Skissar på en tillbyggnad som ska användas som allt-i-allo-rum till ett fritidshus. Tänker en diffussionsöppen lösning med ångbroms och cellulosaisolering. Jag fastnar på hur man ska lufta taket då jag bara byggt pulpet tidigare. Har försökt hitta ett konkret svar men blir osäker.
Några frågor jag stöter på:
Not med svammel. Tack på förhand.
Några frågor jag stöter på:
- Räcker det om luften kan vandra mellan takfötterna? Eller behöver den vädras ut i nocken?
- Ska man sätta ventiler i gavlarna och ventilera över nocken på så vis?
- Är det dumt att gå på sadeltak och takpapp?
- Finns det någon bra principlösning jag kan studera nånstans?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Not med svammel. Tack på förhand.
Du bygger en längsgående takhuv där du får 300mm uppvik med tätskiktet. Eller så skiter du i det som 90% av alla andra hobby-byggare och överlåter problemet till nästa ägare.
Det kan i teorin fungera att lufta mellan takfötter men det bygger på att det blåser.
Sedan är det alltid en diskussion huruvida hur mycket man ska lufta etc.
Vad ska du ha för takmaterial? Skall du ha plåttak finns det speciella produkter för nockventilation.
Det kan i teorin fungera att lufta mellan takfötter men det bygger på att det blåser.
Vad ska du ha för takmaterial? Skall du ha plåttak finns det speciella produkter för nockventilation.
Tack för bilden. Tror jag hänger med på det mesta i den!ingenjören101 skrev:
Du bygger en längsgående takhuv där du får 300mm uppvik med tätskiktet. Eller så skiter du i det som 90% av alla andra hobby-byggare och överlåter problemet till nästa ägare.
Då kan du köpa exempelvis https://norosteel.se/sv/ventilation/vilpe-nockventilation-airidge-felt.htmlG greenkarma skrev:Tack för bilden. Tror jag hänger med på det mesta i den!Som rubriken förtäljer så blir det enklast möjliga, ett papptak. Med en sån här huv så behöver jag högre nockbalk för att få plats misstänker jag. Är detta den vedertagna lösningen eller finns det fler? Funderar på om det finns färdiga plåtdetaljer etc. för detta eller om det blir en massa specialjobb.
Mataki har också en variant. Googla ”mataki nockventilation”.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 451 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 451 inlägg
Nockventilation i plast är väl tveksamt i bästa fall, tillverkaren rekomenderar t o m annan lösning om man bor snöigt till.
Hade jag byggt själv i mitt klimat hade jag byggt bara med luftning i takfoten, jag har erfarenhet av väldigt många sånna papptak och det funkar då här, nockventilation är ovanligt här uppe .
Hade jag byggt själv i mitt klimat hade jag byggt bara med luftning i takfoten, jag har erfarenhet av väldigt många sånna papptak och det funkar då här, nockventilation är ovanligt här uppe .
Tack för inspelet. Luftspalt enligt min princip i ursprungsinlägget eller någon justering?Rickard. skrev:
Nockventilation i plast är väl tveksamt i bästa fall, tillverkaren rekomenderar t o m annan lösning om man bor snöigt till.
Klicka här för att svara