Vi har en äldre fastighet som vi "kämpat" med i många år. Alla byggnader på fastigheten var mer än nedgångna och det naturliga har varit att renovera och få fason på boningshuset vilket vi också har gjort. Med tiden lyckades jag även rädda ladan (en ganska liten byggnad på ca 14x9m) och få till en funktion på den även om det tog mycket tid och kraft. Kvarstår gör ett hus på ca 100-120m2 som är byggd som ett "L". Främre delen av denna byggnad är i ok skick. Hela byggnaden har enkupiga pannor och denna typ av pannor tätar enligt mig oftast ganska dåligt och ännu sämre när underlaget börjat svikta som det gör på bakre delen av denna byggnad. Denna del är byggd senare (den är kanske bara 100-130 år gammal) och har dålig grund (timret ligger i jord eller har stöd mot stenar) med påföljd att denna del säckar betydligt. Den är delvis byggd i timmer och var nog från början ganska solid men det är ett pinsamt tydligt tecken på att gamla hus går ned sig fort om taket inte är ok. Där är alltså problemet.

Taket säckar och många pannor är spruckna och på många ställer glipar det rejält så vattnet kan rinna in. Jag har inte varit uppe och tittat mer noga men vindskivorna på den inre gaveln, är på väg att trilla av och det är nog ett tecken på att underlaget, dvs bjälkarna, är väldigt dåliga. Inspekterar man invändigt är undertaket väldigt dåligt och hårt åtgånget. På vissa ställen vågar vi inte gå på "loftet" för bjälkarna ser extremt dåliga ut.

Problemet är att jag vill gärna försöka rädda byggnaden men efter mycket vånda har jag nog kommit fram till att denna del av byggnaden "är för långt gången" vad gäller förfallet. Tanken var först att anlita någon för ta bort de gamla enkupiga pannorna och ersätta med plåt men, jag är starkt skeptisk till att det finns ett underlag att fästa plåten i. Ska man då ge sig in på att fixa något att fästa plåten i så inbillar iaf jag mig att det blir enormt dyrt med mycket rivning och återuppbyggnad. Det är ett alternativ som jag övervägt men förkastat. Alternativ två är mer långtgående men frågan är om det blir markant mycket dyrare än alternativ ett. Tänker att vi river denna del av stugan (ca 60m2), gräver ur, grusar upp och gör en enkel betongplatta istället för hörnstenarna som nu inte gör mycket nytta. Därefter regla upp nya väggar och tak med råspont/papp och kanske kunna använda de gamla pannorna på taket men ihop med takpapp. Sedan klä denna byggnad med okantade granbrädor (som sitter idag). Huset har el men ingen värme och är sedan länge borttaget som "boende" men huset är trivsamt och pryder sin plats på tomten samt att det är utmärkt som förvaring mm.

Nu inser jag att inlägget är smått dysfunktionellt men egentligen är väl det väl en självförstärkningsfråga, det bör vara bättre att lägga 350-450 på att fixa upp en "ny" byggnad istället för att få upp ett plåttak som kanske kostar 200-250 innan det sitter kvar? Tankar mottages tacksamt.

• Gilla
Sterte
  • Laddar…
Bättre göra som du säger å lägga pengar på en byggnad du sen faktiskt kan använda än å lägga pengar på något som bara är livsuppehållande utan att faktiskt förbättra användbarheten nämnvärt.

Hej
När man inte räknar med att bygga själv och anlitar en entrepenör så är det nog bäst att riva.
Men ta och fundera på vad du egentligen vill och ta sen in några offerter på att renovera.
/W

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.