Hej!
Håller på att greja iordning taket på gäststugan och har lite funderingar.
När stugan byggdes låg det först endast papp på i ca 15 år innan man spikade läkt och la pannor ovanpå, det har funkat fint i ca 50 år tills det nu är dags att byta.
Jag har en begränsad budget till detta då jag nästa år måste ta tag i taket på stora huset som är ett större projekt.
Därför hade jag tänkt att dra dit bara papp tills jag vet vilket ytskikt som senare ska dit.
I vanliga fall hade jag lagt en underlagspapp, läkt och pannor på det, men iom att jag nu inte kan få dit ett ytskikt direkt så funderade jag på om jag kan lägga dit en ytpapp direkt på sponten istället eftersom att den inte är lika uv-känslig.. är det dumt eller? Förklara gärna så att jag förstår varför det krävs att jag lägger en underlagspapp under ytpappen i just detta fall. MVH

Kondensskydd om du lägger direkt på råspont. Spar du däremot befintliga pappen så kan du rulla på ny "ytpapp". Då agerar den äldre/befintliga underlagspappen.

Mikipedia Mikipedia skrev:
Kondensskydd om du lägger direkt på råspont. Spar du däremot befintliga pappen så kan du rulla på ny "ytpapp". Då agerar den äldre/befintliga underlagspappen.
Allright. Bara så att jag förstår dig rätt: problemet med att lägga ytpapp direkt på sponten (istället för underlagspapp) är att jag kan få fuktskador inifrån istället för utifrån då? Då förstår jag ändå inte hur underlagspappen hjälper till om jag täcker in den med ytpapp som inte släpper igenom någon fukt.. sorry för min okunskap, vill gärna lära mig och förstå hur det funkar..

Det bildas kondens under ytpappen, antingen kommer den direkt på råsponten lr på underlagspappen.

Rickard.
Hur kan det bildas kondens under ytpappen men inte under underlagspappen?

Jag köper inte den förklaringen utan tycker att underlagspappen använder man för att det helt enkelt är ett bättre underlag att lägga ytpappen på än direkt på trä och för lite extra säkerhet då underlagspappen normalt kan stoppa lite vatten. Förutom dom långvariga fördelarna så är det största mest uppenbara fördelen att få taket "byggtätt" asap.

Sem skrivet innan är iaf vad jag fått lära mig😎
Sen har den ju flera bra funktioner, väderskydd innan taket är klart och för att slippa bränna mot rent trä när man lägger nya pappen.

Underlagspapp och ytpapp .

Klart
Håller i 30 år

Hej!

Underlagspappen har ett syfte . att skydda råspont tills ytpapp kommer på plats, samt skydda mot elden från brännaren när man svetsar ytpappen .

Det är fullt godkänt att lägga ytpappen direkt på råspont . kollar man tex tätskikts garantiers riktlinjer står det specifikt att det är fullt godkänt

Allt detta svammel om kondens kan du ignorera

PS jag har jobbat med papptak snart 30 år

• Gilla
engborg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.