Hej,
Blir att byta tak i sommar och planerar att göra det själv. Idag är det träfiberskivor och då utan någon papp.
Måste väl gå att lägga takpapp som vanligt rätt uppe på skivorna?

Svårt att tro att nån tillverkare har dom med i sina anvisningar. Skivorna är ju buckliga och hänger ner oftast så skicka bort dom och lägg råspont.

Rickard.
Haloten 380 är en av få takdukar (asfaltdukar) som är godkända både som vanligt på hårt underlag och frihängande mellan takstolarna så den tror jag skulle nog fungera att rulla ut ovanpå om det är någorlunda jämt.

Vanlig underlagspapp tror jag inte på.

Det är jämt och fint, hyfsat :) inga av skivorna är fuktskadade eller dylikt. Huset är byggt 1986 men pannorna är dåliga, spruckna och nötta känns ju rätt dumt att ta bort och lägga spont om underlaget är så pass fint.

Du måste ju ändå bryta upp alla reglar teglet ligger på så halva jobbet är ju redan gjort.

Stefan N Stefan N skrev:
Du måste ju ändå bryta upp alla reglar teglet ligger på så halva jobbet är ju redan gjort.
Det är sant. Men naturligtvis vill jag komma ner i kostnaderna och skivorna är ju så pass bra att det vore dumt att ta bort dem. Kan man lägga plast över dem? Skivor-plast-pannor?

Rickard.
G Ganescha skrev:
Det är sant. Men naturligtvis vill jag komma ner i kostnaderna och skivorna är ju så pass bra att det vore dumt att ta bort dem. Kan man lägga plast över dem? Skivor-plast-pannor?
Med kondensplast behöver du luftspalt ovanför och under så då måste du sätta 45x45 ovanpå skivorna innan plasten. Inget jag skulle föredra över mitt tidigare tips.

Ja, det är klart, tänkte ej på det. Om man ber en snickare riva, sätta upp spont och papp, och sen göra resten själv, är det lönt? Skulle man komma billigare undan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.