Har en vän som bygger attefallshus på 30 kvm med hjälp av entreprenör. Entreprenören skulle ta bort berg innan bygget påbörjades, men i efterhand visar det sig att de tagit bort för lite berg och i smyg löst detta med att minska golvreglar till 140 mm istället för 220 som var tänkt. Hållfastheten åtgärdade de genom att stärka upp under reglarna (det är krypgrund, de satte extra trästolpar under reglarna där det rymdes).
Nu är det diskussion om isolering. Det blir bara 10 cm mineralull istället för 22 cm som var planen, de föreslår att "lösa" problemet genom att lägga 2 cm extra XPS innan golvvärmen installeras. Räknar jag på det (är dock okunnig så det är bara google-kunskap) blir isolervärdet drygt 40% sämre i lösningen, då räknat med lambda 0,037 för mineralull och 0,033 för XPS. Rimligtvis påverkar det deras uppvärmningskostnader betydande? Visst, inget stort utrymme och det värms med vattenburen golvvärme från modern BVP. Men av princip känns det som byggfirman bör ha ett visst ansvar att kompensera för försämringen, eller?
Nu är det diskussion om isolering. Det blir bara 10 cm mineralull istället för 22 cm som var planen, de föreslår att "lösa" problemet genom att lägga 2 cm extra XPS innan golvvärmen installeras. Räknar jag på det (är dock okunnig så det är bara google-kunskap) blir isolervärdet drygt 40% sämre i lösningen, då räknat med lambda 0,037 för mineralull och 0,033 för XPS. Rimligtvis påverkar det deras uppvärmningskostnader betydande? Visst, inget stort utrymme och det värms med vattenburen golvvärme från modern BVP. Men av princip känns det som byggfirman bör ha ett visst ansvar att kompensera för försämringen, eller?
Hej
Hur långt har bygget kommit?
Om det varit jag som upptäckt att hantverkarna gömt en försämring skulle jag noggrant läsa avtalet för att se vilka rättigheter jag har.
Att göra om och göra rätt skulle vara ett alternativ. Ekonomisk kompensation ett annat.
För att luras borde aldrig löna sig för hantverkare.
Om det varit jag som upptäckt att hantverkarna gömt en försämring skulle jag noggrant läsa avtalet för att se vilka rättigheter jag har.
Att göra om och göra rätt skulle vara ett alternativ. Ekonomisk kompensation ett annat.
För långt för att backa och be dem ta bort mer berg. Tak klart, väggar klara utvändigt (panel, fönster etc), isolering klart (bortsett från det ev extra tillkommande ovanpå de 10 cm), el förberett och om några dagar dras vatten.Pjosk75 skrev:
Hej
Det enda rimliga i detta läget är nog ekonomisk kompensation, om man kan få dem att gå med på det. Jag tänker mig att man kan räkna på de extra uppvärmningskostnaderna detta kommer resultera i, men frågan är på vilken period? Byggnadens livslängd egentligen, men kanske blir orimligt. 30 år?
Då är det tyvärr för sent att göra rätt ja.
Hur upptäcktes det att entreprenören gjort sitt sämsta för att dölja att ritning/plan aldrig följdes?
Tänker att personer som följer sådant gör lär följa annat också, så länge att göra en oberoende esiktning.
Förhoppningsvis har vännen ett skriftligt kontrakt där det borde stå vad som gäller vid avvikelser.
Hur upptäcktes det att entreprenören gjort sitt sämsta för att dölja att ritning/plan aldrig följdes?
Tänker att personer som följer sådant gör lär följa annat också, så länge att göra en oberoende esiktning.
Förhoppningsvis har vännen ett skriftligt kontrakt där det borde stå vad som gäller vid avvikelser.
Det upptäcktes av en slump när min vän skulle mäta andra saker i bygget och reagerade på att golvbjälklaget hade samma dimension som väggarna - vilket det inte skulla vara (145 vägg och 220 golv enligt offert). Han ringde direkt till entreprenören och ifrågasatte detta. Då framkom att entreprenören själv varit osäker på sin lösning och några veckor tidigare tagit dit besiktningsman/kontrollansvarig för att höra hur hållfasthet och isolering skulle lösas bäst utifrån de "nya" förutsättningarna. Det var efter det som stödstolparna kom upp under reglarna, och förslaget på extra cellplast-platta kom också från denna inte så oberoende besiktningsman.Pjosk75 skrev:
Då är det tyvärr för sent att göra rätt ja.
Det står tydligt i kontraktet hur golvbjälklag och isolering ska vara, men det står inte vad som händer om kontraktet inte följs.
Räknar jag på det med hjälp av kära ChatGPT, som eventuellt för mig bakom ljuset för att jag inte alls kan detta, så handlar det max om ett par hundralappar per år i extra uppvärmningskostnad. Då räknat på försämrad isolerförmåga i golvet och förutsättningar som graddarar, BVP COP osv. Rimlig storleksordning?
Som jag skrev ovan, säg att man vill att kompensationen ska baseras på de extra uppvärmningskostnader som blir under X antal år. Tar vi 30 år * 200 kr blir det ynka 6000. Nästan så man köper deras argument om att det är en likvärdig lösning?
Som jag skrev ovan, säg att man vill att kompensationen ska baseras på de extra uppvärmningskostnader som blir under X antal år. Tar vi 30 år * 200 kr blir det ynka 6000. Nästan så man köper deras argument om att det är en likvärdig lösning?
Bra tips. Ska tipsa min vän om att antingen kräva att golvet isoleras med effektivare isolering alternativt att en oberoende expert gör en beräkning på energiförluster och byggfirman kompenserar för de ökade energikostnaderna under byggnadens livstid.
De ändrade alltså på eget bevåg konstruktionen utan att kolla detta med uppdragsgivaren? Vilka jävla nötter. Men allvarligt, hur fan funkar folk? Tror dom att en konstruktionsritning är något slags konceptuellt förslag typ "ja dom vill väl att vi gör nånting ungefär så här"?H Hazelberg skrev:
Jag blir så trött.
Då har de ju tagit bort mindre berg än överenskommet. Där borde ni kolla hur det är beskrivet och prissatt i ert avtal. Ta bort berg är ju dyrt så utöver att huset inte är byggt efter ritning så verkar inte markarbetena vara enl kontrakt heller. Det finns en hel del att diskutera med leverantören här...
Kontrollansvarig är ju din förlängda arm gentemot entreprenören... Vad har din kommun för krav? Krävdes det bygganmälan och startbesked? Kommer du i så fall ens få ett slutbesked med den avvikelsen? Eller finns det inga krav på energi i ett attefallshus?
Edit: glömde att du frågade åt en vän...
Edit: glömde att du frågade åt en vän...
BVP till Attefallshus?H Hazelberg skrev:Har en vän som bygger attefallshus på 30 kvm med hjälp av entreprenör. Entreprenören skulle ta bort berg innan bygget påbörjades, men i efterhand visar det sig att de tagit bort för lite berg och i smyg löst detta med att minska golvreglar till 140 mm istället för 220 som var tänkt. Hållfastheten åtgärdade de genom att stärka upp under reglarna (det är krypgrund, de satte extra trästolpar under reglarna där det rymdes).