Hej,
Vi tänkte sätta upp denna lampa https://www.svenskttenn.com/se/sv/sortiment/belysning/taklampor/taklampa-2162/100021/ men har en takrosett som i bilden. Vi vill helst inte borra i rosetten eller ta bort kroken. Kan man få tips på hur det kan sättas upp så att sitter dikt an mot taket? Tack
Vi tänkte sätta upp denna lampa https://www.svenskttenn.com/se/sv/sortiment/belysning/taklampor/taklampa-2162/100021/ men har en takrosett som i bilden. Vi vill helst inte borra i rosetten eller ta bort kroken. Kan man få tips på hur det kan sättas upp så att sitter dikt an mot taket? Tack
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Går kanske om man är händig, men ni kommer i så fall få göra ett specialfäste.
Det fäste som ingår, är till för slätt tak och att skruvas upp. Det kommet inte gå att använda ens om ni srruvar i rosetten.
Är ni inte händiga, så kanske ni ska titta på en annan lampa.
Det fäste som ingår, är till för slätt tak och att skruvas upp. Det kommet inte gå att använda ens om ni srruvar i rosetten.
Är ni inte händiga, så kanske ni ska titta på en annan lampa.
Logga in
Skapa konto
Håller med. Dock är det ju inte omöjligt för en hyfsat händig, eller en som tar hjälp av en plåtslagare tex som lätt böjer till en plåt som passar runt rosetten. Det hänger ju på om det finns plats i kåpan för en böjd plåt med fäste för kroken. Plåtslagare är ofta billiga om man tar med sig en prototyp till verkstaden. Jag hade gjort en mall i papper eller wellpapp som formats efter rosetten. Markerat ut var hålen ska sitta och frågat plåtis om de kan böja till.
Det är kanske lite svårt att ge råd utan i detalj se hur det ser ut, men såhär hade jag nog gjort.A Albin_H skrev:
Bockat ett nytt väste av 1,5mm plattgärn enligt formet på bilden, möjlighen kan man återanvända det du får, men tveksamt. Gängat nya skruvhål samt skruvhål för att fästa ett vajerfäste som man kan förankra plattgärnet med, direkt i kroken.
Men kolla först om kroken är en gänngad bult, eller om det är en skruv. Är den gängad kan man förenkla infästningen ordentligt.
Logga in
Skapa konto
Fantastiskt, lite så jag menar med. Har man inte grejer kan man vika till något enkelt som mall och ta med sig till någon som har, tex plåtslagaren på närmaste industriområde.G g.kraft skrev:Det är kanske lite svårt att ge råd utan i detalj se hur det ser ut, men såhär hade jag nog gjort.
Bockat ett nytt väste av 1,5mm plattgärn enligt formet på bilden, möjlighen kan man återanvända det du får, men tveksamt. Gängat nya skruvhål samt skruvhål för att fästa ett vajerfäste som man kan förankra plattgärnet med, direkt i kroken.
Men kolla först om kroken är en gänngad bult, eller om det är en skruv. Är den gängad kan man förenkla infästningen ordentligt.
[bild]
Klicka här för att svara