Hej!
Ska riva ett 30-tals tak. Okänt om och när det lagts om men sannolikt runt 70-80 tal.
När jag tittar på takpappen syns långa fibertrådar. Kan någon stilla min oro och bekräfta AI-svaret att det är glasfiberarmering i pappen och inte asbest?
Ska riva ett 30-tals tak. Okänt om och när det lagts om men sannolikt runt 70-80 tal.
När jag tittar på takpappen syns långa fibertrådar. Kan någon stilla min oro och bekräfta AI-svaret att det är glasfiberarmering i pappen och inte asbest?
Moderator
· Stockholm
· 57 610 inlägg
Har aldrig hört talasom asbest i takpapp. Pappen är oftast armerad med fibrer, aningen glasfiber eller någon form av plastfibrer.
Man kan inte vara helt säker utan provtagning, men jag tycker att takpappen på bilderna ser för modern ut för att innehålla asbest.V Växthusbygget skrev:
Jag har funnit asbest i takpapp från ca år 1921. Den pappen var av en äldre kletigare stenkolstjärpappvariant och innehöll även höga halter PAH. Den låg under kanske två lager av nyare asbestfri takpapp. "Modernare" takpapp brukar uppvisa fina fransar av glasfiber när de rivs av, precis som på bilderna. Så såg alltså inte asbestpappen ut.
Om pappen dammar vid rivning skulle jag ändå bära andningsskydd.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden