Halloj!

Håller på med en ny veranda och klurar lite på altantaket, dimensionering, antal stolpar.
Man vill ju helst få så lite stolpar som möjligt som tar upp yta på verandan. Men efter en sommar så kommer en vinter med snölaster etc. Nu bor jag i Norra Sthlm så det är inte Norrland, men det kan absolut snöa på en hel del ibland.

Jag har 3 stycken 95x95 stolpar i framkant med en total bredd på 355 cm. Som överliggare på dessa blir det antingen en till 95x95 eller en 45x170.

Infästningen av bärlinan i huset tänkte jag förankra en 45x170 redigt skruvat i ändorna på husets takstolar.
och sedan gå ut från huset till altantakets främre stolpar med takstolar i dimensionen 45x170. Den totala spännvidden kommer att bli cirka 3,5 meter. På taket kommer sedan 45x70 sitta som läkt och med ett plast tak på.

Vad tror ni, skulle ni sätta en till 95x95 stolpe på sidorna mellan huset och slutet på altantaket som extra förstärkning?

Rent spontant känner jag att detta borde räcker med dessa dimensioner utan det handlar mera om hur man kan få till infästningen av bärlinan i husets takstolar.

//Niklas

• Konstruktion av ny veranda med trästolpar och uppförande av altantak vid en tegelvilla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd veranda under konstruktion med trästomme och stolpar, nära ett hus och staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägger du takreglarna med c/c 600 mm kan du använda 45x220 C 24 virke. Med c/c 1200 mm krävs limträ. 45x170 duger inte. Som överliggare i framkanten kan du använda 45x170men inte 95x95. Det behövs däremot inte fler stolpar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.