Byggahus.se

Takstol dimension

1. Forrest
    Medlem Nivå 3
    Framme där takstolar ska tillverkas till vårprojektet. Har en friggebod med bredden 2,7 meter och vill ha på detta ett tradionellt sadeltak.
    Vad rekomenderas för dimension av den kunnige på takstolsvirket. Kommer bygga med 22 graders lutning om även detta spelar in.

Tackar på förhand för input.

2. M
    Medlem Nivå 4
    Inte för att jag är någon dimensioneringsexpert och något beräkningsprogram äger jag inte heller, men först och främst behöver man veta var du ska bygga så att man tar hänsyn till rätt snölaster. Om du bor i nedre halvan av Sverige skulle jag själv, med den lilla bredd du nämner på 2,7 m, använt 45x120 som hanbjälke och 45x145 som takstolsben samt satt ett V-format fackverk ungefär på mitten av takstolen. Det borde vara mer än tillräckligt starkt. Någon ingenjör på forat kanske kan ge ett utförligare svar.

3. Forrest
    Medlem Nivå 3
    Erfodras fackverket, det V-formade som nämns på denna bredd och dessa dimensioner jag varit inne på som nämns i svar.
    Om så är faller blir det lilla men ändock vindsutrymmet besvärligare att ta vara på tänker jag.
    Spikplåt på bägge sidor och rejält med ankarskruv i dessa, va säger ingenjörerna på forumet om att 45*145 som takstolsben och 45*120 hanbjälkar.
    Kan jag om ytterliggare stöd behövs nöja mig med två vertikala stolpar a´45*120 mellan takstolsben och underkant på hanbjälkarna. Dessa placeras mitt emellan nock och hörn där hanbjälke och takstolsben möts.

4. M
    Medlem Nivå 4
    Jag tror det kan funka med bara spikplåtar, men skulle själv byggt med V för säkerhets skull. Med V menar jag en regel i mitten av varje ben snett ner mot hanbjälken, inte ett V under varje takstolsben. Men mycket vindsutrymme blir det ju inte...

5. M
    Medlem Nivå 4
    Du kan kanske sätta takstolar cc 60 cm istället för det vanliga cc 120 cm så skulle jag vågat köra med bara spikplåt, men man får ju å andra sidan bygga dubbelt så många takstolar...

6. D
    Medlem Nivå 2
    Det finns en bok som heter takstolsboken där det följer med ett dataprogram för beräkning av snölaster mm. Boken kostar inte många korvören på tex adlibris.

7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag tycker det verkar som att många föreslår kopiös överdimensionering. .. :D

Forrest, är friggan 2,7 meter insidan mellan ytterväggar eller utsida, och vilken regeldimension har du i väggarna/hammarbandet?

8. Forrest
    Medlem Nivå 3
    Friggan är 2,7 meter utsida stomme på väggar. Har byggt väggar i 45*70 virke och lägger därför ett hammarband om 70 mm uppe på stomme.

9. G
    Medlem Nivå 7
    Om vi antar att du bor i snözon 2,5...

45x120 i hela takstolen, spikplåtar 100x240x2,0 vid anslutningar överram/underram, spikplåt 80x200x2,0 i nock. Takstolar på c/c 1200 mm.
    Räknat med virke i K24 och tegelpannor på taket.

Så hade jag gjort, men det slutgiltiga valet är upp till dig!

10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25

Just det ... glömde ...

Jag tänkte också räkna ut en takstol åt dig, bara för att få ett hum om dimensioner.

Mitt program kan bara räkna på 14° eller 27°, då har jag valt 14° för det lastfallet är värre.
    Snözon 3.5, tungt tak (tegel eller betongpannor), K12 virke, dvs ungefär lika med väldigt fint oklassat brädgårdsvirke.

Alla dimensioner blev 45x120.
    Mitt program kan inte hantera mindre dimensioner än 45x120, så jag är rätt övertygad att du kan använda 45x95 i underrramen. Upplagsbredden är också satt till 120mm (det minsta programmet klarar), men det spelar ingen roll, upplagsreaktionerna är låga på ett så här smalt tak.

Som du ser, och nu är vi två, så klarar det sig bra med 45x120 i den här korta spännvidden.

Då jag inte kan göra en 22° så kan du antingen se detta som en fingervisning om dimensioner eller så ritar du om den till 22 efter bästa huvud.

11. Forrest
    Medlem Nivå 3
    Prima med detta forum minsann, vad vore hobbysnickarn utan all hjälp som går att få här.
    Byggde takstolar 45*120 med ytterliggare ett vertikalt stöd mellan nock och underbräda.
    Spikplåtar på bägge sidor och ankarskruv.
    Blev förmodligen överdimensionerat till min lilla frigga men hellre det i och för sig.

12. A
    Medlem Nivå 15
    Är stugan bara 2,7 meter bred kan du bygga takstolar av nästan vad som helst. Som jämförelse så är takstolarna i min carport byggda av 145x45 på cc 2,4 respektive 3 meter. Den är 5,4 meter bred och har stått i fem år nu utan synbar deformation av taket.