Hej!
Jag renoverar en våning den tidigare ägaren gjort om med 1970-talstapeter och sänkt taket i m.m. I köket har jag höjt taket igen och inrett med mer tidsenlig design.

Kan man ha en enklare takrosett i köket eller upplevs man som en nyrik fjolla som vanhedrar stilen från förr? 🤨 Tanken är att det ska hänga en bikupelampa från Böhmen där och inte någon kristallkrona.

Oftast fanns det inte takrosett i just kök men vill du ha det bör den vara av enklare typ och inte med extra utsmyckning.

Gör som du vill, det är ju du som ska bo där.

Farstatjej90
C
I min 20-talslägenhet sitter det original "rosetter" i pressad mässingsplåt med mycket enkel profil och ca. 10-12 cm i diameter i alla rum utom vardagsrummet. Så en liten enkel variant är definitivt inget stilbrott.

C cpalm skrev:
I min 20-talslägenhet sitter det original "rosetter" i pressad mässingsplåt med mycket enkel profil och ca. 10-12 cm i diameter i alla rum utom vardagsrummet. Så en liten enkel variant är definitivt inget stilbrott.
Min bror hade också någon liten orginalrosett kvar i köket. Men då var det i en liten lägenhet där man kan förvänta sig att besökarna besöker köket, inte en våning.

Hade ingen rosett i köket i min lägenhet från 1896 dock fanns det en i pigkammaren. Den såg ut så här. Gammal takrosett med synliga elkablar i ett rum där taket sänkts och originaldetaljer är bevarade under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taket sänkt 1980 allt original var kvar under.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.