nåt annat.
Vilken typ av spikplåtar behövs, och hur många spik/skruv?
Takvinkel 27°.
Vi bor i inre skåne (Klippans kommun).
Beräknas lämpligen för tungt tak, men krävs det dimensioner som inte finns/specialbalkar/whatever fördyrande krångel så skiter vi i det och lägger plåt. Det är förmodligen det det blir ändå, vill bara att det ska klara tyngden ifall man får för sig nåt annat.
Vilken typ av spikplåtar behövs, och hur många spik/skruv?
Hej Cheeta!
Bägge konstruktioner kommer att hålla, även om jag gillar stol 2 bättre, med tanke på ventilationen och isoleringen. Det underlättar också att innertaket blir rakt.
Har själva byggt massor av stolar (av bägge modellerna) i samma dimension och lutning, till timrade stugor här uppe i norrland, med massor av snö.
Snåla inte på längden av spikplåtarna.
(Faktum är att oftast har vi inte slagit spikplåtar, utan använt brädor 22x195 och spikat på ömse sidor av takstolarna med spikpistol, 70 och 90 mm spik.
Bygg stolarna liggande ovanpå varandra så blir de identiska.
Hadé! Johan
Bägge konstruktioner kommer att hålla, även om jag gillar stol 2 bättre, med tanke på ventilationen och isoleringen. Det underlättar också att innertaket blir rakt.
Har själva byggt massor av stolar (av bägge modellerna) i samma dimension och lutning, till timrade stugor här uppe i norrland, med massor av snö.
Snåla inte på längden av spikplåtarna.
(Faktum är att oftast har vi inte slagit spikplåtar, utan använt brädor 22x195 och spikat på ömse sidor av takstolarna med spikpistol, 70 och 90 mm spik.
Bygg stolarna liggande ovanpå varandra så blir de identiska.
Hadé! Johan
Tack för ett bra svar!
Tanken är att båda takstolarnas ska användas, för att göra en lågbyggd verkstadsdel och en högbyggd garagedel (iofs utan mellanvägg), för att möjliggöra att man kan komma upp på "vinden" från gaveln och lägga brädor. Det ska bli ett varmgarage, men ordentlig värme, typ 18-20 grader, ska bara hållas vid arbete i garaget, annars kanske man nöjer sig med att hålla 10-15 grader, så de 195 mm som ryms i bjälklaget får räcka.
Tänkte köra spikplåtar med ankarskruv.
Hur gör man i nocken om man vill sätta ihop dom med en bräda 45x170 så långt upp som möjligt, med spikplåtar vs infästning av brädan? (se bild)
Tanken är att båda takstolarnas ska användas, för att göra en lågbyggd verkstadsdel och en högbyggd garagedel (iofs utan mellanvägg), för att möjliggöra att man kan komma upp på "vinden" från gaveln och lägga brädor. Det ska bli ett varmgarage, men ordentlig värme, typ 18-20 grader, ska bara hållas vid arbete i garaget, annars kanske man nöjer sig med att hålla 10-15 grader, så de 195 mm som ryms i bjälklaget får räcka.
Tänkte köra spikplåtar med ankarskruv.
Hur gör man i nocken om man vill sätta ihop dom med en bräda 45x170 så långt upp som möjligt, med spikplåtar vs infästning av brädan? (se bild)
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
287 kr inkl moms
319 kr
Läs mer
Ok! Hajar!
Eftersom du bor i skåne räcker väl säkert isoleringen, särskilt som du inte ska ha full värme hela tiden.
Speciellt om du tänkt göra en lucka upp till "vinden".
Då slipper du ju att många kubik uppvärmd luft försvinner upp dit.
Takstolarna närmast gavelspetsarna brukar vi förstärka enbart på insidan och sedan spika den "kloss" mot gavelspetsen.
Blir ju ändå den stabilaste delen av takkonstruktionen.
Spikplåt och ankarskruv låter väldigt betryggande.
(Tänk om man ändå hade råd att bygga så stabilt!!)
Hadé! Johan
Eftersom du bor i skåne räcker väl säkert isoleringen, särskilt som du inte ska ha full värme hela tiden.
Speciellt om du tänkt göra en lucka upp till "vinden".
Då slipper du ju att många kubik uppvärmd luft försvinner upp dit.
Takstolarna närmast gavelspetsarna brukar vi förstärka enbart på insidan och sedan spika den "kloss" mot gavelspetsen.
Blir ju ändå den stabilaste delen av takkonstruktionen.
Spikplåt och ankarskruv låter väldigt betryggande.
(Tänk om man ändå hade råd att bygga så stabilt!!)
Hadé! Johan
Nej, jag brukar inte sätta bräda emellan i taknocken. Bara tillfälligt när jag reser takstolarna för att dom ska sitta rätt, innan jag fått på råsponten.cheetah1 skrev:
Fästa i stommen. Finns olika sätt, ex;
Jacka ur stolarna lite i underkant, (exakt lika mycket allihop!) där de ska villa på hammarbandet/överliggaren. Skråspika. Har du ingen överliggare kan du jacka ur hammarbandet, vilket är bra för att få samma och rätt avstånd, och mer stabilitet under resningsarbetet.
Vid överliggare kan du spika "kantingar" neråt och sedan in i takstolen.
Så mycket mer behöver du inte göra om du ska ha innertak, det låser stolen mot innervägg.
Ska du ha öppet, spika en bräda etc. under hela som låser mot innervägg.
När du reser stolarna, res de yttersta först och spänn ett snöre emellan så att nockarna hamnar rätt. (Sticker väldigt i ögona annars!)
Glöm inte markera upp stolarna när du bygger dom, så att du vrider och vänder, eller att dom kommer i oordning. Litet tips bara. (Vis av gammal skada!
Hadé! Johan
Ja satte vinkeljärn där stolarna ska stå, detta för att snabba på resning/lyftning när traktorn var här.
Fäste dom i varann i stödbenen med glespanel som jag hade liggande.
När sen råsponten var på plats så plockade jag bort alla 'stöttor'.
Jag började innerst, mest för att traktorn skulle kunna 'jobba sig ut/bakåt' och hade mätt bredden på stommen på flera ställen, samt kryssmätt den.
Jag slarvade dock lite med cc mätningen upptill, vilket leder till att jag kommer få 'äta upp' detta när taket ska isoleras.
Men som ja skrev nyss i en annan garagetråd - man lever så länge man lär.
Fäste dom i varann i stödbenen med glespanel som jag hade liggande.
När sen råsponten var på plats så plockade jag bort alla 'stöttor'.
Jag började innerst, mest för att traktorn skulle kunna 'jobba sig ut/bakåt' och hade mätt bredden på stommen på flera ställen, samt kryssmätt den.
Jag slarvade dock lite med cc mätningen upptill, vilket leder till att jag kommer få 'äta upp' detta när taket ska isoleras.
Men som ja skrev nyss i en annan garagetråd - man lever så länge man lär.
Klicka här för att svara