Förstår att det var knepigt att sätta taklist just här (trappa ovanför toan) men att låta listen vika av nedåt som snickaren gjort, tycker jag ser heltokigt ut. Vad kan man göra för att ändra/snygga till? Riskerar man att förstöra gipsskivan bakom om man försöker ta bort biten som lutar nedåt? Kan man kapa den på ngt sätt?

• Trappa med snedställd taklist ovanför dörröppning, visar gipsskivor med märkningar och en list som lutar nedåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade låtit den avsluta mot vinkeln. Ser helknasigt ut som den är nu.

• Gilla
S&N och 2 till
  • Laddar…
VEM i hela friden sätter upp lister innan det är spacklat och målat/tapetserat?

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Ja du, jag ville inte ens ha lister där - men kanske hade uttryckt mig oklart ”lister behöver vi inte ha där uppe” … Men nu sitter de där och döljer lite ojämna skivavslut. Men kan man göra något åt detta?!

S
Intet Intet skrev:
Har man tapet ska listen upp före! Så man täcker springan med att gå ut med tapet en gnutta på listen. Däremot hade jag målat listen innan den sattes upp och spacklat innan samt grundmålat väggen.

• Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
S S&N skrev:
Ja du, jag ville inte ens ha lister där - men kanske hade uttryckt mig oklart ”lister behöver vi inte ha där uppe” … Men nu sitter de där och döljer lite ojämna skivavslut. Men kan man göra något åt detta?!
Är ju bara att plocka ner den. Sätt dit en ny som är kapad så den går rakt in mot vinkeln i hörnet.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
S swirve skrev:
Har man tapet ska listen upp före! Så man täcker springan med att gå ut med tapet en gnutta på listen. Däremot hade jag målat listen innan den sattes upp och spacklat innan samt grundmålat väggen.
T Trafikverket1 skrev:
Är ju bara att plocka ner den. Sätt dit en ny som är kapad så den går rakt in mot vinkeln i hörnet.
Tack båda för er respons! Ska inte ha tapet där utan det ska vara målade väggar. Men hur bräckliga är vanliga gipsskivor? Kan listerna tas bort utan att skivorna går sönder?

S S&N skrev:
Tack båda för er respons! Ska inte ha tapet där utan det ska vara målade väggar. Men hur bräckliga är vanliga gipsskivor? Kan listerna tas bort utan att skivorna går sönder?
Ja. Men även om det går sönder så gör ju det inget, det fixar målaren som ändå ska spackla skivorna 😀

• Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Även med tapet, skulle jag inte sätta upp listen först. Det går lättare att tapetsera utan list samt att det blir betydligt snyggare. Men men. Alla blir nöjda med sitt sätt.
Här är min senaste tapetsering. -Först tapet. Sedan list!

Grön tapet med bladmotiv vid taklist och tak av ljust trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
S&N
  • Laddar…
Karrock
Intet Intet skrev:
Även med tapet, skulle jag inte sätta upp listen först. Det går lättare att tapetsera utan list samt att det blir betydligt snyggare. Men men. Alla blir nöjda med sitt sätt.
Här är min senaste tapetsering. -Först tapet. Sedan list!

[bild]
En del målar in listen, tex med takfärgen och sätter sedan tapeten upp mot kanten. Dessa är obehandlade, så det pekar mot ett sånt utförande är på gång.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Alla målare?

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.